Radboud Universiteit Nijmegen
Schonere diesel dankzij laserlicht
Roet is slecht voor de gezondheid en maar ten dele met een filter
tegen te houden. Beter is het om de vorming van roet in de motor te
beperken. Maar hoe ontstaat roet precies? Promovendus Bas Bougie
ontwikkelde een lasersysteem om roetontwikkeling in dieselmotoren te
onderzoeken. De techniek Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) laat
precies zien waar roet ontstaat in een dieselmotor en kan door
projectpartners worden gebruikt om schonere diesels te ontwikkelen.
Bas Bougie promoveert op 3 december 2007 aan de Radboud Universiteit
Nijmegen op dit onderzoek, dat door Technologiestichting STW is
betaald.
Roetvorming in een dieselmotor is moeilijk te meten. Door de
turbulente omgeving in de verbrandingscilinder verloopt elke
verbrandingscyclus anders. Bovendien zijn de metingen moeilijk te
reproduceren omdat het inspuiten van de brandstof in de cilinder onder
een zodanige druk gebeurt dat er een extra turbulentiebron ontstaat.
De onderzoeker deed zijn metingen in een glazen cilinder van een
daartoe aangepaste motor.
Met Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) kunnen optimale
motorcondities onderzocht worden, om zo de uitstoot van roet uit de
motor te verminderen. LII is toepasbaar in verschillende typen motoren
en met verschillende brandstoffen. Bougie voerde metingen uit bij
hogere en lagere belasting van de motor en voor twee
brandstof-inspuitsystemen: een lijnpompsysteem en een
common-railsysteem. Noch de motorbelasting, noch het inspuitsysteem
bleek invloed te hebben op de primaire deeltjesgrootte van het
uitgestoten roet. Er zijn wel veel andere motorinstellingen die tot
een verbetering van de verbranding kunnen leiden.
De resultaten van de metingen kunnen nu gebruikt worden om bestaande
verbrandingsmodellen te verifiëren aan de TU Eindhoven. Samen met de
STW-gebruikerscommissie waarin Daf, TU Eindhoven, TU Delft, de
Universiteit Twente, Cyclone Fluid dynamics, EP Controls BV, Paul
Scherrer Instituut (Villigen, Zwitserland), Koninklijk Instituut der
Marine, TNO en Shell deelnemen, gaat de TU Eindhoven op zoek naar
verdere verbetering van het meetsysteem met als uiteindelijk doel
schonere dieselmotoren.
Bougie's promotieonderzoek maakt deel uit van een programma van het
Institute for Molecules and Materials (IMM) van de Radboud
Universiteit Nijmegen.