Socialistische Partij

Halfbakken compromis kilometerheffing leidt tot niets


01-12-2007 * "De nieuwe plannen voor een kilometerheffing is niet meer dan een halfbakken compromis". SP-Kamerlid Emile Roemer verwacht dat dit compromis op veel onbegrip bij de automobilisten kan rekenen, aangezien de regering de spits flink duurder gaat maken maar veel te weinig investeert in alternatieven. Vanaf 2016 krijgen alle automobilisten in Nederland met een kilometerheffing te maken.

De SP is het fundamenteel oneens met het opzetten van een duur en geavanceerd systeem van kilometerheffing zonder fatsoenlijke alternatieven. Roemer: "Er wordt gekozen voor een duur systeem van kilometerheffing, zodat de spits en de Randstad zwaarder belast kunnen worden. De bedoeling is dat mensen hier juist de auto laten staan. Maar door jarenlange bezuinigingen en afbraak van het openbaar vervoer is dit nog steeds voor veel mensen geen goed alternatief. Ook mogelijkheden om op andere tijden te werken, staan nog in de kinderschoenen." De SP wil dat de regering eerst inzet op het bevorderen van deze alternatieven. De huidige plannen van het kabinet betekenen niets meer dan een 'elitespits' waar alleen maar mensen rijden die het kunnen betalen of waarvan de baas het wil betalen.

Roemer: "Onder druk van de PvdA en de technologielobby heeft de minister nu een besluit genomen. Hij geeft aan dat de kilometerheffing niet voor 2016 ingevoerd kan zijn, maar voelt zich nu verplicht om toch wat te beslissen. Hiermee is hij gekomen tot een alternatief waar niemand warm voor zal lopen. Voordat de regering deze heilloze weg inslaat van een halfbakken compromis waarvoor elk draagvlak ontbreekt, is het verstandig om eerst eens goed na te denken wat de regering nu echt wil." Bij de begrotingsbehandeling Verkeer zal de SP voorstellen om in 2008 een bezinningsjaar voor de kilometerheffing in te voeren.