AS Watson voltooit implementatie van Zetes 3i Voice in het VK
Evere (Brussel), 12/04/2007
Zetes (Euronext Brussel: ZTS), de belangrijkste pan-Europese system
integrator van auto ID-oplossingen voor goederen en personen, heeft in het
distributiemagazijn van Superdrug- en Savers-winkels (beide Britse filialen
van AS Watson), de implementatie afgerond van de stemgestuurde logistieke
oplossing "3i Voice" . Momenteel werken al 270 orderpickers van AS Watson
in Nederland, Polen en het VK tegelijkertijd met Zetes 3i Voice. Het
bedrijf is overtuigd van deze technologie en investeert in verdere
implementaties in Europa en zelfs Azië.
Stemtoepassingen in het VK
Met een oppervlakte van meer dan 70.000 m² is het nieuwe, hypermoderne
magazijn van AS Watson in Dunstable (VK) het voornaamste
distributiecentrum voor alle verkochte items in de winkels van Superdrug
en Savers. Dankzij 3i Voice Solution van Zetes kan het bedrijf zijn
orderverzamelopdrachten en logistieke operaties stroomlijnen door de
integratie van draadloze stemherkenningstechnologieën in het bestaande
beheerssysteem van het magazijn. Voor Zetes is dit het grootste contract
tot nu toe voor een spraakgestuurde oplossing voor één site in het VK.
Het project in Dunstable volgt op vele succesvolle auto-ID-projecten die
Zetes voor AS Watson heeft geïmplementeerd.
Auto-ID: optimale controle over goederen en tijd
Ongeveer drie jaar geleden vroeg AS Watson aan Zetes om een "Retail
Store Inventory Management System" te ontwikkelen voor alle Europese
winkels. Zetes implementeerde een systeem op basis van een draadloze
handheld terminal waarmee in 16 verschillende landen kan worden gewerkt,
onder meer in sommige van AS Watsons retailketens in Azië-Oceanië.
Winkelbedienden van AS Watson gebruiken de terminal voor diverse soorten
logistieke activiteiten, zoals de ontvangst of verzending van goederen,
voorraadcontroles en het afdrukken van labels. Na 7 maanden bereikte AS
Watson al een volledige return on investment, dankzij een
productiviteitsstijging en een verkleining van de foutenmarges.
In het verleden werkte AS Watson ook samen met Zetes voor
spraaktechnologie in logistieke centra. De 3i Voice Solution in een
distributiecentrum van Kruidvat in Nederland (Veghel) werd door Zetes al
in 2004 geëvalueerd. Dit centrum, gespecialiseerd in promotieartikelen
met een hoge omloopsnelheid, werd gekozen vanwege zijn complexe
logistieke processen. Door papieren orderpicklijsten af te schaffen ?
elke ochtend ongeveer 900 bladzijden met labels ? heeft Kruidvat een
volledige return on investment bereikt in 1,7 maanden (90 orderpickers).
Na dit succes besloot AS Watson de oplossing te installeren in het
magazijn voor Rossman in Polen (80 orderpickers) en Superdrug/Savers in
het VK (100 orderpickers).
"Net zoals al onze ICT-inspanningen zien we auto-ID-projecten als een
manier om de stroom van goederen en personen te koppelen aan ons
centraal ERP-systeem. De voornaamste doelen die we nastreven zijn een
verhoogde productiviteit, zo weinig mogelijk fouten, en ? het
belangrijkste voor de retailer ? de optimale controle over goederen en
tijd.", zegt Ir. Gerrit Jan Steenbergen, Global Head of Store Systems,
Group IT. "Met de hulp van onze trouwe partner Zetes, een van onze
weinige algemene leveranciers, hebben we elk van deze drie
doelstellingen bereikt. Ze hebben dezelfde filosofie als wij: mondiaal
denken via gestandaardiseerde oplossingen, en regionaal werken, via een
steeds groter aantal vestigingen."
END