Ingezonden persbericht


Persbericht

Ede, 3 december 2007

Sint breekt alle records op internet

Omzetstijging 56 procent

De sinterklaasomzet breekt dit jaar alle records. In de afgelopen 2,5 week is er online voor 130 miljoen euro aan sinterklaasproducten verkocht. Dat is 56 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een telefonische enquête onder leden van Thuiswinkel.org, de branchevereniging van thuis- en webwinkels in Nederland.

De meest verkochte producten zijn boeken, dvd's, home-entertainment (games), speelgoed en consumentenelektronica. Maar ook kleding, computerartikelen, romantische weekendtripjes en lingerie scoren goed.

Verwachte online bestedingen richting 4 miljard euro in 2007 Over de periode juli tot en met december 2007, verwachten de Nederlandse webwinkels een omzet van 2 miljard euro. Daarmee komt de verwachte omzet voor de totale online consumentenbestedingen in 2007 uit op 3,8 miljard euro, aldus onderzoeksbureau Blauw Research. Dat zou voor 2007 een omzetstijging van 35 procent opleveren ten opzichte van 2006.

10 procent van sinterklaasaankopen via internet
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Het zou betekenen dat Sinterklaas 10 procent van zijn inkopen via internet bestelt, waarmee een record zou zijn behaald. Volgens de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland besteden Nederlanders namelijk naar verwachting tussen 1,3 en 1,4 miljard euro aan sinterklaasproducten. Dat Sinterklaas zijn weg naar internet heeft gevonden, staat nu wel vast. De goedheiligman gaat mee met zijn tijd', aldus Jongen.

Verwachting online consumentenbestedingen 2007

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1, Blauw Research/Thuiswinkel.org

-EINDE PERSBERICHT-

OPZET THUISWINKEL MARKT MONITOR
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend. De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 9 mln. Ze ondeersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Zij doet dit door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com.

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van meer dan 700 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht