TIME Magazine roept Agendia test uit tot beste uitvinding 2007

04/12/2007 11:39



PR Newswire



AMSTERDAM, December 4 /PRNewswire/ --

- Belangrijke erkenning voor Nederlandse prognostische borstkankertest

TIME Magazine heeft een nieuwe Nederlandse borstkankertest uitgeroepen tot één van de beste uitvindingen van 2007. Deze zogenaamde 'glazen bol voor kanker' (MammaPrint(R)) is uitgevonden en ontwikkeld door het internationaal bedrijf Agendia. De test geeft aanvullende informatie over de tumor, helpt bij het kiezen van de behandeling en biedt hoop aan alle vrouwen met borstkanker.

"We zijn erg blij dat we miljoenen vrouwen kunnen helpen en dat TIME ons werk heeft erkend als een belangrijke bijdrage aan de gezondheidszorg over de gehele wereld, en in het bijzonder op het gebied van de oncologie", verklaarde Bernhard Sixt, CEO en oprichter van Agendia. "Deze eer is een erkenning van onze vastberadenheid om voor kankerpatiënten de meest geavanceerde technologie te ontwikkelen - en niet alleen op het gebied van borstkanker. Ik denk dat we in de toekomst meer mensen zullen kunnen bereiken dan ooit tevoren."

De Borst Kanker Test (MammaPrint(R)) berekent de kans op uitzaaien van borstkankertumoren. De test meet de activiteit van 70 genen in een monster van een verwijderde borstkankertumor. Door het gebruik van een speciale reken methode kan de test uitwijzen of de patiënt veel of juist weinig risico loopt dat de kanker uitzaait naar een andere plek. Het resultaat kan artsen helpen om de meest passende behandeling te vinden, het geen vaak betekent dat er minder agressieve therapieën toegepast kunnen worden. De Borst Kanker Test is de eerste test in zijn soort die door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) op de markt werd toegelaten.

Over Agendia

Agendia, gevestigd in Amsterdam, is de wereldmarktleider op het gebied van de gen expressie op analyse gebaseerde diagnostiek en brengt drie producten op de markt. De onderneming concentreert zich op de ontwikkeling en commercialisering van diagnostische tests met gebruikmaking van gen expressie profilering. Agendia was het eerste bedrijf dat een prognostische test commercialiseerde - MammaPrint(R) - die het risico van terugkerende borstkanker voorspelt. Het tweede microarray product, CupPrint(R)(1) is een diagnostische test die de oorsprong van een metastase identificeert in een kankertype genoemd "kanker van onbekende oorsprong". Agendia presenteerde tevens onlangs zijn nieuwe prognostisch test voor darmkanker, ColoPrint(R) die momenteel verdere validatie ondergaat.

Agendia onderhoudt nauwe banden met verschillende vooraanstaande academische centra om hoogtechnologische diagnostische tests voor kanker te ontwikkelen. Agendia biedt tevens zijn deskundigheid aan farmaceutische bedrijven die gericht zijn op de ontwikkeling van hoog-effectieve gepersonaliseerde medicijnen op het gebied van de oncologie.

http://www.agendia.com

(1) CupPrint(R) is gebaseerd op een licentie van de TUA databank van AviaraDx
Contact details: Bernhard Sixt, +31-20-512-9161