Mededeling spoorgoederenvervoer
Voorstel: Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees
Parlement Naar een
spoorwegnet met voorrang voor goederenverkeer
Datum Commissiedocument: 18 10 2007
Nr. Commissiedocument: COM (2007) 608
Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl
&DosId=196273
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: SEC
(2007) 1324 en
SEC(2007)1327
Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Transport, Transportraad.
Datum van behandeling in Raad nog niet bekend
Eerstverantwoordelijk ministerie:Ministerie van Verkeer en Waterstaat
1. Essentie voorstel
2. Proportionaliteit en subsidiariteit
3. Nederlandse positie
1. Essentie voorstel
Doel van de mededeling is het versterken van de efficientie en
betrouwbaarheid van het
spoorgoederenvervoer door de ontwikkeling van een Europees
spoornetwerk van
goederengeorienteerde spoorcorridors (zogenaamde freight oriented
networks). De Commissie wil daarmee de concurrentiepositie van het
spoorgoederenvervoer ten aanzien van het wegvervoer versterken. De
Commissie stelt diverse maatregelen voor om het internationale
spoorgoederenverkeer op deze corridors beter te kunnen accommoderen,
zoals:
o de ontwikkeling van een juridisch kader voor de corridorstructuren;
o een wetgevend voorstel met betrekking tot de publicatie van
kwaliteitsindicatoren op de
corridors;
o het opstellen van investeringsprogramma's per corridor om
capaciteitsknelpunten aan te
pakken;
o het doen van onderzoek naar additionele regelgeving om technische
karakteristieken van
de corridors verder te harmoniseren (bijvoorbeeld treinlengte);
o het verbeteren van de coordinatie tussen infrabeheerders op de
corridors bij de allocatie
van internationale treinpaden en versterking van het
grensoverschrijdend toezicht;
o geharmoniseerde en verbeterde prioritering van het internationale
goederenvervoer op de
corridors, onder meer bij vertragingen;
o verbetering van de transparantie en toegang tot aanvullende
treindiensten op de corridors
(terminals, emplacementen).
2. Proportionaliteit en subsidiariteit
De mededeling bevat geen wetgevende voorstellen, maar wel diverse
onderzoeken naar en
voornemens voor additionele wet- en regelgeving. Het pakket aan
maatregelen zal verder worden onderzocht en uitgewerkt in een
strategiegroep. Voorstellen voor additionele regelgeving zullen
-afhankelijk van de uitkomsten van deze strategiegroep - worden
meegenomen in de herziening van het eerste spoorwegpakket (2008).
Subsidiariteit
Oordeel over de aangekondigde maatregelen is positief. De voorstellen
van de Commissie zijn in lijn met de Nederlandse inzet om barrieres op
de railgoederenmarkt (gebrek aan interoperabiliteit, harmonisering)
zoveel mogelijk Europees op te pakken, waarbij aangesloten wordt bij
reeds bestaande multilaterale samenwerkingsverbanden. Verdergaande
harmonisering, verbetering van de interoperabiliteit en samenwerking
zijn nodig om het internationaal spoorgoederenvervoer efficienter en
betrouwbaarder te maken. Het voornemen om op specifieke corridors
mogelijk EU capaciteitstoewijzingsregels in te voeren zal in samenhang
met de geldende capaciteitsregels op de rest van het Nederlandse
spoornetwerk moeten worden bekeken.
Proportionaliteit
Oordeel over de aangekondigde maatregelen is positief. De Commissie
heeft afgezien van de
ontwikkeling van een Europees railnetwerk exclusief bestemd voor
goederenvervoer (optie C in de Impact Assessment). In plaats daarvan
heeft de Commissie ervoor gekozen om in te zetten op het verbeteren
van de kwaliteit en capaciteit van de reeds bestaande
railinfrastructuur voor het internationale spoorgoederenvervoer (optie
B in de Impact Assessment). De Commissie sluit hierbij aan op de reeds
bestaande activiteiten van lidstaten in corridorverband en versterkt
deze. De nu door de Commissie voorgestelde vervoersassen komen overeen
met de door Nederland aangewezen primaire goederenvervoerroutes en
internationale corridoractiviteiten (uitrol European Railway Traffic
Management System (ERTMS), corridor Rotterdam-Genua, corridor
Rotterdam-Lyon).
Financiële gevolgen
De Commissie schat de kosten op de langere termijn in op EUR80 miljard
voor de gehele EU (EUR20 miljard voor de harmonisering van technische
vereisten, EUR60 miljard voor het oplossen van capaciteitsknelpunten),
waarvan de financiering deels via de geldende TEN-T kaders en
cohesiefondsen gevonden dient te worden. Er wordt geen nieuwe
additionele Europese
financiering voorgesteld. De financiele implicaties van de voorstellen
zijn echter pas goed te
beoordelen, wanneer de Commissie begin 2008 concrete wetgevende
voorstellen doet. Nederland zal de Commissie vragen precies aan te
geven wat het financiele beslag van de toekomstige maatregelen zal
zijn en zal er daarbij op aandringen dat die binnen de bestaande en
toekomstige Financiële Perspectieven zullen vallen. Daarnaast zullen
eventuele nationale budgettaire gevolgen worden ingepast op de
begroting van de beleidsverantwoordelijke departementen, conform de
regels budgetdiscipline.
3. Nederlandse positie
Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt:
Goede achterlandverbindingen zijn van belang voor het ondersteunen en
versterken van de internationale concurrentiepositie van de
Nederlandse havens en industrie. De voorstellen
ondersteunen het Nederlandse spoorgoederenvervoerbeleid om de
betrouwbaarheid en capaciteit van het spoorgoederenvervoer te
vergroten en het internationale spoorgoederenvervoer op voor Nederland
belangrijke vervoersassen (onder andere Amsterdam / Rotterdam - Genua
/ Lyon / Warschau / Praag) te versterken. Van belang is dat het
voorliggende Commissie-initiatief de samenwerkingsverbanden die
Nederland reeds is aangegaan verder versterkt (spoorcorridor
Rotterdam-Genua, spoorcorridor Rotterdam-Lyon en samenwerking
Tsjechie). Onderdeel hiervan is de Letter of Intent tussen de
Ministers van Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië aangaande de
aanleg van ERTMS op de corridor Rotterdam-Genua. De maatregelen dienen
zoveel mogelijk aan te sluiten bij de specifieke knelpunten op de
diverse corridors. Ook het optimaliseren van de aansluiting van het
spoor op andere modaliteiten (vervoersketen) en het verbeteren van de
positie van het spoorgoederenvervoer met betrekking tot het vervoer
van tijdkritische goederen zijn tot slot een aandachtspunt.
De maatregelen zijn nu nog algemeen gesteld en zullen begin 2008
verder worden uitgewerkt in een strategiegroep. Bij het beoordelen van
de uiteindelijke wetgevende voorstellen zullen de kosteneffectiviteit,
de administratieve lastendruk van de maatregelen als ook de wijze
waarop EU-regelgeving op specifieke corridors doorwerkt op de rest van
het spoorwegnet centraal staan. Nederland is verder geinteresseerd in
een koppeling die op termijn wellicht gelegd kan worden tussen dit
initiatief en het beleid dat de Commissie heeft voorgesteld ten
aanzien van een nauwere integratie van het vervoerssysteem van de EU
met dat van buurlanden (COM(2007)32).
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken