De nieuwe Fiat Fiorino vanaf 8.800 euro
(12/3/2007)
Om aan de nieuwe eisen van het stadse goederenvervoer te voldoen,
introduceert Fiat Professional de nieuwe Fiorino. De nieuwe Fiat
Fiorino is ontwikkeld in samenwerking met PSA, wordt gebouwd in de
Tofas fabriek in Bursa, Turkije en zal in 80 landen verkocht gaan
worden. In eerste instantie voor goederenvervoer, maar in 2008 zal de
Fiorino ook als personenauto geïntroduceerd worden.
De Fiat Fiorino combineert prestaties, goede rijeigenschappen en het
comfort van een personenauto met de capaciteit, laadgemak,
betrouwbaarheid en âvalue for moneyâ dat je van een bedrijfsauto mag
verwachten.
Aan de basis van het project stond een innovatief idee: ontwikkel een
auto met compactere buitenafmetingen dan die van bedrijfsautoâs in het
1B segment (de zogenaamde âkleine bestelautoâsâ) maar met dezelfde
inhoud en dezelfde veelzijdigheid, lagere onderhoudskosten en een
aantrekkelijke prijs. De nieuwe Fiorino is een wendbare auto die
gemakkelijk te parkeren is dankzij een draaicirkel (tussen
stoepranden) van slechts 9,95 meter. Dit is de reden waarom de nieuwe
Fiorino ideaal is voor bestuurders die veel tijd achter het stuur
doorbrengen, voor het bezorgen van bestellingen, als zakenauto, voor
koeriers en onderhoudsmonteurs, service-bedrijven of verkopers.
De nieuwe Fiorino Cargo wordt in februari 2008 in Nederland
geïntroduceerd in twee uitvoeringen en met twee motoren (1.3 Multijet
diesel en 1.4 benzine) vanaf ⬠8.800 exclusief BPM/BTW voor de basis
benzineversie. De basis dieseluitvoering met 75 pk sterke 1.3
Mutijetmotor is er vanaf ⬠9.800 exclusief BTW/BPM.
Originele stijl, compacte buitenmaten en grote laadvloer
De nieuwe Fiorino heeft een modern design, met een herkenbare
persoonlijkheid, dynamiek en robuustheid. De onderscheidende neus
heeft âbumperbeschermersâ en origineel gestylde (grote) koplampen die
harmonieus in het design van de bestelauto passen. De motorkap, waarin
de ronde vormen van de bumper zijn voortgezet, vloeit op logische
wijze over in de voorruit. De nieuwe Fiorino oogt als een robuuste
auto. De achterzijde wordt gekenmerkt door rechte lijnen die de grote
laadruimte accentueren. De sportieve lijnen geven de Fiorino een
dynamische uitstraling; de flankbescherming en grepen van de
schuifdeur (afhankelijk van uitvoering verticaal geplaatst) zijn
robuust en solide. De dichte uitvoeringen hebben compleet vlakke
zijkanten waardoor de auto beter en makkelijker te bestickeren is.
Ondanks zijn compacte afmetingen (3,86 lang, 1,72 meter hoog en 1,71
meter breed) beschikt de nieuwe Fiorino over een ruime laadruimte met
een logische en rechthoekige indeling en een volume van 2,5 kubieke
meter. Zijn laadvermogen inclusief bestuurder is maar liefst 685 kg
(bij de dieseluitvoeringen, 635 kg bij benzine) en hij heeft een
interieurlengte van ruim anderhalve meter. Daarnaast is de laadvloer
uitgerust met zes stevige en praktische ringen om goederen vast te
zetten, terwijl de lage laaddrempel (slechts 527 mm) het in- en
uitladen vergemakkelijkt.
Comfort, veelzijdigheid en aandacht voor details
Alle bedrijfswagens van Fiat Professional bieden een optimaal comfort,
ongeacht de staat van het wegdek of hun taak. De nieuwe Fiorino vormt
daarop geen uitzondering. In lijn met de meest verregaande
ergonomische maatstaven is het interieur als praktische werkruimte
ontworpen, waardoor het bijna een uitbreiding van een kantoorwerkplek
wordt. De grote glasoppervlakken bieden een uitstekend zicht op de weg
en laten een grote hoeveelheid daglicht door in het interieur, terwijl
de bestuurderstoel -mede dankzij de verstelbaarheid van de stoel en
het stuurwiel- een gevoel van veiligheid en een comfortabele
zitpositie voor alle bestuurders (licht of zwaar) biedt. Verder biedt
het T-vormige dashboard de bestuurder alle functies binnen handbereik,
inclusief de versnellingspook (die in het midden van het dashboard is
geplaatst) en tal van andere instrumenten.
Speciale aandacht van de ontwerpers ging uit naar de details en
beschikbare ruimte voor de gebruikers. Dat wordt onderstreept door
meer dan twaalf opbergvakken â afhankelijk van het uitrustingsniveau â
voor het opbergen van persoonlijke bezittingen en zakelijke
documenten. Zo beschikt de bestuurder onder andere over een ruime la
in het dashboard en een handige tafel voor documenten.
