abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 december 2007
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/8597 -
Onderwerp
Standpunt t.a.v. onderzoek Benelux
Geachte voorzitter,
In reactie op mijn brief van 10 oktober 2007 (22 026, nr. 275) waarmee ik u de
uitkomsten van het NS onderzoek naar de Beneluxdienst heb doen toekomen vroeg uw
Kamer mij bij brief van 24 oktober (kenmerk 07-VW-B-085) om mijn standpunt ten
aanzien van het genoemde NS onderzoek. Bij deze reageer ik op uw verzoek.
Ik heb u in mijn brief van 10 oktober alle door NS aan mij gezonden informatie doen
toekomen over de resultaten van de onderzoeken die NS Internationaal op mijn verzoek
ten aanzien van de internationale treindiensten in het algemeen en de Beneluxtrein in het
bijzonder heeft uitgevoerd. Het betrof daarbij een nader onderzoek naar de
reizigerspreferenties en de afweging van NS Internationaal tussen vraag en aanbod ten
aanzien van de Beneluxtrein. Ik heb daarbij aangegeven dat het standpunt van de minister
van Verkeer en Waterstaat over de match van vraag en aanbod voor het internationale
vervoer formeel gezien geen status heeft omdat het internationale vervoer op Europees
niveau is geliberaliseerd. Daarbij komt dat vanwege de verschuiving van de
aanvangsdatum van de HSL-Zuid en het daaraan gekoppelde doorrijden tot 1 oktober
2008 van de Beneluxtreinen, nu geen standpunt nodig is ten aanzien van het eventueel
opheffen van de Beneluxdienst.
Naar aanleiding van uw verzoek zal ik hieronder samenvatten wat het aanbod aan
treindiensten dat NS na de ingebruikname van de HSL wil uitvoeren behelst.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VenW/DGP-2007/8597
Aanbod nationale treindienst
Ten aanzien van het aanbod dat NS Reizigers heeft aangegeven te willen realiseren op het
binnenlandse deel van de Beneluxdienst, het gedeelte van Amsterdam Centraal tot
Roosendaal, is mijn beoordelingscriterium de vraag of wordt voldaan aan de voorwaarden
uit de concessie voor het hoofdrailnet. NS geeft daarover aan dat aan de voorwaarden uit
de concessie wordt voldaan door het inzetten van extra intercity's. Dit betekent dat tussen
Dordrecht en Roosendaal, waar de Beneluxdienst een rol vervult om aan de verplichtingen
uit de concessie te voldoen, een compenserende binnenlandse intercity gaat rijden. Dit
gebeurt door de bestaande intercity Amsterdam Dordrecht door te trekken naar
Vlissingen, waardoor een halfuurdienst ontstaat tussen Amsterdam en Vlissingen. Ik
constateer dat als NS de genoemde compenserende intercity inderdaad laat rijden voldaan
wordt aan de verplichtingen uit de concessie.
Overzicht aanbod internationale treindiensten NS
Ten aanzien van de treindiensten die NS Internationaal naar België en Frankrijk wil gaan
aanbieden ontstond het volgende beeld;
· De Thalys gaat via de HSL naar Parijs rijden, en de bestaande Beneluxdienst wordt
vervangen door een nieuwe treindienst Amsterdam Brussel-Zuid via de HSL.
· Tegelijkertijd gaat tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal een HST-
shuttledienst rijden.
· Ter vervanging van de huidige reismogelijkheid vanuit Zuid-Nederland naar België (via
Roosendaal) wordt gestreefd naar een goed alternatief. Beste mogelijkheid lijkt een
treindienst Breda-Antwerpen, eveneens via de HSL, waarmee vooruitlopend op de
uiteindelijke treindienst Den Haag Brussel alvast het grensoverschrijdende deel wordt
geboden (met aansluiting in Antwerpen op IC's naar Brussel).
· Vanuit Roosendaal blijft de stoptreindienst naar Antwerpen rijden.
Of dit aanbod voldoende is hangt af van de vraag die NS Internationaal voorziet. Van de
ongeveer 3,5 miljoen reizen in 2006 tussen Nederland, België en Frankrijk ging het bij 1
miljoen reizen om reizen per Thalys naar Parijs. De overige 2,5 miljoen reizen betrof reizen
naar diverse stations in België, waarbij ook reizen naar Londen werden gerekend als
vervoer naar België aangezien deze passagiers in Brussel-Zuid overstappen op Eurostar.
Doordat de nieuwe treindienst via de HSL een verbetering kent van de productkwaliteit
ten opzichte van het huidige aanbod, in zowel een kortere reistijd als een hogere
frequentie op een groot aantal verbindingen, gaat NS uit van een forse toename van het
vervoer. Meer dan 10 %.
Mijn zorg ten aanzien van het verdwijnen van de Beneluxdienst betreft met name de
bereikbaarheid van België voor de regionale reizigers uit Zeeland en de omgeving van
Roosendaal. Zij zouden immers door de verschuiving van de internationale verbinding van
Roosendaal naar Breda geconfronteerd worden met fors langere reistijden. Doordat NS
Internationaal, in overleg met de NMBS, heeft besloten een stoptreindienst te handhaven
tussen Roosendaal en Antwerpen lijkt het belang van deze groep reizigers te zijn geborgd.
---
VenW/DGP-2007/8597
Reizigerspreferenties en tarieven
Ten aanzien van de enquête die NS Internationaal heeft laten uitvoeren onder de reizigers
van de Beneluxdienst naar de voorkeuren ten aanzien van de komst van de HSL ten
opzichte van de Beneluxdienst heb ik mijn twijfels. Hoewel ik geen reden heb om te
twijfelen aan de juistheid van de NS cijfers (Ruim 60% van de huidige Beneluxreizigers
overweegt om straks voor een nieuwe HSL dienst te kiezen. 20% is neutraal en 20%
twijfelt), vraag ik mij af hoe de ondervraagden tot hun oordeel hebben kunnen komen
zonder dat zij beschikten over informatie over de prijs van de treinkaartjes.
Kwaliteit Beneluxdienst
Tijdens het algemeen overleg van 11 oktober jl. heeft uw Kamer haar zorg uitgesproken
over vertragingen en het regelmatig uitvallen van treinen op de Beneluxdienst. NS
Internationaal is zich bewust van de problemen bij de Beneluxdienst. Het uitgangspunt
van NS en de NMBS, die zorgt voor de locomotieven, was dat de Beneluxdienst zou
worden opgeheven bij de ingebruikname van de HSL-Zuid per 1 april 2007. De gebruikte
locomotieven zitten tegen het einde van hun technische levensduur aan en ondervinden
dan ook met enige regelmaat technische storingen. Met de verschuiving van de start van
het vervoer over de HSL-Zuid naar 1 oktober 2008 moeten ook de locomotieven op de
Beneluxdienst anderhalf jaar langer in dienst blijven. De kans dat technische problemen
blijven optreden is dan ook vrij groot.
Om de kans op technische problemen te verkleinen en de kwaliteit van de Beneluxdienst
tot oktober 2008 op peil te houden zal HSA, in overleg met NS Internationaal, twee
nieuwe Bombardier locomotieven doorverhuren aan de NMBS voor inzet op de
Beneluxdienst. Deze twee locomotieven worden ingezet nadat zij ook voor het
conventionele net zijn toegelaten in België. Dit moet in december zijn gebeurd. De twee
locomotieven zijn door HSA geleased voor inzet op de HSL-Zuid, maar zijn vooralsnog niet
nodig omdat is besloten te starten met een treindienst tussen Amsterdam en Rotterdam.
De doorverhuur aan de NMBS zal de technische kwetsbaarheid van de Beneluxdienst
verkleinen, en heeft als bijkomend voordeel dat de schadevergoeding die de Staat aan
HSA verschuldigd is voor het verschuiven van de Aanvangsdatum enkele tonnen lager
uitpakt. De huur die NMBS aan HSA betaald wordt in mindering gebracht op de
schadevergoeding. Daarnaast is mede door extra maatregelen bij de NMBS de kwaliteit
van de Belgische locomotieven de afgelopen maanden verbeterd.
NS Internationaal heeft mij verzekerd dat zij er alles aan doet om de kwaliteit van de
Beneluxdienst op peil te houden in de periode tot oktober 2008.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat