BedrijfsautoRAI

De nieuwe Fiat Fiorino vanaf 8.800 euro

(12/3/2007)
Om aan de nieuwe eisen van het stadse goederenvervoer te voldoen, introduceert Fiat Professional de nieuwe Fiorino. De nieuwe Fiat Fiorino is ontwikkeld in samenwerking met PSA, wordt gebouwd in de Tofas fabriek in Bursa, Turkije en zal in 80 landen verkocht gaan worden. In eerste instantie voor goederenvervoer, maar in 2008 zal de Fiorino ook als personenauto geïntroduceerd worden. De Fiat Fiorino combineert prestaties, goede rijeigenschappen en het comfort van een personenauto met de capaciteit, laadgemak, betrouwbaarheid en âvalue for moneyâ dat je van een bedrijfsauto mag verwachten.

Aan de basis van het project stond een innovatief idee: ontwikkel een auto met compactere buitenafmetingen dan die van bedrijfsautoâs in het
1B segment (de zogenaamde âkleine bestelautoâsâ) maar met dezelfde inhoud en dezelfde veelzijdigheid, lagere onderhoudskosten en een aantrekkelijke prijs. De nieuwe Fiorino is een wendbare auto die gemakkelijk te parkeren is dankzij een draaicirkel (tussen stoepranden) van slechts 9,95 meter. Dit is de reden waarom de nieuwe Fiorino ideaal is voor bestuurders die veel tijd achter het stuur doorbrengen, voor het bezorgen van bestellingen, als zakenauto, voor koeriers en onderhoudsmonteurs, service-bedrijven of verkopers.

De nieuwe Fiorino Cargo wordt in februari 2008 in Nederland geïntroduceerd in twee uitvoeringen en met twee motoren (1.3 Multijet diesel en 1.4 benzine) vanaf ⬠8.800 exclusief BPM/BTW voor de basis benzineversie. De basis dieseluitvoering met 75 pk sterke 1.3 Mutijetmotor is er vanaf ⬠9.800 exclusief BTW/BPM.

Originele stijl, compacte buitenmaten en grote laadvloer De nieuwe Fiorino heeft een modern design, met een herkenbare persoonlijkheid, dynamiek en robuustheid. De onderscheidende neus heeft âbumperbeschermersâ en origineel gestylde (grote) koplampen die harmonieus in het design van de bestelauto passen. De motorkap, waarin de ronde vormen van de bumper zijn voortgezet, vloeit op logische wijze over in de voorruit. De nieuwe Fiorino oogt als een robuuste auto. De achterzijde wordt gekenmerkt door rechte lijnen die de grote laadruimte accentueren. De sportieve lijnen geven de Fiorino een dynamische uitstraling; de flankbescherming en grepen van de schuifdeur (afhankelijk van uitvoering verticaal geplaatst) zijn robuust en solide. De dichte uitvoeringen hebben compleet vlakke zijkanten waardoor de auto beter en makkelijker te bestickeren is.

Ondanks zijn compacte afmetingen (3,86 lang, 1,72 meter hoog en 1,71 meter breed) beschikt de nieuwe Fiorino over een ruime laadruimte met een logische en rechthoekige indeling en een volume van 2,5 kubieke meter. Zijn laadvermogen inclusief bestuurder is maar liefst 685 kg (bij de dieseluitvoeringen, 635 kg bij benzine) en hij heeft een interieurlengte van ruim anderhalve meter. Daarnaast is de laadvloer uitgerust met zes stevige en praktische ringen om goederen vast te zetten, terwijl de lage laaddrempel (slechts 527 mm) het in- en uitladen vergemakkelijkt.

Comfort, veelzijdigheid en aandacht voor details Alle bedrijfswagens van Fiat Professional bieden een optimaal comfort, ongeacht de staat van het wegdek of hun taak. De nieuwe Fiorino vormt daarop geen uitzondering. In lijn met de meest verregaande ergonomische maatstaven is het interieur als praktische werkruimte ontworpen, waardoor het bijna een uitbreiding van een kantoorwerkplek wordt. De grote glasoppervlakken bieden een uitstekend zicht op de weg en laten een grote hoeveelheid daglicht door in het interieur, terwijl de bestuurderstoel -mede dankzij de verstelbaarheid van de stoel en het stuurwiel- een gevoel van veiligheid en een comfortabele zitpositie voor alle bestuurders (licht of zwaar) biedt. Verder biedt het T-vormige dashboard de bestuurder alle functies binnen handbereik, inclusief de versnellingspook (die in het midden van het dashboard is geplaatst) en tal van andere instrumenten.

Speciale aandacht van de ontwerpers ging uit naar de details en beschikbare ruimte voor de gebruikers. Dat wordt onderstreept door meer dan twaalf opbergvakken â afhankelijk van het uitrustingsniveau â voor het opbergen van persoonlijke bezittingen en zakelijke documenten. Zo beschikt de bestuurder onder andere over een ruime la in het dashboard en een handige tafel voor documenten.

Bij het rijcomfort hoort tevens een efficiënt klimaatcontrolesysteem, dat de temperatuur en luchtvochtigheid in de auto op een voor de inzittenden optimaal peil houdt. Er zijn vier verstelbare uitstroomopeningen (twee in het midden en twee aan de zijkanten) voor de toevoer van koude of warme lucht en ventilatieroosters bij de voeten. Voor een snelle en efficiënte ontwaseming wordt de luchtdoorstroming geregeld via acht openingen (luchtcapaciteit = 400 m3/u).

Eveneens met het oog op het comfort levert Fiat Professional een uitstekend audio-telematicasysteem voor de nieuwe Fiorino, met onder andere een radio met CD- of MP3-speler, Bluetooth-functies en vier luidsprekers. De nieuwe Fiorino biedt de beste oplossingen op het gebied van geluid- en vibratiecomfort, omdat rust in het interieur niet alleen comfortabel is, maar ook een belangrijk kenmerk is van preventieve veiligheid. Daardoor houdt de bestuurder zijn aandacht op de weg en raakt hij ook tijdens lange trips minder snel vermoeid. Vanwege deze achterliggende gedachte werd de geluidoptimalisatie van het inzittendencompartiment tijdens de ontwikkeling van het nieuwe model tot in detail bestudeerd, om zo het motorgeluid maximaal te onderdrukken en vibraties, geruis en aërodynamisch suizen te beperken.

Moderne krachtbronnen en robuuste, betrouwbare ophanging voor optimaal rijcomfort
Mede dankzij het ontwerp van de wielophangingen en de pittige, moderne krachtbronnen die tevens milieuvriendelijk en brandstofefficiënt zijn, is rijcomfort altijd al een sterk punt geweest van de bedrijfswagens van Fiat Professional. De nieuwe Fiorino wordt geleverd met een keuze uit twee moderne Euro 4 motoren â een 1.4 benzineversie met 73 pk of een 1.3 Multijet turbodiesel met 75 pk. Beide bieden plezierige rijeigenschappen, zijn betrouwbaar en hebben oog voor het milieu. Vanzelfsprekend garanderen ze uitstekende prestaties en lage ârunning costsâ (brandstofverbruik en onderhoud). Zo is de service-interval vastgesteld op 30.000 kilometer en zorgt de indeling van onderdelen onder de motorkap voor een aanzienlijk beperktere onderhouds- of reparatietijd.

In combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde zesbak zorgt de 1.3 Multijet voor een technologisch voordeel. In de praktijk resulteert dat in een lager brandstofverbruik (4,5 l/100 km gecombineerd, wat een actieradius van duizend kilometer op één tank brandstof betekent), lagere emissies (de CO -waarde: 119 g/km en komst diesel-partikelfilter), een verbeterd geluidsniveau (dankzij multipointinjectie), minder vibraties en uitstekende prestaties (topsnelheid 157 km/u). Ook de 73 pkâs van de 1.4 benzineversie (met handgeschakelde vijfversnellingsbak) zorgen voor prima prestaties en een vlot karakter.

Maar optimaal rijcomfort betekent tevens vertrouwen op een afstelling van de wielophanging die grondig getest en betrouwbaar is; McPherson ophanging vóór en een torsieas achter. Deze combinatie zorgt samen met de 15 inch wielen voor uitstekende, dynamische eigenschappen, dynamische stabiliteit, een goede wegligging en reactiesnelheid èn een precieze besturing onder alle laadcondities (hydraulische stuurbekrachtiging is standaard).

Volledige bescherming voor inzittenden en lading De nieuwe Fiorino verzekert een optimale bescherming van inzittenden en lading en zorgt voor aanzienlijk lagere bedrijfskosten. Zo is de voertuigstructuur bijvoorbeeld zeer stijf -vooral met betrekking tot het bestuurderscompartiment voor de bescherming van inzitten tegen binnendringende voorwerpen-, dankzij speciale, energieabsorberende delen. Bovendien bieden de grote bumpers (zonder scherpe hoeken) optimale bescherming en zijn ze gemakkelijk te vervangen om reparatiekosten te beperken.

Naast een krachtig remsysteem biedt de nieuwe Fiorino standaard ABS met EBD, driepuntsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers, hydraulische stuurbekrachtiging en een airbag voor de bestuurder (een passagiersairbag, zijairbags en parkeersensoren achter zijn optioneel leverbaar). De afsluiting van de voor- en achterportieren geschiedt afzonderlijk en daarom is het mogelijk de laadruimte te gebruiken terwijl de voorportieren afgesloten zijn.
Tot slot is de nieuwe Fiorino tevens voorzien van een alarmsysteem en âdead-lockâ, het centrale portier-vergrendelingsysteem dat bescherming biedt tegen inbraak door de deurgreep aan de binnenzijde en alle aan het slot gerelateerde mechanische zaken uit te schakelen.