Omgevingsvergunning overbodig
De omgevingsvergunning waarmee de overheid procedures voor de bouw wil
versoepelen heeft juist een averechts effect. Het instrument dat
straks verschillende vergunningen en ontheffingen aan elkaar koppelt,
leidt tot een veel te grote druk op het gemeentelijke apparaat en
werkt daardoor aanzienlijke vertragingen in de hand. Daarbij is de
omgevingsvergunning volstrekt overbodig omdat er al een
coördinatieregeling bestaat. Deze maakt immers de bundeling van
verschillende vergunningaanvragen tot één procedure nu al mogelijk.
Aldus NVB, Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers. Naar
verwachting neemt de Tweede Kamer het wetsvoorstel voor de
omgevingsvergunning dinsdag 4 december aan. De bedoeling is dat de
omgevingsvergunning per 1 januari 2009 in werking treedt. Vanaf dat
moment koppelt deze nieuwe vergunning 25 vergunningen, ontheffingen en
meldingen aan elkaar tot één aanvraag. De omgevingsvergunning moet
vooral snelheid in de ambtelijke procedures brengen. NVB, de
brancheorganisatie van meer dan 200 ontwikkelende bouwondernemingen
zet hier echter de nodige vraagtekens bij. Zo is de verwachting dat
veel gemeenten er niet mee om kunnen gaan. De omgevingsvergunning
vraagt nogal wat van het ambtelijke apparaat waardoor de procedure in
plaats van korter, veel langer zal worden. En dat terwijl de lokale
besluitvorming nu al de grootste veroorzaker is van vertragingen in de
woningbouw. Volgens NVB zal de omgevingsvergunning de druk binnen
gemeenten alleen maar opvoeren.
Daarbij komt nog dat ontwikkelaars geen enkele behoefte hebben aan een
omgevingsvergunning. Ontwikkelaars vragen namelijk nooit vergunningen
of ontheffingen in één keer aan. Dit heeft alles te maken met het feit
dat het bouwproces in fases is opgedeeld en door een ontwikkelaar als
zodanig ook achtereenvolgens worden afgewerkt. Ook de pilots die zijn
uitgevoerd laten zien dat de omgevingsvergunning bij complexe
projecten niet werkt. In de praktijk zal de ontwikkelaar het
instrument dus alleen maar voor de deelvergunningen gebruiken en niet
voor de integrale vergunningaanvraag.
Invoering van de omgevingsvergunning is ook niet nodig omdat er nu al
een goed alternatief is. Immers, sinds 1 februari 2006 bestaat er de
mogelijkheid de vergunningverlening qua besluitvorming en verlenging
te coördineren en de rechtbescherming te bundelen tot één procedure.
Volgens NVB zijn betrokkenen uit de praktijk enthousiast over deze
coördinatieregeling. De regeling is namelijk veel eenvoudiger en een
stuk sneller. De reden dat gemeenten de coördinatieregeling vooralsnog
weinig toepassen heeft te maken met een stuk onbekendheid.
---
NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars