Radboud Universiteit Nijmegen


Schonere diesel dankzij laserlicht

Roet is slecht voor de gezondheid en maar ten dele met een filter tegen te houden. Beter is het om de vorming van roet in de motor te beperken. Maar hoe ontstaat roet precies? Promovendus Bas Bougie ontwikkelde een lasersysteem om roetontwikkeling in dieselmotoren te onderzoeken. De techniek Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) laat precies zien waar roet ontstaat in een dieselmotor en kan door projectpartners worden gebruikt om schonere diesels te ontwikkelen. Bas Bougie promoveert op 3 december 2007 aan de Radboud Universiteit Nijmegen op dit onderzoek, dat door Technologiestichting STW is betaald.

Roetvorming in een dieselmotor is moeilijk te meten. Door de turbulente omgeving in de verbrandingscilinder verloopt elke verbrandingscyclus anders. Bovendien zijn de metingen moeilijk te reproduceren omdat het inspuiten van de brandstof in de cilinder onder een zodanige druk gebeurt dat er een extra turbulentiebron ontstaat. De onderzoeker deed zijn metingen in een glazen cilinder van een daartoe aangepaste motor.

Met Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) kunnen optimale motorcondities onderzocht worden, om zo de uitstoot van roet uit de motor te verminderen. LII is toepasbaar in verschillende typen motoren en met verschillende brandstoffen. Bougie voerde metingen uit bij hogere en lagere belasting van de motor en voor twee brandstof-inspuitsystemen: een lijnpompsysteem en een common-railsysteem. Noch de motorbelasting, noch het inspuitsysteem bleek invloed te hebben op de primaire deeltjesgrootte van het uitgestoten roet. Er zijn wel veel andere motorinstellingen die tot een verbetering van de verbranding kunnen leiden.

De resultaten van de metingen kunnen nu gebruikt worden om bestaande verbrandingsmodellen te verifiëren aan de TU Eindhoven. Samen met de STW-gebruikerscommissie waarin Daf, TU Eindhoven, TU Delft, de Universiteit Twente, Cyclone Fluid dynamics, EP Controls BV, Paul Scherrer Instituut (Villigen, Zwitserland), Koninklijk Instituut der Marine, TNO en Shell deelnemen, gaat de TU Eindhoven op zoek naar verdere verbetering van het meetsysteem met als uiteindelijk doel schonere dieselmotoren.

Bougie's promotieonderzoek maakt deel uit van een programma van het Institute for Molecules and Materials (IMM) van de Radboud Universiteit Nijmegen.