Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Schonere diesels dankzij laserlicht

26 november 2007

STW-onderzoeker Bas Bougie heeft een lasersysteem ontwikkeld om roetontwikkeling in dieselmotoren te onderzoeken. Kleine roetdeeltjes worden niet door een roetfilter tegengehouden, maar zijn wel schadelijker dan de grote roetdeeltjes. Daarom moet roetontwikkeling zo veel mogelijk bij de bron worden aangepakt. De techniek Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) laat precies zien waar roet ontstaat in een dieselmotor en kan door projectpartners worden gebruikt om schonere diesels te ontwikkelen. Bas Bougie promoveert op 3 december 2007 bij Radboud Universiteit Nijmegen.

Het is moeilijk om roetvorming in een dieselmotor te meten. Door de turbulente omgeving in de verbrandingscilinder verloopt elke verbrandingscyclus anders. Daarbij zijn de metingen moeilijk te reproduceren omdat het inspuiten van de brandstof in de cilinder onder een zodanige druk gebeurt, dat er een extra turbulentiebron ontstaat. De onderzoeker deed zijn metingen in een glazen cilinder van een daartoe aangepaste motor.

Met Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) kunnen optimale motorcondities onderzocht worden, om zo de uitstoot van roet uit de motor te verminderen. LII is toepasbaar in verschillende typen motoren en met verschillende brandstoffen. Bougie voerde metingen uit bij hogere en lagere belasting van de motor en voor twee brandstof-inspuitsystemen: een lijnpompsysteem en een common-rail systeem. Noch de motorbelasting, noch het inspuitsysteem bleken invloed te hebben op de primaire deeltjesgrootte van het uitgestoten roet. Er zijn wel veel andere motorinstellingen die tot een verbetering van de verbranding kunnen leiden.

De resultaten van de metingen kunnen nu gebruikt worden om bestaande verbrandingsmodellen te verifiëren aan de TU Eindhoven. Samen met de STW-gebruikerscommissie waarin Daf, TU Eindhoven, TU Delft, de Universiteit Twente, Cyclone Fluid dynamics, EP Controls BV, Paul Scherrer Instituut (Villigen, Zwitserland), Koninklijk Instituut der Marine, TNO en Shell deelnemen, gaat de TU Eindhoven op zoek naar verdere verbetering van het meetsysteem met als uiteindelijk doel schonere dieselmotoren.

Bougie's promotieonderzoek maakt deel uit van een programma van het Institute for Molecules and Materials (IMM) van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Een filmpje over het diesellab met Bas Bougie en promotor Hans ter Meulen:
http://videotheek.surfnet.nl/play_proxy/mmc/35478/diesellab.wmv.

..............................

Noot voor de redactie,