Gemeente Zaanstad

29-11-2007

'Het aantal incidenten in Zaanstad met de brugbediening is niet te wijten aan de techniek van de centrale brugbediening'. Dat concludeert het onafhankelijke onderzoeksbureau DHV dat in opdracht van het College van B&W de toedracht onderzocht. Wel bleek dat de afstemming tussen techniek en organisatie niet gelijk op liep.

Eind 2006 en begin 2007 is er een aantal incidenten geweest met de brugbediening in Zaanstad. Deze vonden plaats voor en na de overgang naar het centraal en op afstand bedienen van de bruggen over de Zaan en de Nauernasche Vaart.

Doel van het rapport `Brugbediening Zaanstad, onderzoek naar de veiligheidsrisico's' was om in brede zin te kijken naar de kwaliteit van de afstandsbediening. Het ging niet alleen om het functioneren en inrichten van de technische installatie, maar ook om bijvoorbeeld werkinstructies en het opleidingsniveau van medewerkers.

DHV concludeert nu dat de technische implementatie goed is verlopen. Wel was er meer aandacht nodig geweest voor de organisatorische aspecten zoals beschrijving van bedrijfsprocessen, procedures en instructies en werkomstandigheden. Dit zijn zaken die in de tijd daarna voortvarend zijn aangepakt en nog steeds verder worden geïmplementeerd. Het College ontwikkelt ook een bestuursopdracht om een risicomanagement systeem te ontwikkelen.

Het centraal en op afstand bedienen van bruggen is zowel technisch als financieel een grote operatie geweest. Het kwam in de plaats van bediening van de bruggen op locatie en vanuit brugwachtershuisjes. Daarnaast vraagt een dergelijke complexe operatie ook om een omslag in de manier van werken en de omstandigheden waarin het werk gedaan moet worden. Centrale brugbediening is geen wijziging in locatie maar een werkwijze, zo zegt DHV.

Dat laatste aspect heeft bij de goed verlopen technische implementatie niet voldoende aandacht gehad. 'Helaas', zo zegt wethouder Ronald Ootjers. 'Er is natuurlijk wel vastgesteld dat veranderingen consequenties hebben voor mens en techniek. Achteraf moeten we toch constateren dat de afstemming tussen beide componenten niet meer gelijk opging. Dat betreuren we. Gelukkig kunnen we wel stellen dat we al veel van de gedane aanbevelingen geïmplementeerd hebben. Daarmee kunnen we te allen tijden de verkeersveiligheid op de Zaanse wateren garanderen.'