Meer maatwerk in individuele re-integratieovereenkomst
WW'ers die samen met de re-integratiecoach van UWV hun
re-integratietraject vormgeven in een IRO hebben meer mogelijkheden om
maatwerk te krijgen. Daarnaast vindt 80 procent van de WW'ers met een
IRO dat ze voldoende invloed hebben op hun re-integratietraject. De
helft van de mensen met een regulier traject vindt dit. Door de hogere
mate van betrokkenheid en maatwerk bij het traject dragen IRO's meer
bij aan de motivatie van cliënten. Met het succes van de IRO is het
aantal re-integratiebedrijven sterk toegenomen. Dit blijkt uit het
vandaag verschenen rapport 'Uitvoering van re-integratietrajecten door
UWV' van de Inspectie Werk en Inkomen.
Meer dan de helft van de UWV cliënten met een WW-uitkering die een
re-integratietraject krijgen aangeboden, kiest voor een IRO. In het
algemeen kiezen cliënten in samenspraak met UWV voor een IRO omdat ze
verwachten daardoor een traject te krijgen dat beter bij hen past.
Er zijn verschillen in de inhoud van IRO's en reguliere trajecten.
Binnen IRO's worden vaker meer verschillende instrumenten ingezet.
Daarnaast biedt een IRO meer mogelijkheden om een diagnose te stellen
als niet direct duidelijk is welke belemmeringen het vinden van werk
in de weg staan. De activiteiten in het traject zijn gericht op het
wegnemen van belemmeringen en op het terugkeren op de arbeidsmarkt.
Reguliere trajecten bestaan vaak uit een combinatie van vooral
sollicitatietraining en bemiddelingsactiviteiten. IRO trajecten zijn
gemiddeld genomen gevarieerder van opzet en inhoud dan reguliere
trajecten.
UWV kocht in 2006 ongeveer 55.000 re-integratietrajecten in voor
mensen met een WW-uitkering. Reguliere trajecten koopt UWV in via
aanbestedingen op de private re-integratiemarkt. Bij IRO's kiest de
cliënt zelf - vaak met advies van UWV - het re-integratiebedrijf. Het
aantal bedrijven dat IRO-trajecten uitvoert is inmiddels gestegen tot
meer dan 2000. UWV en de stichting Blik op Werk informeren cliënten
over de specialiteiten en prestaties van re-integratiebedrijven.
Desondanks zet de grote hoeveelheid bedrijven de transparantie en
beheersbaarheid van de re-integratiemarkt onder druk.
IWI interviewde voor het onderzoek onder meer re-integratiecoaches en
managers van UWV en consulenten van en directeuren van
re-integratiebedrijven. Verder hield de inspectie een enquête onder
verschillende groepen cliënten.
persbericht IWI, 3 december 2007
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen