Ingezonden persbericht


European Directories en Truvo zijn voornemens Nederlandse activiteiten te combineren


· Adverteerders en gebruikers profiteren van samenvoeging


· Toestemming van NMa vereist


· Afronding transactie verwacht in de eerste helft van 2008

Amsterdam, 4 december 2007 - European Directories SA ("European Directories"), de uitgever van De Telefoongids, en Truvo Nederland BV ("Truvo Nederland"), uitgever van de Gouden Gids, zijn in gesprek met elkaar. Indien de NMa de transactie goedkeurt en overeenstemming wordt bereikt over overige voorwaarden zal European Directories eigenaar worden van de gecombineerde onderneming.

European Directories en Truvo zijn van mening dat de combinatie van de bedrijven voordelen zal opleveren voor zowel adverteerders als gebruikers. Adverteerders zullen een grotere groep gebruikers bereiken en daarmee een hoger rendement op hun advertentieprogramma's kunnen bewerkstelligen. Gebruikers zullen profiteren van het gemak van een productportfolio dat meer informatie biedt in print, online en via andere media. Een recent representatief NIPO onderzoek geeft aan dat een meerderheid van de gebruikers en adverteerders de voorkeur geeft aan één 'directory'.

De print- en online edities van De Telefoongids en Truvo Nederland (met het merk Gouden Gids) zullen in 2008 ongewijzigd blijven. De verwachting is dat beide productportfolios vanaf 2009 zullen worden samengevoegd.

De gecombineerde onderneming zal een schaal hebben waarmee het effectiever kan concurreren in de snel veranderende zoek- en advertentiemarkt en waarmee het volop kan profiteren van de groeimogelijkheden in deze markt. Tevens zal de combinatie betere online zoekproducten en diensten kunnen ontwikkelen waarmee Nederlandse gebruikers en adverteerders hun voordeel kunnen doen.

Cornel Riklin, CEO van European Directories: "We zijn zeer verheugd over de voorgenomen transactie. Dit sluit aan bij onze ambitie om de 'leading search company' in Nederland te zijn met een volledige en brede productportfolio in alle media; in print, op internet en in mobiele markten."

"Beide partijen erkennen dat deze combinatie voordelen biedt als het gaat om de schaalgrootte die nodig is voor succes op de lange termijn in de zoek- en advertentiemarkt welke gekenmerkt wordt door toenemende concurrentie. De geplande combinatie zal ook leiden tot nieuwe carrièremogelijkheden voor veel medewerkers", aldus Andrew Day, CEO vanTruvo.

De voorgenomen transactie is voor advies voorgelegd aan beide ondernemingsraden. Verder zal de transactie ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa); de formele melding wordt spoedig verwacht. De partijen zullen nauw samenwerken met de NMa en vertrouwen erop dat de NMa de duidelijke voordelen die de voorgenomen combinatie biedt aan gebruikers en adverteerders zal onderkennen. De verwachting is dat de voorgenomen transactie in de eerste helft van 2008 kan worden afgerond.

Over De Telefoongids BV

De Telefoongids BV bestaat uit meerdere business units en merken, waaronder De Telefoongids, Suurland Outdoor, City & Tourist Promotions (gemeentegidsen) en LokaalTotaal (lokale gidsen). De Telefoongids BV is toonaangevend op het gebied van directory services in Nederland.

Naast de jaarlijkse uitgave van regiogidsen en lokale gidsen die gratis worden verspreid onder huishoudens en bedrijven in Nederland, is De Telefoongids ook te raadplegen via; www.detelefoongids.nl, 1888 nummerinformatiedienst, SMS 1313, Siemens thuistelefoon, Nokia lokal search, Google Earth en mobiele routeplanners (FalkMobile en KPN op Weg).

Het hoofdkantoor van De Telefoongids BV is gevestigd in Amsterdam.

Over European Directories

De Telefoongids maakt onderdeel uit van European Directories S.A. European Directories S.A. is een pan-Europese groep actief op het gebied van telefoon- en bedrijfsgidsen op papier, Internet en mobiele telefoon, en inlichtingendiensten in Nederland, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Zweden, Tsjechië, Polen, Gibraltar en Slowakije. Het bedrijf heeft ongeveer 4.000 medewerkers en meer dan 700.000 klanten en verbindt kopers en verkopers met elkaar door nummerinlichtingen via het telefoonboek (wit en geel) het internet, nummerinformatie en mobiele telefonie. Het dagelijkse management vindt plaats op landenniveau waar ook een kantoor gevestigd is. Een klein corporate kantoor in Londen coördineert kernactiviteiten voor de groep en motiveert de kantoren tot best-practices.

Over Truvo Nederland

Truvo Nederland geeft de breed bekende "Gouden Gids" uit, welke reeds meer dan 40 jaar een makkelijke, snelle en effectieve locale zoekfunctie vervult om Nederlandse consumenten te helpen bij betere aankoopbeslissingen. Truvo Nederland's uitgebreide database met bedrijfsgegevens is toegankelijk voor consumenten in print, online (www.goudengids.nl) en via mobiele kanalen (Truvo mobiel) en is aanvullend door een makkelijke online zoekfunctie op alfabet: www.nationaletelefoongids.nl.

Over Truvo

Truvo, eerder bekend als World Directories, is een toonaangevende internationale onderneming die zaken doet in zeven landen in de lokale zoek en advertentiemarkt. De onderneming creëert waarde door het aanbod van een geïntegreerd portfolio van kosten effectieve en simpele advertenties waarmee snel en efficiënt contact gelegd kan worden tussen kopers en verkopers. Truvo biedt een scala van complementaire services, in print, on-line, telefonie en mobiele telefonie om consumenten te assisteren in het maken van aankoopbeslissingen.Truvo opereert in België, Portugal, Ierland, Nederland en Roemenië en heeft aandelen in Zuid-Afrika en Puerto Rico.