Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 3 december 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/9399 07-VW-B-107 Onderwerp
Vraag Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat inzake BMC rapport 'Stilstaan bij urgentie'

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van het verzoek van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat om een inhoudelijke reactie op het rapport `Stilstaan bij urgentie: hoe kan infrastructuur versneld aangelegd worden?' doe ik u hierbij deze brief toekomen.

Ik heb met grote belangstelling kennis genomen van de inhoud van het rapport zoals dat door Bestuur & Management Consultants (BMC) in opdracht van de wethouders Verkeer en Vervoer van de vier grote steden is opgesteld. In alle beknoptheid biedt het rapport 50 concrete maatregelen die kunnen bijdragen aan een snelle aanleg van infrastructuur. Ik vind het positief dat de wethouders Verkeer en Vervoer van de vier grote steden opdracht hebben gegeven tot een dergelijk onderzoek. Ik zie daarin een bewijs dat zij, met mij, alle zeilen willen bijzetten om in de Randstad enkele urgente opgaven op te lossen: ik voor mijn deel en zij voor hun deel.

In deze reactie zal ik niet op alle 50 voorgestelde versnellingsmaatregelen apart ingaan. Een flink aantal maatregelen heeft inmiddels in enigerlei vorm een plaats gekregen in Randstad Urgent. Centraal in dit programma staan de bestuurlijke duo's die voor elk van de projecten binnen Randstad Urgent zijn aangewezen. Een bestuurlijk duo bestaat uit een minister of staatssecretaris en een regionaal bestuurder (wethouder of gedeputeerde). Zij hebben afspraken gemaakt over resultaten en deadlines voor de projecten waarvoor zij zich gaan inzetten. De bestuurlijke duo's worden daarop scherp gehouden door ambassadeurs. Dit zijn personen uit het maatschappelijk middenveld of bedrijfsleven die zich op persoonlijke titel willen verbinden aan een project binnen Randstad Urgent. Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/9399

In deze aanpak is een groot aantal maatregelen uit het BMC rapport te herkennen. Ik denk daarbij onder andere aan het borgen van bestuurlijk leiderschap, het bieden van duidelijkheid, het beperken van de bestuurlijke spaghetti, het aanbrengen van heldere prioriteiten, het maken van afspraken op het juiste schaalniveau, het niet teveel tegelijkertijd doen, het creëren van een time-lock en het gebruiken van een `buitenboordmotor'.

Het BMC rapport gaat vooral in op de versnelde aanleg van infrastructuur. Randstad Urgent is echter breder: ook de opgaven op het terrein van natuur- en milieu en economie maken er deel vanuit. Randstad Urgent past de vernieuwende werkwijze dus ook nadrukkelijk op die terreinen toe.

In het BMC rapport worden ook enkele maatregelen voorgesteld die verdere denkwerk vereisen of die niet direct kunnen worden ingevoerd. Ik denk daarbij vooral aan de versnellingsmaatregelen op juridisch of procesmatig gebied zoals bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de procedures, de aanpassing van de Tracéwet en de vergunningverlening. Om die reden heb ik het rapport dan ook onder de aandacht van de Commissie Elverding gebracht. Deze commissie zal mij in het voorjaar van 2008 adviseren over de mogelijkheden om de besluitvorming over infrastructuur te versnellen.

Overigens werk ik nu al aan de invoering van een zogenaamde `bestuurlijke lus' in de Tracéwet waarmee kan worden voorkomen dat grote infrastructurele werken nodeloos vertraging oplopen.

Ook in de komende periode worden op alle niveaus de gesprekken gevoerd tussen het rijk en de regio over de oplossing van de urgente opgaven in de Randstad. Het BMC rapport is daarbij één van de middelen om onszelf scherp te houden en voortdurend te blijven zoeken naar verbeteringen in onze werkwijze.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---