nummer 249 / Ede, 4 december 2007
Station in plaats van spoor omlaag
Gemeente Ede presenteert nieuw plan voor opheffen spoorse barrière
Een brede, transparante en parkachtige onderdoorgang waarbij het
station verdiept ligt en de sporen er als een dalbrug overheen gaan.
Met dit alternatieve plan wil Ede de
barrière die het spoor nu in de stad vormt, wegnemen. Ede heeft dit
plan op 30 november aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat.
Het wegnemen van de barrièrewerking van het spoor is een belangrijk
onderdeel van het Masterplan Ede-Oost/Spoorzone dat de gemeenteraad
van Ede in mei 2005 heeft vastgesteld. In het masterplan is daartoe
een voorstel uitgewerkt om het spoor verdiept aan te leggen, zodat het
verkeer het spoor op maaiveld zou kunnen kruisen. Voormalig minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft 40 miljoen gereserveerd als
bijdrage in de kosten van de uitvoering van dit plan. Voorwaarde voor
het toekennen van dit bedrag was dat Ede vóór 1 december 2007 met een
financieel sluitend plan zou komen om de verdieping te financieren
waar ook de belangrijkste partners, zoals Prorail en de NS, zich in
konden vinden.
Intensief overleg
Het afgelopen jaar heeft de gemeente Ede zowel op bestuurlijk als
ambtelijk niveau intensief overlegd met diverse betrokkenen binnen en
buiten de overheid. In dit overleg is ook steeds gezocht naar
alternatieven voor het verdiepen van het spoor. Het nu ontwikkelde
alternatief biedt de gewenste hoge kwaliteit van het masterplan met
aanzienlijk lagere kosten voor de uitvoering. Met de al eerder
toegezegde bijdragen van het ministerie en de provincie is dit plan
financieel haalbaar.
Art impression: stationsomgeving(Klik op de foto voor een vergroting)
Klik op de foto voor een vergroting
Art impression: stationsgebouw(Klik op de foto voor een vergroting)
Klik op de foto voor een vergroting
In het nieuwe plan wordt de Albertstunnel gehandhaafd als verkeersader
(voor de Klinkenbergerweg). De tunnel wordt in oostelijke richting
fors uitgebreid. Het stationsgebouw wordt in oostelijke richting
opgeschoven en komt onder het spoor te liggen. Het gemotoriseerde
verkeer op de noord zuid route gaat onder de sporen door. Voor het
langzaam verkeer komen er verbindingen over het spoor heen. De
bestaande voetgangerstunnel bij het huidige station wordt uitgebouwd
voor fietsverkeer. In de oost - westelijke richting komen er op
maaiveldhoogte verbindingen voor het langzaam verkeer, over de
Klinkenbergerweg heen.
Kwalitatief hoogwaardig plan
De nieuwe, brede onderdoorgang biedt veel mogelijkheden voor een
kwalitatief hoogwaardige verbinding tussen de kazerneterreinen en het
Enkaterrein. De onderdoorgang zorgt voor een parkachtige verbinding
tussen beide zijden van het spoor en maakt Ede op dezer locatie weer
heel. De noord- en de zuidzijde van het station komen ook op gelijke
hoogte te liggen. De sporen liggen als een dalbrug over het verdiepte
station heen.
Voor de huidige twee gelijkvloerse spoorkruisingen bij de Kerkweg en
de Hakselseweg voorziet het plan in een viaduct over het spoor heen.
Door het spoor op enkele plaatsen licht (1-1½ meter) te verdiepen en
te voorzien van een lage wal ter hoogte van de wielen van de trein
wordt de geluidsoverlast voor de omwonenden van het spoor afdoende
beperkt. Dit is mogelijk door technische aanpassingen aan het spoor en
de treinen.
Met de huidige plannen presenteert de gemeente Ede een
kostenefficiënte en toch kwalitatief hoogwaardig plan om de barrière
van het spoor, die Ede nu in twee delen deelt, op te heffen. Het plan
biedt bovendien alle mogelijkheden om de frequentie van de
dienstregeling te verhogen, zoals de minister dat wil. Ede heeft er
dan ook veel vertrouwen in dat de minister dit plan zal steunen en de
door zijn voorganger toegezegde 40 miljoen ook daadwerkelijk zal
uitkeren.
---
Gemeente Ede