Schonere diesels dankzij laserlicht
26 november 2007
STW-onderzoeker Bas Bougie heeft een lasersysteem ontwikkeld om
roetontwikkeling in dieselmotoren te onderzoeken. Kleine roetdeeltjes
worden niet door een roetfilter tegengehouden, maar zijn wel
schadelijker dan de grote roetdeeltjes. Daarom moet roetontwikkeling
zo veel mogelijk bij de bron worden aangepakt. De techniek Laser
Geïnduceerde Incandescentie (LII) laat precies zien waar roet ontstaat
in een dieselmotor en kan door projectpartners worden gebruikt om
schonere diesels te ontwikkelen. Bas Bougie promoveert op 3 december
2007 bij Radboud Universiteit Nijmegen.
Het is moeilijk om roetvorming in een dieselmotor te meten. Door de
turbulente omgeving in de verbrandingscilinder verloopt elke
verbrandingscyclus anders. Daarbij zijn de metingen moeilijk te
reproduceren omdat het inspuiten van de brandstof in de cilinder onder
een zodanige druk gebeurt, dat er een extra turbulentiebron ontstaat.
De onderzoeker deed zijn metingen in een glazen cilinder van een
daartoe aangepaste motor.
Met Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) kunnen optimale
motorcondities onderzocht worden, om zo de uitstoot van roet uit de
motor te verminderen. LII is toepasbaar in verschillende typen motoren
en met verschillende brandstoffen. Bougie voerde metingen uit bij
hogere en lagere belasting van de motor en voor twee
brandstof-inspuitsystemen: een lijnpompsysteem en een common-rail
systeem. Noch de motorbelasting, noch het inspuitsysteem bleken
invloed te hebben op de primaire deeltjesgrootte van het uitgestoten
roet. Er zijn wel veel andere motorinstellingen die tot een
verbetering van de verbranding kunnen leiden.
De resultaten van de metingen kunnen nu gebruikt worden om bestaande
verbrandingsmodellen te verifiëren aan de TU Eindhoven. Samen met de
STW-gebruikerscommissie waarin Daf, TU Eindhoven, TU Delft, de
Universiteit Twente, Cyclone Fluid dynamics, EP Controls BV, Paul
Scherrer Instituut (Villigen, Zwitserland), Koninklijk Instituut der
Marine, TNO en Shell deelnemen, gaat de TU Eindhoven op zoek naar
verdere verbetering van het meetsysteem met als uiteindelijk doel
schonere dieselmotoren.
Bougie's promotieonderzoek maakt deel uit van een programma van het
Institute for Molecules and Materials (IMM) van de Radboud
Universiteit Nijmegen.
Een filmpje over het diesellab met Bas Bougie en promotor Hans ter
Meulen:
http://videotheek.surfnet.nl/play_proxy/mmc/35478/diesellab.wmv.
..............................
Noot voor de redactie,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek