29-11-2007
'Het aantal incidenten in Zaanstad met de brugbediening is niet te
wijten aan de techniek van de centrale brugbediening'. Dat concludeert
het onafhankelijke onderzoeksbureau DHV dat in opdracht van het
College van B&W de toedracht onderzocht. Wel bleek dat de afstemming
tussen techniek en organisatie niet gelijk op liep.
Eind 2006 en begin 2007 is er een aantal incidenten geweest met de
brugbediening in Zaanstad. Deze vonden plaats voor en na de overgang
naar het centraal en op afstand bedienen van de bruggen over de Zaan
en de Nauernasche Vaart.
Doel van het rapport `Brugbediening Zaanstad, onderzoek naar de
veiligheidsrisico's' was om in brede zin te kijken naar de kwaliteit
van de afstandsbediening. Het ging niet alleen om het functioneren en
inrichten van de technische installatie, maar ook om bijvoorbeeld
werkinstructies en het opleidingsniveau van medewerkers.
DHV concludeert nu dat de technische implementatie goed is verlopen.
Wel was er meer aandacht nodig geweest voor de organisatorische
aspecten zoals beschrijving van bedrijfsprocessen, procedures en
instructies en werkomstandigheden. Dit zijn zaken die in de tijd
daarna voortvarend zijn aangepakt en nog steeds verder worden
geïmplementeerd. Het College ontwikkelt ook een bestuursopdracht om
een risicomanagement systeem te ontwikkelen.
Het centraal en op afstand bedienen van bruggen is zowel technisch als
financieel een grote operatie geweest. Het kwam in de plaats van
bediening van de bruggen op locatie en vanuit brugwachtershuisjes.
Daarnaast vraagt een dergelijke complexe operatie ook om een omslag in
de manier van werken en de omstandigheden waarin het werk gedaan moet
worden. Centrale brugbediening is geen wijziging in locatie maar een
werkwijze, zo zegt DHV.
Dat laatste aspect heeft bij de goed verlopen technische implementatie
niet voldoende aandacht gehad. 'Helaas', zo zegt wethouder Ronald
Ootjers. 'Er is natuurlijk wel vastgesteld dat veranderingen
consequenties hebben voor mens en techniek. Achteraf moeten we toch
constateren dat de afstemming tussen beide componenten niet meer
gelijk opging. Dat betreuren we. Gelukkig kunnen we wel stellen dat we
al veel van de gedane aanbevelingen geïmplementeerd hebben. Daarmee
kunnen we te allen tijden de verkeersveiligheid op de Zaanse wateren
garanderen.'
Gemeente Zaanstad