KLM

07/062

Nederlandse wijnen in klm'S world business class

AMSTELVEEN, 28 november 2007 - Vanaf 1 december vult KLM haar reguliere wijnassortiment aan met wijnen afkomstig van Nederlandse bodem, of gemaakt door Nederlandse wijnmakers in het buitenland. Vanaf dezelfde datum worden in de World Business Class gerechten geserveerd die door de gerenommeerde chef Pascal Jalhaij zijn ontwikkeld.

Dutch Touch
Er zijn op dit moment meer dan tweehonderd wijnmakers van Nederlandse origine. Het merendeel daarvan is actief in eigen land, met druivensoorten die in het tamelijk koele klimaat goed gedijen. Veel producenten zijn zeer succesvol en hebben uitstekende kritieken vergaard. De Dutch Touch schijnt dus goed te werken voor wijn. Om de Nederlandse wijnproducenten te eren, heeft KLM zes wijnen uit Nederland en van in het buitenland werkzame Nederlandse wijnmakers geselecteerd om in de World Business Class te schenken. De meeste wijnen worden in beperkte hoeveelheid geproduceerd, vooral die van Nederlandse bodem. Dit betekent dat de wijnen de komende maanden in wisselende samenstelling aan boord zijn.

Pascal Jalhaij
Traditiegetrouw werkt KLM elk kwartaal samen met een topchef, die de recepturen van de voor- en hoofdgerechten in de World Business Class verzorgt. Pascal Jalhaij verwierf bekendheid in de tijd dat hij als chef-kok restaurant Vermeer naar twee Michelinsterren kookte. Zijn kookstijl combineert klassiek Frans met mediterrane invloeden en kenmerkt zich door een verrassende en vernieuwende smaakbeleving. "Smaak is een complexe samensmelting van beleving, mooie ingrediënten en passie", volgens Jalhaij. "Ik wil met smaakcombinaties een andere beleving voor de passagier creëren, waarbij niet alleen de mond maar ook de neus geprikkeld raakt. Ik gebruik zo min mogelijk zout en peper, maar kies juist voor kruiden, specerijen en andere ingrediënten die voor een extra dimensie zorgen."

Hoge waardering
"Sinds we bij KLM Inflight Services voortdurend werken aan vernieuwing en verrassing in ons maaltijd- en drankenassortiment, zien we dat de waardering van de passagiers in Business en Economy Class sterk is gestegen", aldus KLM's executive vice president Inflight Services, Bart Vos. "De World Business Class-passagier waardeert het feit dat we elk kwartaal met een andere topchef een nieuw menu introduceren hooglijk. Ook onze speciale acties op de wijnkaart blijken erg aan te slaan. We gaan daar dan ook enthousiast mee door."

Extra informatie:
De maaltijden van Pascal Jalhaij zijn van 1 december 2007 tot 1 april 2008 aan boord. De volgende wijnen van Nederlandse producenten zijn te proeven tot april:
· Nederland: Apostelhoeve en Kleine Schorre;
· Argentinië: Salentein Chardonnay;

· Spanje: MMM de Castillo;

· Portugal: Morgadio de Calcada Douro;
· Frankrijk: Beaulieux Cabernet Sauvignon.