NVA
PERSBERICHT
Amersfoort, 30 november 2007
Intermediairs, verzekeraars en banken achter bindend advies
Met deze statements willen de voorzitters van de intermediaire organisaties, de
verzekeraars en de banken nogmaals benadrukken dat het accepteren van bindend advies
Kifid van groot belang is voor het vertrouwen van de consument en de politiek in de
financiële dienstverlening. Zoals bekend hecht ook de politiek zeer aan een alternatieve
geschillenbeslechting binnen de branche. Het Kifid voorziet hierin. Ook benadrukken zij
dat dit in het belang van financieel dienstverleners zelf is.
Er lijkt bij en deel van het intermediair nog twijfel aan het principe van bindend advies te
bestaan. Ten onrechte, stellen de voorzitters van intermediaire organisaties, verzekeraars en
banken. Kifid garandeert juist een vlotte en efficiënte afhandeling van die geschillen waarover
de financiële dienstverlener en de consument het onderling niet eens kunnen worden. Het gaat
overigens om zeer weinig zaken waarvoor uiteindelijk de hulp van de geschillencommissie
wordt ingeroepen: in 2006 is slechts 0,3% van alle geschillen rond verzekeringen door de Raad
van Toezicht behandeld.
Een consument met een klacht zal straks, als hij akkoord gaat met een bindende uitspraak, bij
het Kifid terecht kunnen. De voordelen voor de financieel dienstverlener en consument zijn
groot: snelheid, efficiëntie, deskundigheid en lage kosten. Maar dan moet de financieel
dienstverlener wel vooraf hebben aangeven akkoord te gaan met bindend advies.
Heeft de financieel dienstverlener zich niet vooraf akkoord verklaard met bindend advies, dan
kan hij dit tijdens het traject alsnog doen. Dit heeft echter alleen zin als ook de consument zich
wil binden aan de uitspraak van Kifid. Als de financieel dienstverlener echter pas bij het
ontstaan van een conflict zich wil binden aan een uitspraak van Kifid, zal de consument zich
kunnen afvragen waarom er niet eerder is gekozen voor bindend advies.
De kans dat in deze situatie het geschil door de rechter beslecht zal worden is aanzienlijk groter
dan wanneer de financieel dienstverlener vooraf akkoord gaat met bindend advies.
Een gang naar de rechter is voor de partijen nadelig, want deze is kostbaar en langdurig.
Bovendien is het oordeel van de rechter ook bindend, hoewel ook daar de mogelijkheid van
hoger beroep bestaat. De rechter kent echter geen plafond zoals dat binnen Kifid geldt.
Door zich vooraf bindend te verklaren verkleint de financieel dienstverlener dus de kans op de
gang naar de rechter en bevordert hij de afhandeling via Kifid.
Imago
Zeker nu de financiële dienstverlening voortdurend negatieve aandacht krijgt in de pers, is het
belangrijk het signaal af te geven dat de branche in de eigen kwaliteit gelooft. Je vooraf te
binden aan de uitspraken van Kifid en de kans op een bindende uitspraak zo groot mogelijk
maken, is zo'n signaal. Banken en verzekeraars hebben zich al akkoord verklaard met bindend
advies, de beurt is nu aan het georganiseerd intermediair. Andersom: door niet akkoord te gaan
met bindend advies geef je het signaal af niet veel vertrouwen te hebben in de kwaliteit van het
eigen advies of in de kwaliteit van de uitspraken van Kifid.
Henk Duthler, Voorzitter FFP, een organisatie die mede is opgericht om de consument te
beschermen: "Financiële adviezen van FFP'ers worden verstrekt op basis van deskundigheid,
ervaring, integriteit en betrouwbaarheid. Voor alle 2.600 gecertificeerd financieel planners geldt
daarom dat zij verplicht tekenen voor een gedragscode en zich onderwerpen aan de
onafhankelijke Commissie van Toezicht FFP. De uitspraken van deze commissie zijn bindend.
FFP heeft hiervoor van het begin af aan gekozen om daarmee het vertrouwen van de consument
te krijgen. De FFP'er loopt niet weg voor zijn verantwoordelijkheden. Het is in die lijn niet meer
dan logisch dat, waar FFP-klachtzaken behandeld worden door het Kifid, het bindend advies
wordt voortgezet. In het belang van alle betrokkenen!"
Rob Groenemeijer, voorzitter NBVA: "...De reglementen van Kifid zijn het afgelopen jaar
belangrijk verbeterd voor het intermediair, waardoor er nu een instituut voor hoogwaardige,
laagdrempelige en efficiënte geschillenbeslechting staat, met goede rechtswaarborgen en de
steun van beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars. Weg van alle emoties en angsten is de vraag
die voorligt voor het intermediair daarom een simpele. Kies je voor goede en dure
geschillenbeslechting en betaal je de prijs van een geschonden imago. Of kies je voor goede en
goedkope geschillenbeslechting met als opbrengst het winnen van vertrouwen. Het antwoord is
voor de NBVA net zo eenvoudig, daarom gaan wij voor bindend advies."
Voor NVA-voorzitter, Bob Veldhuis, staat vast dat het in het belang is van de totale bedrijfstak,
dat er een sterk, kundig en efficiënt werkend klachteninstituut is: "Een instituut dat met gezag
conflicten kan beslechten. Kifid is dat instituut. Voor de onafhankelijke uitstraling van en dus
het vertrouwen van de consument in Kifid is de aanwezigheid van de Consumentenbond
relevant. Als voorzitter van de NVA, maar vooral ook als tussenpersoon heb ik vertrouwen in de
kwaliteit van Kifid. En dat vertrouwen is groter dan mijn vertrouwen in een willekeurige
rechter. Daar hebben we de afgelopen jaren voldoende van meegemaakt. Het specialisme van
Kifid zorgt voor de hoogste kwaliteit van de uitspraken. De anonimiteit van de in behandeling
zijnde zaken voorkomt grote publicitaire druk op de financiële dienstverlener. Bovendien
voorkomt het branchebeschadiging, die elke keer weer optreedt zodra de pers een openbare
rechtszaak weer smeuïg opblaast. Om die redenen streven wij ernaar om alle klachten via Kifid
te laten lopen. En dat lukt nou eenmaal het best met bindende adviezen en niet met vrijblijvende
uitspraken, waarna nog iedereen zijns weegs kan gaan. Wie vertrouwen heeft in de kwaliteit van
Kifid en bovendien vertrouwen heeft in de kwaliteit van zijn eigen werk, ziet iedere bindende
uitspraak met vertrouwen tegemoet."
De NVB laat weten dat: "De Nederlandse banken groot voorstander zijn van de regeling voor
bindend advies. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is het een
laagdrempelige en consumentvriendelijke klachtenregeling. Klanten kunnen eenvoudig en snel
uitsluitsel krijgen in een korte procedure. Dat is in het belang van een goede rechtsbescherming
voor consumenten van financiële diensten en producten, aldus de NVB."
Toine Beljaars, voorzitter NVGA, onderschrijft het belang van een goede, toegankelijke en
snelle klachtenregeling voor de consument volledig: "Binnen het KIFID is dat prima
vormgegeven, zeker na de verbeteringen die recentelijk zijn doorgevoerd en waarmee
verregaand tegemoet is gekomen aan de bezwaren die vanuit het intermediair naar voren zijn
gebracht. Met de verlaging van de bovengrens voor bindend advies en de invoering van hoger
beroep voor zaken van een groter financieel gewicht staat er nu een procedure waarbinnen ook
met de belangen van het (gevolmachtigde) intermediair op evenwichtige wijze rekening wordt
gehouden. Degelijkheid en zekerheid zijn kernwaarden binnen onze branche, en met de bindend
advies procedure laten we aan onze klanten zien dat we daaraan ook bij geschillen inhoud
willen geven."
Karel Pauw, voorzitter VvHN, ziet grote voordelen in het vernieuwde Kifid-regime: "Wat kun
je je als adviseur nog meer wensen dan een procedure door deskundigen die de branche van
haver tot gort kennen én die snel en goedkoop is? Door als financieel dienstverlener vooraf
akkoord te gaan met bindend advies, heb je de grootste kans op een procedure die gemakkelijk
verloopt. Een klacht is op z'n zachtst gezegd niet leuk, dus probeer het dan voor jezelf en de
consument zo eenvoudig mogelijk te houden. Laat je de keuze tot het moment dat er een
conflict is, en als je dan pas voor Kifid kiest, zal de consument zich afvragen waarom je dat niet
eerder hebt gedaan. Er spreekt weinig vertrouwen uit die houding. Waarom zou je moeilijk doen
als het via een met goede waarborgen omgeven procedure gemakkelijker kan. Daarbij wordt het
geschil ook nog eens anoniem behandeld, wat bij de rechtbank niet het geval is."
Ook het Verbond van Verzekeraars vindt bindend advies belangrijk. Directeur Leo de
Boer:"Het biedt garanties voor de consument. Het bindend advies biedt een grote mate van
rechtszekerheid als een klant terecht een klacht heeft over een product of advies. Als bedrijfstak
die sterk in de aandacht staat is dit een van de visitekaartjes die we kunnen en moeten geven.
Net zoals de vele andere bedrijfstakken die ons voor zijn gegaan. Terughoudendheid op dit
terrein wordt verkeerd door onze klanten en stakeholders uitgelegd. Angst is een slechte
raadgever. Het Verbond steunt daarom de intermediaire organisaties die met hun leden naar het
bindend advies gaan. Een professioneel dienstverlener - verzekeraar of intermediair - heeft niets
te vrezen van bindend advies. Integendeel: het straalt zekerheid en vertrouwen uit."
Noot voor de redactie/