Partij voor de Vrijheid (PVV)
maandag 03 december 2007
Politici laten in Kader Primair hun licht schijnen op de
gebeurtenissen in onderwijsland. Deze maand het woord aan Martin
Bosma, woordvoerder Onderwijs in de Tweede Kamer namens de PVV (in
samenwerking met Richard de Mos, beleidsmedewerker).
In het basisonderwijs zijn schoolleiders jarenlang onbelangrijk
gevonden; het was een juf of meester die het leiden van de school er
wel even bij deed. Of die enthousiaste juf of meester wel of niet over
managementkwaliteiten beschikte, deed verder eigenlijk niet ter zake.
Tegenwoordig komt er zoveel op het bordje van de schoolleider terecht,
dat juist die managementkwaliteiten van enorm groot belang zijn
geworden.
En daar wringt nu juist de schoen. Aan de ene kant heeft de politiek
het vak schoolleider nooit serieus genomen en aan de andere kant wordt
er zoveel mogelijk op het bordje van diezelfde schoolleider gelegd. Er
is een discrepantie tussen het aangeboden opleidingsniveau en
salarisniveau enerzijds, en het overvragen van schoolleiders
anderzijds. Hierdoor is de status van het vak er niet een om over naar
huis te schrijven. De AVS-berichten dat 75 procent van de
schoolleiders in het basisonderwijs op zoek is naar een andere baan,
en dat schoolleiders klagen over de werkdruk en het salaris,
onderschrijven bovengenoemde stelling.
De PVV pleit al geruime tijd voor één landelijke opleiding voor
schoolleiders. Mensen die de intrinsieke motivatie en kwaliteit hebben
om schoolleider te worden dienen deze opleiding - na een
toelatingstest - verplicht te volgen. Mocht de kandidaat-schoolleider
door de toelatingstest komen, dan moeten schoolbesturen verplicht
worden om deze te faciliteren in studiekosten en -tijd. Dat is nu nog
niet het geval. Naast onderwijsinhoudelijke onderwerpen dient deze
opleiding ook nadrukkelijk aandacht te besteden aan de
managementvaardigheden van de toekomstige schoolleider. Alle
schoolleiders moeten op termijn in het kwaliteitsregister van de
Nederlandse Schoolleiders Academie (NSA) komen, willen ze het vak van
schoolleider mogen uitvoeren. Nu staan nog slechts 2.500 van de naar
schatting 7.500 schoolleiders geregistreerd.
Tegenover de plichten stelt de PVV ook rechten. De salarissen van
schoolleiders moeten omhoog om het vak aantrekkelijker te maken. Nu
verdient een schoolleider nauwelijks meer dan een leerkracht. Het
dragen van verantwoordelijkheid mag worden beloond; een goede
schoolleider is van belang voor de kwaliteit op de scholen. Naast een
betere beloning pleiten we ook voor meer ruimte voor ondersteunend
personeel om het werk van de schoolleider te ondersteunen. We denken
dan aan schoolbusiness managers die helpen bij organisatorische en
financiële zaken, zodat de schoolleider meer onderwijsinhoudelijk
bezig kan zijn. De conciërge zou op elke basisschool moeten
terugkeren; ook voor de veiligheid zou dat een goede zaak zijn. We
hebben onlangs bij het Algemeen Overleg Onderwijsinspectie ervoor
gepleit dat de inspecteur de scholen zelf blijft bezoeken en dat
hierbij de schoolleider en niet het schoolbestuur als gesprekspartner
optreedt. Een goede schoolleider weet tenslotte het beste hoe zijn of
haar school functioneert; dat moet geen papieren communicatie tussen
inspecteur en schoolbestuur worden.
____________________