3 december 2007
KPN en NS beëindigen samenwerking
KPN en NS niet samen verder met actuele reisinformatie en draadloos internet in
de trein
Project blijkt niet rendabel
NS zoekt alternatieven voor actuele reisinformatie in de trein
Ambities van NS op het gebied van reisinformatie en internet blijven hoog
KPN en NS hebben besloten hun gezamenlijke activiteiten gericht op het realiseren van
actuele reisinformatie, internet en infotainment in intercity's niet voort te zetten. Het
initiatief is in zijn opzet te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar. De
belangrijkste financieringsbron, namelijk reclame-inkomsten, blijkt niet toereikend om het
project rond te krijgen. Ook zijn de kosten voor het inbouwen van het systeem in de
treinen hoger dan voorzien. Beide partijen betreuren de beëindiging van de
samenwerking ten aanzien van dit project. NS blijft mogelijkheden onderzoeken om
klanten te voorzien van actuele reisinformatie.
Voornaamste uitgangspunt bij deze samenwerking was dat de dienst kostenneutraal zou zijn voor
de reizigers. Reclame-inkomsten waren daarbij een cruciale bron van financiering. Helaas blijken
deze inkomsten onvoldoende om de noodzakelijke investering te dekken. Uiteindelijk zijn er
tientallen miljoenen te kort om de business case sluitend te krijgen. Daarom is besloten om de
samenwerking te beëindigen. NS heeft besloten om zich nu eerst te concentreren op het
verschaffen van actuele reisinformatie.
NS spant zich continu in om de reisinformatie te optimaliseren. Op het perron en in de stations
wordt uitgebreid aandacht besteed aan deze informatie voorziening. Daarnaast zijn de
gerenoveerde Sprinters van een lichtkrant met reisinformatie voorzien. Eind volgend jaar zal er in
de nieuw bestelde Sprinters door middel van schermen actuele reisinformatie verstrekt worden.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 3 december 2007
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Neem contact op met NS persvoorlichting telefoon 030-2357070, E-mail Persvoorlichting@ns.nl, Corporate
Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht.
KPN Mediarelaties 070-4466300
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van
belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en
duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de
Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het
Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
KPN
KPN is de toonaangevende leverancier van telecommunicatiediensten in Nederland en biedt klanten vaste en mobiele
telefonie, internet en televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN spraak-, internet- en datadiensten, evenals volledig
beheerde en uitbestede ICT-oplossingen. Zowel nationaal als internationaal levert KPN wholesalenetwerkdiensten aan
derden, waaronder operators en serviceproviders. De mobiele activiteiten van KPN in Duitsland en België maken
gebruik van een multibrand-strategie en bedienen verschillenden klantsegmenten in zowel de zakelijke als de
consumentenmarkt.
Per 30 september 2007 bediende KPN in Nederland 5,5 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting,
9,1 miljoen mobiele klanten, 2,6 miljoen internetters en 0,4 miljoen televisiekijkers. In Duitsland en België heeft KPN
nog eens 16,8 miljoen mobiele klanten. Met 27.155 medewerkers (24.890 fte's) behaalde KPN een omzet van
EUR 8,9 miljard en een EBITDA van EUR 3,7 miljard in de periode van januari tot en met september 2007. KPN is in
1989 verzelfstandigd en is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt-
---- --
Nederlandse Spoorwegen