datum: 4 december 2007
De bijdrage van de Nationale Denktank aan het vraagstuk van de
lerarentekorten in Nederland is mager. Er is meer voor nodig dan
vermoedens 'dat er mensen geïnteresseerd zijn om in het onderwijs te
werkenâ en een spoedcursus in de zomer van twee weken om een nationaal
probleem als het lerarentekort op te lossen.
Het idee om studenten voor de klas als onderwijsassistent in te zetten
is op zich niet verkeerd, het zal hier en daar onderwijspersoneel
ontlasten. Maar we moeten streven naar echte kwaliteit, mensen die als
volwaardige werknemer structureel bijdragen aan verbetering van
kwaliteit. Het lerarentekort oplossen met studentenbijbaantjes is een
schijnoplossing.
Bovendien blijkt uit de nieuwste cijfers van het Researchcentrum voor
Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) dat het lerarentekort groter zal zijn
dan tot nu toe wordt aangenomen. Vorige week presenteerde het ROA van
de Universiteit Maastricht nieuwe prognoses over de arbeidsmarkt in de
periode 2007-2012. Volgens het rapport De arbeidsmarkt naar opleiding
en beroep tot 2012 kan de krapte door de pensioneringsgolf op de
arbeidsmarkt erger worden dan tijdens de hoogconjunctuur in 2000. De
grootste problemen voor de periode tot 2012 worden verwacht in de
techniek, het transport en in het onderwijs.
Was de verwachting twee jaar geleden dat het verschil tussen
openvallende banen en pas afgestudeerde leraren rond de 3.200 zou
zijn, nu rekent het ROA op een kloof van 20.300. De
knelpuntenindicator verschuift daarmee van âredelijkâ naar âgrootâ.
âDeze cijfers maken zichtbaar dat ondanks jaren praten over het
lerarentekort, er in feite niet echt iets is gebeurd anders dan
lapmiddelenâ, constateert Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene
Onderwijsbond. âMaar wat het ROA nu laat zien is dat we overgaan van
alarmfase oranje naar alarmfase rood. In het voortgezet onderwijs
wordt het vechten om de schaarse docenten en in het basisonderwijs
komt het tekort dat even voorbij leek, gewoon weer terug.â
Daarbij verwacht de AOb dat een groot aantal studenten zal afhaken op
de werkdruk in het onderwijs. Lesgeven is wat anders dan vakkenvullen
bij de AH, het is intensief, vergt adequate voorbereiding en honderd
procent concentratie. Dan ga je toch eerder bier tappen in de kroeg.
gerelateerde artikelen
AOb-voorzitter Walter Dresscher: âLerarentekort gaat naar alarmfase
roodâ
Algemene Onderwijsbond