Bij het rijcomfort hoort tevens een efficiënt klimaatcontrolesysteem,
dat de temperatuur en luchtvochtigheid in de auto op een voor de
inzittenden optimaal peil houdt. Er zijn vier verstelbare
uitstroomopeningen (twee in het midden en twee aan de zijkanten) voor
de toevoer van koude of warme lucht en ventilatieroosters bij de
voeten. Voor een snelle en efficiënte ontwaseming wordt de
luchtdoorstroming geregeld via acht openingen (luchtcapaciteit = 400
m3/u).
Eveneens met het oog op het comfort levert Fiat Professional een
uitstekend audio-telematicasysteem voor de nieuwe Fiorino, met onder
andere een radio met CD- of MP3-speler, Bluetooth-functies en vier
luidsprekers. De nieuwe Fiorino biedt de beste oplossingen op het
gebied van geluid- en vibratiecomfort, omdat rust in het interieur
niet alleen comfortabel is, maar ook een belangrijk kenmerk is van
preventieve veiligheid. Daardoor houdt de bestuurder zijn aandacht op
de weg en raakt hij ook tijdens lange trips minder snel vermoeid.
Vanwege deze achterliggende gedachte werd de geluidoptimalisatie van
het inzittendencompartiment tijdens de ontwikkeling van het nieuwe
model tot in detail bestudeerd, om zo het motorgeluid maximaal te
onderdrukken en vibraties, geruis en aërodynamisch suizen te
beperken.
Moderne krachtbronnen en robuuste, betrouwbare ophanging voor optimaal
rijcomfort
Mede dankzij het ontwerp van de wielophangingen en de pittige, moderne
krachtbronnen die tevens milieuvriendelijk en brandstofefficiënt
zijn, is rijcomfort altijd al een sterk punt geweest van de
bedrijfswagens van Fiat Professional. De nieuwe Fiorino wordt geleverd
met een keuze uit twee moderne Euro 4 motoren â een 1.4 benzineversie
met 73 pk of een 1.3 Multijet turbodiesel met 75 pk. Beide bieden
plezierige rijeigenschappen, zijn betrouwbaar en hebben oog voor het
milieu. Vanzelfsprekend garanderen ze uitstekende prestaties en lage
ârunning costsâ (brandstofverbruik en onderhoud). Zo is de
service-interval vastgesteld op 30.000 kilometer en zorgt de indeling
van onderdelen onder de motorkap voor een aanzienlijk beperktere
onderhouds- of reparatietijd.
In combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een
gerobotiseerde zesbak zorgt de 1.3 Multijet voor een technologisch
voordeel. In de praktijk resulteert dat in een lager brandstofverbruik
(4,5 l/100 km gecombineerd, wat een actieradius van duizend kilometer
op één tank brandstof betekent), lagere emissies (de CO -waarde:
119 g/km en komst diesel-partikelfilter), een verbeterd geluidsniveau
(dankzij multipointinjectie), minder vibraties en uitstekende
prestaties (topsnelheid 157 km/u). Ook de 73 pkâs van de 1.4
benzineversie (met handgeschakelde vijfversnellingsbak) zorgen voor
prima prestaties en een vlot karakter.
Maar optimaal rijcomfort betekent tevens vertrouwen op een afstelling
van de wielophanging die grondig getest en betrouwbaar is; McPherson
ophanging vóór en een torsieas achter. Deze combinatie zorgt samen
met de 15 inch wielen voor uitstekende, dynamische eigenschappen,
dynamische stabiliteit, een goede wegligging en reactiesnelheid èn
een precieze besturing onder alle laadcondities (hydraulische
stuurbekrachtiging is standaard).
Volledige bescherming voor inzittenden en lading
De nieuwe Fiorino verzekert een optimale bescherming van inzittenden
en lading en zorgt voor aanzienlijk lagere bedrijfskosten. Zo is de
voertuigstructuur bijvoorbeeld zeer stijf -vooral met betrekking tot
het bestuurderscompartiment voor de bescherming van inzitten tegen
binnendringende voorwerpen-, dankzij speciale, energieabsorberende
delen. Bovendien bieden de grote bumpers (zonder scherpe hoeken)
optimale bescherming en zijn ze gemakkelijk te vervangen om
reparatiekosten te beperken.
Naast een krachtig remsysteem biedt de nieuwe Fiorino standaard ABS
met EBD, driepuntsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers,
hydraulische stuurbekrachtiging en een airbag voor de bestuurder (een
passagiersairbag, zijairbags en parkeersensoren achter zijn optioneel
leverbaar). De afsluiting van de voor- en achterportieren geschiedt
afzonderlijk en daarom is het mogelijk de laadruimte te gebruiken
terwijl de voorportieren afgesloten zijn.
Tot slot is de nieuwe Fiorino tevens voorzien van een alarmsysteem en
âdead-lockâ, het centrale portier-vergrendelingsysteem dat bescherming
biedt tegen inbraak door de deurgreep aan de binnenzijde en alle aan
het slot gerelateerde mechanische zaken uit te schakelen.
BedrijfsautoRAI