Hilversum, 30 november 2007
Spectaculaire ontknoping LLinke Soep Sinterklaas-actie
Tijdens een razend spannende ontknoping van de LLinke Soep
Sinterklaas-speurtocht vrijdagavond op Radio 1 zijn alle prijzen gevonden.
Honderden mensen waren in weer en wind op de been om de felbegeerde, duurzame
cadeaus te vinden. De actie was een groot succes en presentator Marcel van der
Steen spreekt van historische uitzending: "De twee uur vlogen voorbij.
Geweldig dat alle cadeau's gevonden zijn."
Vier LLinke Zakken met duurzame cadeaus zoals een elektrische scooter en een
klimaatneutrale eco-reis naar Costa Rica lagen verspreid door het land,
verstopt in Overijssel, Utrecht, Noord-Holland en Noord-Brabant. Luisteraars
van LLinke Soep werden tussen 20.00 en 22.00 uur aan de hand van cryptische
aanwijzingen naar de vindplaats van de zakken geleid. LLiNK presentatoren Bas
Westerweel en Froukje Jansen deden tijdens de radio-uitzending live verslag
van de taferelen rondom de LLinke Zakken: "Ik probeerde me net nog beter te
verstoppen op het moment dat de zak gevonden werd," aldus een enthousiaste
Froukje. "Het was een gekkenhuis".
De hoofdprijs - de eco-reis naar Costa Rica - is gewonnen door de dolgelukkige
13-jarige Femke. "Ik hoop dat ik de reis win," vertelde ze vlak voordat ze de
cheque mocht openen, gevolgd door "Kannonuh." Tientallen mensen kwamen af op
de P+R Parkeerplaats in Zeist, waar na afloop een uitgelaten sfeer hing.
Jasper had minder geluk. Hij werd aangehouden door de politie, omdat
omwonenden zich afvroegen waarom hij in het donker met een zaklantaarn op pad
was.
De eerste LLinke Zak werd gevonden in de Amsterdamse ecowijk in stadsdeel
Westerpark. Daan Hiep uit Amsterdam ging er vandoor met de elektrische
scooter. Frederik & vader Henk uit Kampen zijn blij met de zuinigste LCD-tv
van Nederland. De sportfiets met NS-prijspakket werd in Moerdijk gewonnen door
Frank uit Roosendaal: "Ik was alweer op weg naar huis toen het kwartje viel."
Hij won de prijs vlak voor het einde van de uitzending na een zenuwslopende
race tussen drie auto's.
LLinke Soep startte de Sinterklaas-actie om op een ludieke wijze aandacht te
vragen voor het belang van meer duurzame cadeau's op het welbekende
Sinterklaaslijstje. "We spenderen in Nederland ieder jaar 180 miljoen Euro aan
cadeautjes in december. Nog maar een klein deel hiervan is duurzaam. Onze
actie laat zien dat duurzame cadeaus ook heel erg leuk en voor de hand liggend
kunnen zijn," aldus presentator Marcel van der Steen.
LLiNK lanceert vandaag Juist Nu, een online platform boordevol tips voor een
betere wereld. Tot 5 december zijn op Juist Nu speciale Sinterklaas-tips te
vinden: tips voor duurzame, leuke en bijzondere cadeaus.
LLiNK
LLiNK