AS Watson voltooit implementatie van Zetes 3i Voice in het VK

Evere (Brussel), 12/04/2007

Zetes (Euronext Brussel: ZTS), de belangrijkste pan-Europese system integrator van auto ID-oplossingen voor goederen en personen, heeft in het distributiemagazijn van Superdrug- en Savers-winkels (beide Britse filialen van AS Watson), de implementatie afgerond van de stemgestuurde logistieke oplossing "3i Voice" . Momenteel werken al 270 orderpickers van AS Watson in Nederland, Polen en het VK tegelijkertijd met Zetes 3i Voice. Het bedrijf is overtuigd van deze technologie en investeert in verdere implementaties in Europa en zelfs Azië.

Stemtoepassingen in het VK
Met een oppervlakte van meer dan 70.000 m² is het nieuwe, hypermoderne magazijn van AS Watson in Dunstable (VK) het voornaamste distributiecentrum voor alle verkochte items in de winkels van Superdrug en Savers. Dankzij 3i Voice Solution van Zetes kan het bedrijf zijn orderverzamelopdrachten en logistieke operaties stroomlijnen door de integratie van draadloze stemherkenningstechnologieën in het bestaande beheerssysteem van het magazijn. Voor Zetes is dit het grootste contract tot nu toe voor een spraakgestuurde oplossing voor één site in het VK. Het project in Dunstable volgt op vele succesvolle auto-ID-projecten die Zetes voor AS Watson heeft geïmplementeerd.

Auto-ID: optimale controle over goederen en tijd Ongeveer drie jaar geleden vroeg AS Watson aan Zetes om een "Retail Store Inventory Management System" te ontwikkelen voor alle Europese winkels. Zetes implementeerde een systeem op basis van een draadloze handheld terminal waarmee in 16 verschillende landen kan worden gewerkt, onder meer in sommige van AS Watsons retailketens in Azië-Oceanië. Winkelbedienden van AS Watson gebruiken de terminal voor diverse soorten logistieke activiteiten, zoals de ontvangst of verzending van goederen, voorraadcontroles en het afdrukken van labels. Na 7 maanden bereikte AS Watson al een volledige return on investment, dankzij een productiviteitsstijging en een verkleining van de foutenmarges.

In het verleden werkte AS Watson ook samen met Zetes voor spraaktechnologie in logistieke centra. De 3i Voice Solution in een distributiecentrum van Kruidvat in Nederland (Veghel) werd door Zetes al in 2004 geëvalueerd. Dit centrum, gespecialiseerd in promotieartikelen met een hoge omloopsnelheid, werd gekozen vanwege zijn complexe logistieke processen. Door papieren orderpicklijsten af te schaffen ? elke ochtend ongeveer 900 bladzijden met labels ? heeft Kruidvat een volledige return on investment bereikt in 1,7 maanden (90 orderpickers). Na dit succes besloot AS Watson de oplossing te installeren in het magazijn voor Rossman in Polen (80 orderpickers) en Superdrug/Savers in het VK (100 orderpickers).

"Net zoals al onze ICT-inspanningen zien we auto-ID-projecten als een manier om de stroom van goederen en personen te koppelen aan ons centraal ERP-systeem. De voornaamste doelen die we nastreven zijn een verhoogde productiviteit, zo weinig mogelijk fouten, en ? het belangrijkste voor de retailer ? de optimale controle over goederen en tijd.", zegt Ir. Gerrit Jan Steenbergen, Global Head of Store Systems, Group IT. "Met de hulp van onze trouwe partner Zetes, een van onze weinige algemene leveranciers, hebben we elk van deze drie doelstellingen bereikt. Ze hebben dezelfde filosofie als wij: mondiaal denken via gestandaardiseerde oplossingen, en regionaal werken, via een steeds groter aantal vestigingen."
END