Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofin 3 en 4 december 2007 te Brussel
Economische situatie eurogebied
De economische groei in het eurogebied versnelde van 0,3% k-o-k in het tweede kwartaal van 2007 naar 0,7% k-o-k in het derde kwartaal. Vergeleken met een jaar geleden groeide de economie in het eurogebied met 2,6% j-o-j in het derde kwartaal. In het voorafgaande kwartaal bedroeg de economische groei 2,5%. Ook in andere economische blokken was de economische groei hoog in het derde kwartaal. In de VS nam de economische groei toe met 1,0% k-o-k in het derde kwartaal, terwijl de Japanse economie met 0,6% k-o-k groeide. Deze sterke groeicijfers tonen aan dat groei van de wereldeconomie robuust was voordat de turbulentie op de financiële markten uitbrak. Vooruitlopende indicatoren, zoals het consumenten- en het producentenvertrouwen, duiden echter op een afzwakkende economische groei in het eurogebied in het vierde kwartaal, mogelijk als gevolg van turbulentie op de financiële markten, de hoge olieprijs, de strenge kredietvoorwaarden en de licht afzwakkende groei van de wereldhandel. Het beeld van een afzwakkende economische groei is in lijn met de recent verschenen voorspellingen van de Europese Commissie. In haar Autumn Forecasts (gepubliceerd op 9 november) verwacht de Commissie dat de economische groei in het eurogebied zal afzwakken van 2,6% in 2007 naar 2,2% in 2008 en 2,1% in 2009.
De Commissie verwacht in haar Autumn Forecasts dat de inflatie in het eurogebied om en nabij de 2% zal blijven in de voorspelperiode (2,0% in 2007, 2,1% in 2008 en 2,0% in 2009). De huidige inflatie bevindt zich echter ruim boven de 2% in het eurogebied. In oktober steeg de inflatie naar 2,6% j-o-j. De toename van de inflatie is veroorzaakt door hogere olie en voedselprijzen (terwijl in oktober 2006 de olieprijs juist licht daalde). Ondanks de stijgende inflatie heeft de ECB op 8 november de beleidsrente ongewijzigd gelaten op 4,00%. De 'scherpe' stijging van de inflatie is volgens de ECB-president Trichet een punt van zorg, maar de ECB verwacht dat de inflatie in 2008 zal matigen.
Als gevolg van de afgenomen renteverschillen tussen eurogebied en de VS is de dollarkoers t.o.v. de euro gedeprecieerd naar een niveau van 1,48 (dollar per euro). Vanwege de depreciërende dollar, de toegenomen geopolitieke spanningen en de lagere reservecapaciteit bij de olieproducerende landen, is de olieprijs opgelopen naar US$ 96 per vat op 21 november.
EDP Polen
Document: Communication from the Commission to the Council - Assessment of the action by Poland in response to the Council recommendation of 27 February 2007 according to Article 104(7) under the excessive deficit procedure (niet openbaar)
Aard van bespreking: discussie
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
In februari 2007 heeft de Raad een nieuwe aanbeveling aan Polen onder art. 104 (7) van de buitensporig tekort procedure aangenomen. Deze aanbeveling luidt dat Polen het buitensporig tekort in 2007 wegwerkt en een aanpassing van het structurele tekort van 0,5% BBP voor 2007 ten opzichte van 2006.
1
Kerncijfers Polen 2006 2007 2008 2009
Reële BBP-groei 6,1 6,5 5,6 5,2
EMU-saldo -3,8 -2,7 -3,2 -3,1
Structureel EMU-saldo -3,9 -3,0 -3,4 -2,8
EMU-schuldquote 47,6 46,8 47,1 47,1
Bron: Najaarsvoorspellingen 2007.
In december zal de Ecofin Raad zich buigen over een evaluatie van de Commissie waarin een oordeel wordt gegeven of Polen voldoende gehoor heeft gegeven aan de Raadsaanbeveling.
