http://www.evo.nl
12/03/2007 - EVO: âInvoeren trekkerrijbewijs zinloosâ
EVO ziet niets in het voorstel van TLN om voor landbouwvoertuigen een
kenteken- en rijbewijsplicht in te voeren. EVO vindt het onverantwoord
om de agrarische sector met enorme kosten op te zadelen terwijl er al
regelgeving bestaat die de veiligheid waarborgt. De effectiviteit van
een trekkerrijbewijs op de verkeersveiligheid is niet aangetoond.
Niet zonder reden heeft de Tweede Kamer eind 2006 de motie-Atsma
aangenomen waarin het kabinet werd verzocht geen kenteken- en
rijbewijsplicht voor landbouwvoertuigen in te voeren gelet op de extra
kosten en administratieve lasten die dat met zich meebrengt. Minister
Eurlings heeft deze motie uitgevoerd.
Alleen al een verplicht kenteken kost per trekker (met aanhangwagen)
maar liefst 660 euro aan extra kosten. En dan hebben we het nog niet
over de kosten van een verplicht rijbewijs. De agrarische sector wordt
al hard genoeg getroffen door de accijnsverhoging op rode diesel. Nog
meer kosten kan het bedrijfsleven niet aan. Daarbij bestaat er geen
Europese regelgeving ten aanzien van het trekkerrijbewijs. Wanneer
Nederland dit invoert, is sprake van een nationale kop.
De invoering van een trekkerrijbewijs is zinloos. Arbowetgeving
verplicht boeren namelijk om bestuurders van hun landbouwvoertuigen
voldoende te instrueren en op te leiden alvorens zij dergelijke
machines mogen bedienen. Alleen als uit gedegen onderzoek blijkt dat
de huidige Arbowetgeving onvoldoende is en een rijbewijsplicht het
aantal ongevallen substantieel vermindert, is nieuwe regelgeving op
zijn plaats.
EVO staat volledig achter minister Eurlings. Hij heeft aangegeven geen
aanleiding te zien om een kentekenplicht en rijbewijsplicht in te
voeren. Terecht geeft hij aan niet te willen berusten in het aantal
verkeersslachtoffers dat jaarlijks valt door ongevallen waarbij een
trekker is betrokken. De minister heeft daarom toegezegd onderzoek te
doen naar de oorzaak van ongevallen en passende alternatieve
maatregelen. EVO voelt veel voor campagnes rondom oogsttijd die andere
weggebruikers attenderen op landbouwvoertuigen op de weg.