TIME Magazine roept Agendia test uit tot beste uitvinding 2007
04/12/2007 11:39
PR Newswire
AMSTERDAM, December 4 /PRNewswire/ --
- Belangrijke erkenning voor Nederlandse prognostische borstkankertest
TIME Magazine heeft een nieuwe Nederlandse borstkankertest uitgeroepen
tot één van de beste uitvindingen van 2007. Deze zogenaamde 'glazen bol voor
kanker' (MammaPrint(R)) is uitgevonden en ontwikkeld door het internationaal
bedrijf Agendia. De test geeft aanvullende informatie over de tumor, helpt
bij het kiezen van de behandeling en biedt hoop aan alle vrouwen met
borstkanker.
"We zijn erg blij dat we miljoenen vrouwen kunnen helpen en dat TIME ons
werk heeft erkend als een belangrijke bijdrage aan de gezondheidszorg over de
gehele wereld, en in het bijzonder op het gebied van de oncologie",
verklaarde Bernhard Sixt, CEO en oprichter van Agendia. "Deze eer is een
erkenning van onze vastberadenheid om voor kankerpatiënten de meest
geavanceerde technologie te ontwikkelen - en niet alleen op het gebied van
borstkanker. Ik denk dat we in de toekomst meer mensen zullen kunnen bereiken
dan ooit tevoren."
De Borst Kanker Test (MammaPrint(R)) berekent de kans op uitzaaien van
borstkankertumoren. De test meet de activiteit van 70 genen in een monster
van een verwijderde borstkankertumor. Door het gebruik van een speciale reken
methode kan de test uitwijzen of de patiënt veel of juist weinig risico loopt
dat de kanker uitzaait naar een andere plek. Het resultaat kan artsen helpen
om de meest passende behandeling te vinden, het geen vaak betekent dat er
minder agressieve therapieën toegepast kunnen worden. De Borst Kanker Test is
de eerste test in zijn soort die door de Amerikaanse Food and Drug
Administration (FDA) op de markt werd toegelaten.
Over Agendia
Agendia, gevestigd in Amsterdam, is de wereldmarktleider op het gebied
van de gen expressie op analyse gebaseerde diagnostiek en brengt drie
producten op de markt. De onderneming concentreert zich op de ontwikkeling en
commercialisering van diagnostische tests met gebruikmaking van gen expressie
profilering. Agendia was het eerste bedrijf dat een prognostische test
commercialiseerde - MammaPrint(R) - die het risico van terugkerende
borstkanker voorspelt. Het tweede microarray product, CupPrint(R)(1) is een
diagnostische test die de oorsprong van een metastase identificeert in een
kankertype genoemd "kanker van onbekende oorsprong". Agendia presenteerde
tevens onlangs zijn nieuwe prognostisch test voor darmkanker, ColoPrint(R)
die momenteel verdere validatie ondergaat.
Agendia onderhoudt nauwe banden met verschillende vooraanstaande
academische centra om hoogtechnologische diagnostische tests voor kanker te
ontwikkelen. Agendia biedt tevens zijn deskundigheid aan farmaceutische
bedrijven die gericht zijn op de ontwikkeling van hoog-effectieve
gepersonaliseerde medicijnen op het gebied van de oncologie.
http://www.agendia.com
(1) CupPrint(R) is gebaseerd op een licentie van de TUA databank van
AviaraDx
Contact details: Bernhard Sixt, +31-20-512-9161