Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Succesvolle BI-implementatie bij Twentsche Kabelfabriek bewijst:
Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk
Hoofddorp, 4 december 2007 - Verreweg de meeste BI-implementaties lopen op een teleurstelling uit doordat ze niet goed doordacht zijn. De implementatie van BI-software gebaseerd op de innovatieve in-memory technologie bij Twentsche Kabelfabriek (TKF) laat zien dat het ook anders kan. De intensieve voorbereiding, strakke projectplanning en gefaseerde, bedrijfsbrede invoering van Performance Management maken dat de implementatie door de hele organisatie gedragen wordt. Met name de samenstelling van een uitgewogen pakket prestatie-indicatoren legt de kabelfabrikant geen windeieren. Een goede voorbereiding blijkt in dit geval meer dan het halve werk te zijn.
TKF, gevestigd in Haaksbergen, heeft zich in zijn bijna tachtigjarige bestaan ontwikkeld tot een toonaangevende leverancier van betrouwbare en efficiënte kabeloplossingen voor projecten in zowel Europa als Azië. TKF richt zich op de sectoren Breedband, Energiedistributie, Huisinstallatie, Marine en Offshore, Railinfra, Security, Utiliteit en Weg- en Waterbouw. Tot de Nederlandse klanten behoren onder meer Bierbrouwerij Grolsch, Eneco, Essent, Flora Holland, Gemeente Almere, Gemeente Rotterdam, Intratuin, NUON Betuweroute, RandstadRail, Rijkswaterstaat, Scania, UPC en Westerscheldetunnel. TKF is onderdeel van de beursgenoteerde TKH Group. Het bedrijf telt bijna vijfhonderd werknemers.
"Ruim een jaar geleden zijn wij begonnen met de introductie van Performance Management op basis van het balanced scorecard-principe. Op die manier wilden wij de prestaties van de diverse afdelingen visualiseren en het management van adequate stuurinformatie voorzien," vertelt Walter Heerts, Financieel Manager bij TKF. "Per afdeling hebben we toen (maximaal) acht prestatie-indicatoren opgesteld: variërend van het aantal uren besteed aan opleiding en training op de afdeling Ontwikkeling & Technologie tot de uitval versus efficiency op de afdeling Productie. Daarbij zijn we zeer nauwgezet te werk gegaan. Zo vonden wij het van groot belang dat de verschillende targets in balans waren. Als we de afdeling Inkoop, bijvoorbeeld, enkel zouden afrekenen op inkoopprijs en niet op productkwaliteit, zouden we onszelf immers in de vingers snijden."
Om de opgestelde prestatie-indicatoren snel en helder te kunnen presenteren, ging TKF op zoek naar een relatief eenvoudige BI-tool met een visueel georiënteerde interface die in korte tijd te implementeren viel. Dat resulteerde in een shortlist van drie tools, waaronder QlikView. "Na een demo van QlikView te hebben gezien, een referentiebezoek te hebben gebracht aan een bedrijf dat al langer met dit product werkte en een succesvolle Proof of Concept te hebben doorlopen, viel de keuze uiteindelijk op de BI-tool van QlikTech. Deze tool voldeed aan alle criteria: hij was uitermate toegankelijk, leidde vrijwel meteen tot resultaat en produceerde grafische informatie met een meer dan aantrekkelijke look and feel," aldus Heerts.
"Direct na aanschaf van de tool zijn we, samen met QlikTech-partner JIS Nederland, gestart met de bouw van balanced scorecards op grond van de prestatie-indicatoren die we konden meten aan de hand van de gegevens die al in onze databases zaten: Navision, ons ERP-systeem, Perman II, ons HRM-systeem en CIQ, ons kwaliteitssysteem. Voor de andere indicatoren die we wilden meten, moesten we eerst nog een basisregistratie opzetten. Daar zijn we op dit moment nog volop mee bezig. Binnen afzienbare tijd moet het geheel operationeel zijn. Bij elkaar zullen we dan ruim zestig indicatoren hebben en negentien gebruikers: één beheerder, die bevoegd is nieuwe indicatoren te bouwen en definities te wijzigen, en achttien managers met een Viewer-licentie."
