Nederlandse Spoorwegen

3 december 2007

KPN en NS beëindigen samenwerking

KPN en NS niet samen verder met actuele reisinformatie en draadloos internet in de trein
Project blijkt niet rendabel
NS zoekt alternatieven voor actuele reisinformatie in de trein Ambities van NS op het gebied van reisinformatie en internet blijven hoog

KPN en NS hebben besloten hun gezamenlijke activiteiten gericht op het realiseren van actuele reisinformatie, internet en infotainment in intercity's niet voort te zetten. Het initiatief is in zijn opzet te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar. De belangrijkste financieringsbron, namelijk reclame-inkomsten, blijkt niet toereikend om het project rond te krijgen. Ook zijn de kosten voor het inbouwen van het systeem in de treinen hoger dan voorzien. Beide partijen betreuren de beëindiging van de samenwerking ten aanzien van dit project. NS blijft mogelijkheden onderzoeken om klanten te voorzien van actuele reisinformatie.

Voornaamste uitgangspunt bij deze samenwerking was dat de dienst kostenneutraal zou zijn voor de reizigers. Reclame-inkomsten waren daarbij een cruciale bron van financiering. Helaas blijken deze inkomsten onvoldoende om de noodzakelijke investering te dekken. Uiteindelijk zijn er tientallen miljoenen te kort om de business case sluitend te krijgen. Daarom is besloten om de samenwerking te beëindigen. NS heeft besloten om zich nu eerst te concentreren op het verschaffen van actuele reisinformatie.

NS spant zich continu in om de reisinformatie te optimaliseren. Op het perron en in de stations wordt uitgebreid aandacht besteed aan deze informatie voorziening. Daarnaast zijn de gerenoveerde Sprinters van een lichtkrant met reisinformatie voorzien. Eind volgend jaar zal er in de nieuw bestelde Sprinters door middel van schermen actuele reisinformatie verstrekt worden.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 3 december 2007
Pagina 2/2

Noot aan de redactie

Neem contact op met NS persvoorlichting telefoon 030-2357070, E-mail Persvoorlichting@ns.nl, Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht. KPN Mediarelaties 070-4466300

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet. KPN
KPN is de toonaangevende leverancier van telecommunicatiediensten in Nederland en biedt klanten vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN spraak-, internet- en datadiensten, evenals volledig beheerde en uitbestede ICT-oplossingen. Zowel nationaal als internationaal levert KPN wholesalenetwerkdiensten aan derden, waaronder operators en serviceproviders. De mobiele activiteiten van KPN in Duitsland en België maken gebruik van een multibrand-strategie en bedienen verschillenden klantsegmenten in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.

Per 30 september 2007 bediende KPN in Nederland 5,5 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting, 9,1 miljoen mobiele klanten, 2,6 miljoen internetters en 0,4 miljoen televisiekijkers. In Duitsland en België heeft KPN nog eens 16,8 miljoen mobiele klanten. Met 27.155 medewerkers (24.890 fte's) behaalde KPN een omzet van EUR 8,9 miljard en een EBITDA van EUR 3,7 miljard in de periode van januari tot en met september 2007. KPN is in 1989 verzelfstandigd en is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt-


---- --