De verwachting is dat het tekort in 2007 onder de referentiewaarde van 3% BBP komt, maar in 2008 en 2009 de referentiewaarde weer zal overschrijden. Ook is de verwachting dat na een verbetering van het structurele EMU-saldo met 0,9%-punt in 2007 ten opzichte van 2006, dit saldo in 2008 weer zal verslechteren.
Multilateraal toezicht van de Nationale Hervormingsprogramma's
Document: Concept-Raadsconclusies over multilateraal toezicht van de Nationale Hervormingsprogramma's
Aard van bespreking: Vaststellen van Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
De Ecofin Raad zal van gedachten wisselen over een rapport van het Economic Policy Committee (EPC) over de tweede voortgangsrapportages van de Nationale Hervormingsprogramma's (NHP's) 2005 -2008. Het rapport schetst een beeld van de algemene voortgang in de Lissabondoelstellingen en gaat dieper in op een drietal horizontale thema's: innovatie en MKB en betere regelgeving en mededinging, arbeidsmarkt. Het bevat dus geen landenspecifieke aanbevelingen. Het EPC houdt in januari een tweede ronde landenexamens waarin wordt ingegaan op de landenspecifieke aanbevelingen en aandachtspunten die de Commissie in december in haar Annual Progress Report zal publiceren.
De concept-Raadsconclusies geven aan dat het algehele beeld over de voortgang die is geboekt in de eerste drie jaar van de hernieuwde Lissabonstrategie redelijk positief is. De hervormingen leveren resultaten op, al wisselt de voortgang tussen lidstaten en hervormingsgebieden. Gezien de verschillen tussen de lidstaten is het in een aantal lidstaten van belang dat de hervormingen worden versneld op de gebieden waar in 2007 weinig vooruitgang is geboekt, met name het implementeren van beleid op het gebied van flexicurity, het verhogen van positieve prikkels in de sociale zekerheid, en het stimuleren van concurrentie in met name de dienstensector en energiemarkten.
De concept-Raadsconclusies geven drie prioriteiten aan (1) het stimuleren van innovatie, met name in het MKB, (2) betere regelgeving en het stimuleren van mededinging, en (3) het doorvoeren van
2
hervormingen op de arbeidsmarkt om in te spelen op vergrijzing en de participatiedoelen voor 2010 te halen.
Migratie
Document: Globalisation: Capital and labour flows
Aard van bespreking: aanname Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
De Ecofin Raad zal Raadsconclusies aannemen ten behoeve van algemene Raadsconclusies over migratie van de Europese Raad van december 2007. De concept conclusies sluiten aan bij een issues note en een rapport dat de Commissie heeft opgesteld. Daaruit blijkt dat immigranten een positieve bijdrage kunnen leveren aan economische groei en dat migratiestromen in belangrijke mate bepalend zijn (in positieve of negatieve zin) voor de totale bevolkingsomvang van een lidstaat. Er mag echter niet de conclusie worden getrokken dat migratie een houdbare en adequate oplossing is voor problemen die veroorzaakt worden door vergrijzing. Deze laatste constatering wordt door vrijwel alle lidstaten onderschreven en het Voorzitterschap zal dit onder de aandacht van de Europese Raad brengen. Andere punten die in het Commissierapport naar voren kwamen zijn de houdbaarheid van de overheidsfinanciën en de coördinatie van migratiebeleid op EU niveau. Dit komt ook terug in de Raadsconclusies.
Solvency II
Document: Concept-Raadsconclusies over voortgangsrapport report Solvency II
Aard van bespreking: Vaststellen van Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde Meerderheid
Toelichting: De Raad zal een eerste oriënterend debat voeren aangaande het voortgangsrapport van de nieuwe verzekeringsrichtlijn Solvency II. Deze richtlijn heeft als voornaamste doelen het realiseren van een betere polishouderbescherming d.m.v. risicogeoriënteerd toezicht evenals proportionaliteit en aansluiting bij de economische realiteit van verzekeraars. Nederland kan deze doelen van harte onderschrijven en in het bijzonder het onderdeel groepstoezicht omdat hiermee een beter inzicht wordt verkregen in de totale risico's van een groepsverzekeraar. De richtlijn wordt aangenomen conform de Lamfalussy-procedure (zie volgende agendapunt). Verwachting is dat deze richtlijn eind 2008 wordt aangenomen.
Lamfalussy review
Document: concept-Raadsconclusies
Aard bespreking: Aanname Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde meerderheid
Toelichting:
3
Regelgeving op de financiële markten is gebaseerd op de zogenaamde Lamfalussy structuur. Deze structuur (genoemd naar de voorzitter van de EU werkgroep die tot deze structuur kwam, Baron Lamfalussy), werd in maart 2001 ingesteld voor de effecten sector en had tot doel om de flexibiliteit en effectiviteit van EU regelgeving te verhogen. In december 2002 werd de structuur uitgebreid naar alle financiële sectoren. De Lamfalussy structuur bestaat uit 4 niveau's: i) algemene politieke richtlijnen op ministerieel niveau (kaderrichtlijnen), ii) technische uitwerking door de Commissie, iii) samenwerking door zogenaamde niveau 3 comités bestaande uit de nationale toezichthouders: CESR (securities regulation) en, sinds 2004, CEBS (banken) en CEIOPS (verzekeringen en pensioenen) en, iv) handhaving door de Commissie (beoordeling implementatie in nationale wetgeving).
In 2004 werd de Lamfalussy structuur voor het eerst geëvalueerd. Dit jaar is een tweede, grootscheepse, evaluatie gestart, waarbij alle relevante partijen zijn betrokken: de Commissie, de Niveau 3 Comités, het Financial Services Committee, en de Inter-institutional Monitoring Group (IIMG), een denktank opgericht in 2003 om het Lamfalussy proces te evalueren. De conclusies van deze partijen vertonen veel overeenkomsten: de ervaringen met Lamfalussy zijn positief, maar er kan ook nog veel verbeterd worden, zeker op niveau 3. De Ecofin Raad wordt gevraagd Raadsconclusies aan te nemen over de evaluatie van de Lamfalussy structuur. Nederland kan instemmen met deze Raadsconclusies, die in lijn met de achterliggende bijdragen positief zijn ten aanzien van de ervaringen met de Lamfalussy structuur en verschillende verdere verbeteringen voorstellen, met name op niveau 3.
Risico kapitaal
Document: Concept-Raadsconclusies over het FSC 2007 Report on key remaining barriers to the development of the European risk capital markets
Aard van bespreking: Vaststellen van Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde Meerderheid
Toelichting:
De Raad zal concept-Raadsconclusies aannemen over het Financial Stability Committee (FSC) 2007 Report over belangrijke barrières voor de ontwikkelingen van de Europese risicokapitaalmarkt. In dit rapport wordt het belang van voldoende beschikbaarheid van risicokapitaal voor startende en middelgrote ondernemingen onderstreept. Deze ondernemingen dragen namelijk bij aan dynamiek binnen de Europese markt middels o.a. Banencreatie en innovatie. Geconcludeerd wordt om bestaande barrières ten aanzien van verstrekking van risicokapitaal zoveel mogelijk - al dan niet in samenwerking tussen lidstaten - op te heffen. Nederland kan de Raadsconclusies t.a.v. het FSC 2007 Report over belangrijke blijvende barrières voor de ontwikkelingen van de Europese risicokapitaalmarkt kan onderschrijven.
4
BTW-pakket
Document: Voorstellen voor twee richtlijnen van de Raad wat betreft de plaats van een dienst en wat betreft de vastgestelde teruggaaf van BTW aan buitenlandse belastingplichtigen en voorstel voor een verordening van de Raad betreffende administratieve samenwerking en uitwisseling van informatie.
Aard bespreking: Politiek akkoord
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft het BTW-pakket geagendeerd teneinde een definitief akkoord te bereiken. Het BTW pakket bestaat uit: het richtlijnvoorstel plaats van dienst inclusief de introductie van een één-loket-systeem, het richtlijnvoorstel over de teruggaafprocedure van BTW voor buitenlandse belastingplichtigen en de verordening inzake administratieve samenwerking en uitwisseling van informatie. Het voorzitterschap zal voor aanvaarding nog een oplossing moeten zoeken voor de bezwaren van één lidstaat tegen de wijziging van de plaats van dienst in de BTW voor de levering van elektronische diensten, telecommunicatie- en radio en tv-diensten aan particulieren naar het land waar deze diensten geconsumeerd worden. Het huidige (tijdelijke) regime bevoordeelt lidstaten met een laag BTW-tarief. Eén lidstaat heeft daarom een politiek voorbehoud tegen de wijziging van de plaats van dienst voor de levering van bovengenoemde diensten aan particulieren. Het voorzitterschap zal trachten tot een voor alle partijen wenselijke oplossing te komen. Over de overige elementen van het BTW-pakket is inmiddels een akkoord bereikt.
Nederland is een groot voorstander van het BTW-pakket. De Nederlandse inbreng is gericht op een snelle aanvaarding van de voorstellen. Nederland is van mening dat de wijziging van de plaats van dienst voor genoemde diensten integraal onderdeel uitmaakt van het BTW-pakket en noodzakelijk is om een bestaande verstoring van de interne markt ongedaan te maken.
Toekomst verlaagde btw-tarieven
Document: concept-Raadsconclusies inzake toekomst verlaagde BTW -tarieven
Aard bespreking: Aannemen Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
De Raad bespreekt concept-Raadsconclusies over de toekomst van de structuur van verlaagde BTW -tarieven. Op basis van een Commissie mededeling en een studie van een Deens onderzoeksbureau wordt in Brussel gediscussieerd over de toekomst van verlaagde BTW-tarieven. Het voorzitterschap is begonnen met een discussie over 'algemene beginselen' bij de rationalisering van het tarievenstelsel, voordat wordt toegekomen aan de indeling van specifieke goederen en diensten in de tariefstructuur. In de voorliggende concept-Raadsconclusies wordt ingegaan op de voortgang in de discussie.
Nederland is enerzijds voorstander van een meer uniforme en eenvoudige BTW-tarievenstructuur in Europa. Anderzijds moet lidstaten meer flexibiliteit worden gegeven bij het bepalen van verlaagde BTW-tarieven waar dat geen verstoring van de interne markt oplevert. Nederland is voorstander van
5
de mogelijkheid om structureel het verlaagde BTW \-tarief op arbeidsintensieve diensten toe te passen. Nederland wil tevens het verschil in BTW-behandeling opheffen voor in beginsel identieke zaken, waarbij de "informatiedrager" verschilt, zoals schoolboeken en didactische Cd-roms. Nederland steunt tenslotte het initiatief van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk om de mogelijkheid te onderzoeken van een verlaagd BTW-tarief voor milieuvriendelijke producten.
Richtlijnvoorstel verlenging enkele BTW-tariefderogaties
Document: Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft enkele tijdelijke bepalingen inzake btw-tarieven
Aard bespreking: Aannemen Richtlijnvoorstel
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft het voorstel voor een richtlijn betreffende de verlenging van enkele tijdelijke bepalingen inzake verlaagde BTW-tarieven voor enkele in 2004 toegetreden lidstaten te verlengen, geagendeerd. Het doel is om het richtlijnvoorstel te accorderen.
Het richtlijnvoorstel beoogt om, in het licht van het lopende debat over de toepassing van verlaagde BTW-tarieven in de toekomst, een gelijk speelveld te creëren voor de lidstaten. In dat kader worden enkele aflopende tijdelijke BTW-tariefbepalingen die gelden voor de hiervoor genoemde lidstaten verlengd tot en met 31 december 2010. Het betreft tariefderogaties inzake renovatie- en bouwwerkzaamheden van huizen, genees- en levensmiddelen, horeca, boeken en tijdschriften voor Tsjechië, Cyprus, Malta, Polen en Slovenië. Op deze datum verloopt, zonder nader besluit, ook de bepaling om het verlaagde BTW-tarief voor arbeidsintensieve diensten te mogen toepassen.
Nederland heeft geen bezwaar tegen het verlengen van de tijdelijke BTW-tariefbepalingen. De verlenging heeft inhoudelijk geen gevolgen voor Nederland.
Richtlijnvoorstel kapitaalbelasting
Document: Voorstel voor een Richtlijn van de Raad betreffende indirecte belastingen op het bijeenbrengen van kapitaal
Aard bespreking: Aannemen Richtlijnvoorstel
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft het voorstel voor een richtlijn betreffende indirecte belastingen op het bijeenbrengen van kapitaal geagendeerd. Het doel is om het richtlijnvoorstel te accorderen. Het richtlijnvoorstel, in december 2006 door de Commissie uitgebracht, beoogt om het kapitaalrecht geleidelijk af te schaffen en het verbod op de invoering of heffing van soortgelijke belastingen aan te scherpen. Nederland heeft geen bezwaar tegen het richtlijnvoorstel. Nederland heeft de kapitaalbelasting in 2006 afgeschaft.
6
Bestrijding fiscale fraude
Document: Concept-Raadsconclusies inzake bestrijding van fiscale fraude
Aard bespreking: Aannemen Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: unanimiteit
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft dit onderwerp geagendeerd om tot Raadsconclusies te komen over de bestrijding van fiscale fraude met name op het terrein van de BTW. In de fraudediscussie gaat het enerzijds om het verbeteren van bestaande instrumenten en anderzijds over mogelijke aanpassingen van het huidige BTW-systeem. In de voorliggende Raadsconclusies wordt ingegaan op de voortgang rond beide punten.
Nederland wil de fiscale fraudebestrijding in een zo breed mogelijke zin aanpakken. Voor Nederland ligt daarbij de nadruk op gerichte maatregelen en verbetering van de bestaande structuren voor administratieve bijstand tussen de belastingadministraties van de verschillende lidstaten. Nederland kan instemmen met de Raadsconclusies over de voortgang van de fraudebestrijding. Nederland hecht veel waarde aan een hoge prioriteit van het onderwerp.
Gedragscodegroep
Document: Rapport van de Gedragscodegroep
Aard van de bespreking: voortgangsrapportage
Besluitvormingsprocedure: unanimiteit
Toelichting:
De Gedragscodegroep doet van haar bijeenkomsten halfjaarlijks verslag in een voortgangsrapport aan de Ecofin Raad. In het nu aangeboden voortgangsrapport wordt ingegaan op de benoeming van Mw. Kennedy, Financial Secretary to the Treasury van het Verenigd Koninkrijk tot voorzitter van de Groep. Daarnaast doet het rapport verslag van werkzaamheden ten aanzien van standstill. Het standstill principe houdt de afspraak in om geen nieuwe schadelijke maatregelen te introduceren. De Nederlandse octrooibox is als niet potentieel schadelijk aangemerkt. Het onderzoek van de Groep naar de rentebox is opgeschort tot het onderzoek naar staatssteun door DG Concurrentie is afgerond. Het rapport meldt dat de Groep overeenstemming heeft bereikt over procedureregels van de Groep zoals de besluitvormingsprocedures. Nederland kan onder die voorwaarde tevens instemmen met het voorgestelde toekomstige werkprogramma en daarmee de gehele voortgangsrapportage van de Gedragscodegroep.
Galileo
Tijdens het AO van 8 november jongstleden is toegezegd om u deze maand een brief met een stand van zaken inzake Galileo te doen toekomen. Naar aanleiding van de uitkomsten van de Begrotingsraad van vrijdag 23 november aanstaande sturen wij u deze informatie nog voor het AO Ecofin van donderdag 29 november.
-0-
Ministerie van Financiën