Gemeente Ede

nummer 249 / Ede, 4 december 2007

Station in plaats van spoor omlaag
Gemeente Ede presenteert nieuw plan voor opheffen spoorse barrière

Een brede, transparante en parkachtige onderdoorgang waarbij het station verdiept ligt en de sporen er als een dalbrug overheen gaan. Met dit alternatieve plan wil Ede de barrière die het spoor nu in de stad vormt, wegnemen. Ede heeft dit plan op 30 november aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

Het wegnemen van de barrièrewerking van het spoor is een belangrijk onderdeel van het Masterplan Ede-Oost/Spoorzone dat de gemeenteraad van Ede in mei 2005 heeft vastgesteld. In het masterplan is daartoe een voorstel uitgewerkt om het spoor verdiept aan te leggen, zodat het verkeer het spoor op maaiveld zou kunnen kruisen. Voormalig minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft 40 miljoen gereserveerd als bijdrage in de kosten van de uitvoering van dit plan. Voorwaarde voor het toekennen van dit bedrag was dat Ede vóór 1 december 2007 met een financieel sluitend plan zou komen om de verdieping te financieren waar ook de belangrijkste partners, zoals Prorail en de NS, zich in konden vinden.

Intensief overleg
Het afgelopen jaar heeft de gemeente Ede zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau intensief overlegd met diverse betrokkenen binnen en buiten de overheid. In dit overleg is ook steeds gezocht naar alternatieven voor het verdiepen van het spoor. Het nu ontwikkelde alternatief biedt de gewenste hoge kwaliteit van het masterplan met aanzienlijk lagere kosten voor de uitvoering. Met de al eerder toegezegde bijdragen van het ministerie en de provincie is dit plan financieel haalbaar.
Art impression: stationsomgeving(Klik op de foto voor een vergroting) Klik op de foto voor een vergroting
Art impression: stationsgebouw(Klik op de foto voor een vergroting) Klik op de foto voor een vergroting

In het nieuwe plan wordt de Albertstunnel gehandhaafd als verkeersader (voor de Klinkenbergerweg). De tunnel wordt in oostelijke richting fors uitgebreid. Het stationsgebouw wordt in oostelijke richting opgeschoven en komt onder het spoor te liggen. Het gemotoriseerde verkeer op de noord zuid route gaat onder de sporen door. Voor het langzaam verkeer komen er verbindingen over het spoor heen. De bestaande voetgangerstunnel bij het huidige station wordt uitgebouwd voor fietsverkeer. In de oost - westelijke richting komen er op maaiveldhoogte verbindingen voor het langzaam verkeer, over de Klinkenbergerweg heen.

Kwalitatief hoogwaardig plan
De nieuwe, brede onderdoorgang biedt veel mogelijkheden voor een kwalitatief hoogwaardige verbinding tussen de kazerneterreinen en het Enkaterrein. De onderdoorgang zorgt voor een parkachtige verbinding tussen beide zijden van het spoor en maakt Ede op dezer locatie weer heel. De noord- en de zuidzijde van het station komen ook op gelijke hoogte te liggen. De sporen liggen als een dalbrug over het verdiepte station heen.

Voor de huidige twee gelijkvloerse spoorkruisingen bij de Kerkweg en de Hakselseweg voorziet het plan in een viaduct over het spoor heen. Door het spoor op enkele plaatsen licht (1-1½ meter) te verdiepen en te voorzien van een lage wal ter hoogte van de wielen van de trein wordt de geluidsoverlast voor de omwonenden van het spoor afdoende beperkt. Dit is mogelijk door technische aanpassingen aan het spoor en de treinen.

Met de huidige plannen presenteert de gemeente Ede een kostenefficiënte en toch kwalitatief hoogwaardig plan om de barrière van het spoor, die Ede nu in twee delen deelt, op te heffen. Het plan biedt bovendien alle mogelijkheden om de frequentie van de dienstregeling te verhogen, zoals de minister dat wil. Ede heeft er dan ook veel vertrouwen in dat de minister dit plan zal steunen en de door zijn voorganger toegezegde 40 miljoen ook daadwerkelijk zal uitkeren.

---