Doordat TKF bij de implementatie niet over één nacht ijs is gegaan, kan het ervan op aan dat de BI-oplossing doet wat zij moet doen. De praktijk bevestigt dit: degenen die nu al elke ochtend hun balanced scorecard te voorschijn kunnen toveren, zijn enthousiast over de meerwaarde die de tool genereert. "Een implementatie als die van QlikView is negentig procent voorbereiding en tien procent uitvoering," stelt Heerts. "Als je geen zicht hebt op wat je wilt gaan meten, is zo'n investering zinloos. Zonder evenwichtig pakket van zorgvuldig gedefinieerde indicatoren begin je weinig. Heb je zo'n pakket wel samengesteld, en voer je de implementatie bovendien gefaseerd en bedrijfsbreed uit, dan kun je rekenen op een prima return on investment. Want wat QlikView biedt, is ongeëvenaard: de implementatie is kinderlijk eenvoudig en iedereen, techneut of niet, kan er moeiteloos mee overweg."
Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech, prijst de voorbeeldige manier waarop TKF de implementatie aanpakt. "Veel implementaties, met name van traditionele BI-tools, voldoen niet volledig aan de verwachtingen doordat bedrijven geen strategie geformuleerd hebben die is afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen. Vaak weten zij niet eens welke gegevens ze in huis hebben, in welke databronnen deze zich bevinden, welke prestaties ze willen meten en wat ze met de analyses van de meetgegevens willen gaan doen. Beschikken ze wel over een goed informatiemodel en een gedegen plan van aanpak, dan zijn ze verzekerd van een oplossing die aansluit op hun eisen en wensen, een oplossing die ook werkelijk werkt."
Over QlikTech
QlikTech, marktleider in innovatieve Business Intelligence-applicaties, levert geavanceerde en visueel-georiënteerde analyse- en rapportageoplossingen die snel te ontwikkelen, te implementeren en te gebruiken en makkelijk te onderhouden zijn. QlikView 8.0, QlikTechs paradepaardje, maakt gebruik van een next-generation, gepatenteerde, in-memory associatietechnologie voor een snelle analyse van meer dan een miljard records. De applicatie ondersteunt een open informatiearchitectuur voor een economisch verantwoorde inzet door organisaties van welke omvang dan ook. QlikViews click-driven, visueel interactieve interface is voor eindgebruikers eenvoudig om te (leren) gebruiken, waardoor iedereen betere informatie tot zijn beschikking heeft.
QlikTech, 's werelds snelst groeiende Business Intelligence-softwarebedrijf met ruim 6.600 klanten in 79 landen, krijgt er iedere werkdag 12,5 nieuwe klanten bij. Behalve duizenden kleine en middelgrote bedrijven behoren ook tal van grote ondernemingen tot het klantenbestand van QlikTech. Klanten in de Benelux zijn onder meer: ABX Logistics, ADP, Atos Origin, ING Trust, KLM, MarktSelect (Graydon), Merck Sharp & Dohme, Panasonic, Schenker, ThiemeMeulenhoff, TNT en Zurich Verzekeringen. QlikTech is privaat bezit en wordt financieel gesteund door Accel Partners, Jerusalem Venture Partners en Industrifonden. Het hoofdkantoor van QlikTech, opgericht in Zweden, staat in Radnor, Pennsylvania (VS) Het bedrijf heeft vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en Nederland en telt meer dan 500 partners wereldwijd.
Contactgegevens:
QlikTech Nederland
The Communication Force
Jeannette de Kort
Caroline Breure
Tel. +31 (0)23 - 55 63 263
Tel. +31 (0)23 - 56 56 850
jeannette.dekort@qliktech.com
carolineb@communicationforce.com