EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

12/03/2007 - EVO: âInvoeren trekkerrijbewijs zinloosâ

EVO ziet niets in het voorstel van TLN om voor landbouwvoertuigen een kenteken- en rijbewijsplicht in te voeren. EVO vindt het onverantwoord om de agrarische sector met enorme kosten op te zadelen terwijl er al regelgeving bestaat die de veiligheid waarborgt. De effectiviteit van een trekkerrijbewijs op de verkeersveiligheid is niet aangetoond.

Niet zonder reden heeft de Tweede Kamer eind 2006 de motie-Atsma aangenomen waarin het kabinet werd verzocht geen kenteken- en rijbewijsplicht voor landbouwvoertuigen in te voeren gelet op de extra kosten en administratieve lasten die dat met zich meebrengt. Minister Eurlings heeft deze motie uitgevoerd.

Alleen al een verplicht kenteken kost per trekker (met aanhangwagen) maar liefst 660 euro aan extra kosten. En dan hebben we het nog niet over de kosten van een verplicht rijbewijs. De agrarische sector wordt al hard genoeg getroffen door de accijnsverhoging op rode diesel. Nog meer kosten kan het bedrijfsleven niet aan. Daarbij bestaat er geen Europese regelgeving ten aanzien van het trekkerrijbewijs. Wanneer Nederland dit invoert, is sprake van een nationale kop.

De invoering van een trekkerrijbewijs is zinloos. Arbowetgeving verplicht boeren namelijk om bestuurders van hun landbouwvoertuigen voldoende te instrueren en op te leiden alvorens zij dergelijke machines mogen bedienen. Alleen als uit gedegen onderzoek blijkt dat de huidige Arbowetgeving onvoldoende is en een rijbewijsplicht het aantal ongevallen substantieel vermindert, is nieuwe regelgeving op zijn plaats.

EVO staat volledig achter minister Eurlings. Hij heeft aangegeven geen aanleiding te zien om een kentekenplicht en rijbewijsplicht in te voeren. Terecht geeft hij aan niet te willen berusten in het aantal verkeersslachtoffers dat jaarlijks valt door ongevallen waarbij een trekker is betrokken. De minister heeft daarom toegezegd onderzoek te doen naar de oorzaak van ongevallen en passende alternatieve maatregelen. EVO voelt veel voor campagnes rondom oogsttijd die andere weggebruikers attenderen op landbouwvoertuigen op de weg.