abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 december 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/9399 07-VW-B-107
Onderwerp
Vraag Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat inzake BMC rapport 'Stilstaan bij
urgentie'
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het verzoek van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat om
een inhoudelijke reactie op het rapport `Stilstaan bij urgentie: hoe kan infrastructuur
versneld aangelegd worden?' doe ik u hierbij deze brief toekomen.
Ik heb met grote belangstelling kennis genomen van de inhoud van het rapport zoals dat
door Bestuur & Management Consultants (BMC) in opdracht van de wethouders Verkeer
en Vervoer van de vier grote steden is opgesteld. In alle beknoptheid biedt het rapport 50
concrete maatregelen die kunnen bijdragen aan een snelle aanleg van infrastructuur. Ik
vind het positief dat de wethouders Verkeer en Vervoer van de vier grote steden opdracht
hebben gegeven tot een dergelijk onderzoek. Ik zie daarin een bewijs dat zij, met mij, alle
zeilen willen bijzetten om in de Randstad enkele urgente opgaven op te lossen: ik voor
mijn deel en zij voor hun deel.
In deze reactie zal ik niet op alle 50 voorgestelde versnellingsmaatregelen apart ingaan.
Een flink aantal maatregelen heeft inmiddels in enigerlei vorm een plaats gekregen in
Randstad Urgent. Centraal in dit programma staan de bestuurlijke duo's die voor elk van
de projecten binnen Randstad Urgent zijn aangewezen. Een bestuurlijk duo bestaat uit een
minister of staatssecretaris en een regionaal bestuurder (wethouder of gedeputeerde). Zij
hebben afspraken gemaakt over resultaten en deadlines voor de projecten waarvoor zij
zich gaan inzetten. De bestuurlijke duo's worden daarop scherp gehouden door
ambassadeurs. Dit zijn personen uit het maatschappelijk middenveld of bedrijfsleven die
zich op persoonlijke titel willen verbinden aan een project binnen Randstad Urgent.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/9399
In deze aanpak is een groot aantal maatregelen uit het BMC rapport te herkennen. Ik
denk daarbij onder andere aan het borgen van bestuurlijk leiderschap, het bieden van
duidelijkheid, het beperken van de bestuurlijke spaghetti, het aanbrengen van heldere
prioriteiten, het maken van afspraken op het juiste schaalniveau, het niet teveel
tegelijkertijd doen, het creëren van een time-lock en het gebruiken van een
`buitenboordmotor'.
Het BMC rapport gaat vooral in op de versnelde aanleg van infrastructuur. Randstad
Urgent is echter breder: ook de opgaven op het terrein van natuur- en milieu en economie
maken er deel vanuit. Randstad Urgent past de vernieuwende werkwijze dus ook
nadrukkelijk op die terreinen toe.
In het BMC rapport worden ook enkele maatregelen voorgesteld die verdere denkwerk
vereisen of die niet direct kunnen worden ingevoerd. Ik denk daarbij vooral aan de
versnellingsmaatregelen op juridisch of procesmatig gebied zoals bijvoorbeeld het
vereenvoudigen van de procedures, de aanpassing van de Tracéwet en de
vergunningverlening. Om die reden heb ik het rapport dan ook onder de aandacht van de
Commissie Elverding gebracht. Deze commissie zal mij in het voorjaar van 2008 adviseren
over de mogelijkheden om de besluitvorming over infrastructuur te versnellen.
Overigens werk ik nu al aan de invoering van een zogenaamde `bestuurlijke lus' in de
Tracéwet waarmee kan worden voorkomen dat grote infrastructurele werken nodeloos
vertraging oplopen.
Ook in de komende periode worden op alle niveaus de gesprekken gevoerd tussen het rijk
en de regio over de oplossing van de urgente opgaven in de Randstad. Het BMC rapport
is daarbij één van de middelen om onszelf scherp te houden en voortdurend te blijven
zoeken naar verbeteringen in onze werkwijze.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat