NVA


PERSBERICHT

Amersfoort, 30 november 2007

Intermediairs, verzekeraars en banken achter bindend advies

Met deze statements willen de voorzitters van de intermediaire organisaties, de verzekeraars en de banken nogmaals benadrukken dat het accepteren van bindend advies Kifid van groot belang is voor het vertrouwen van de consument en de politiek in de financiële dienstverlening. Zoals bekend hecht ook de politiek zeer aan een alternatieve geschillenbeslechting binnen de branche. Het Kifid voorziet hierin. Ook benadrukken zij dat dit in het belang van financieel dienstverleners zelf is.

Er lijkt bij en deel van het intermediair nog twijfel aan het principe van bindend advies te bestaan. Ten onrechte, stellen de voorzitters van intermediaire organisaties, verzekeraars en banken. Kifid garandeert juist een vlotte en efficiënte afhandeling van die geschillen waarover de financiële dienstverlener en de consument het onderling niet eens kunnen worden. Het gaat overigens om zeer weinig zaken waarvoor uiteindelijk de hulp van de geschillencommissie wordt ingeroepen: in 2006 is slechts 0,3% van alle geschillen rond verzekeringen door de Raad van Toezicht behandeld.

Een consument met een klacht zal straks, als hij akkoord gaat met een bindende uitspraak, bij het Kifid terecht kunnen. De voordelen voor de financieel dienstverlener en consument zijn groot: snelheid, efficiëntie, deskundigheid en lage kosten. Maar dan moet de financieel dienstverlener wel vooraf hebben aangeven akkoord te gaan met bindend advies.

Heeft de financieel dienstverlener zich niet vooraf akkoord verklaard met bindend advies, dan kan hij dit tijdens het traject alsnog doen. Dit heeft echter alleen zin als ook de consument zich wil binden aan de uitspraak van Kifid. Als de financieel dienstverlener echter pas bij het ontstaan van een conflict zich wil binden aan een uitspraak van Kifid, zal de consument zich kunnen afvragen waarom er niet eerder is gekozen voor bindend advies.

De kans dat in deze situatie het geschil door de rechter beslecht zal worden is aanzienlijk groter dan wanneer de financieel dienstverlener vooraf akkoord gaat met bindend advies. Een gang naar de rechter is voor de partijen nadelig, want deze is kostbaar en langdurig. Bovendien is het oordeel van de rechter ook bindend, hoewel ook daar de mogelijkheid van hoger beroep bestaat. De rechter kent echter geen plafond zoals dat binnen Kifid geldt. Door zich vooraf bindend te verklaren verkleint de financieel dienstverlener dus de kans op de gang naar de rechter en bevordert hij de afhandeling via Kifid.

Imago
Zeker nu de financiële dienstverlening voortdurend negatieve aandacht krijgt in de pers, is het belangrijk het signaal af te geven dat de branche in de eigen kwaliteit gelooft. Je vooraf te binden aan de uitspraken van Kifid en de kans op een bindende uitspraak zo groot mogelijk maken, is zo'n signaal. Banken en verzekeraars hebben zich al akkoord verklaard met bindend advies, de beurt is nu aan het georganiseerd intermediair. Andersom: door niet akkoord te gaan met bindend advies geef je het signaal af niet veel vertrouwen te hebben in de kwaliteit van het eigen advies of in de kwaliteit van de uitspraken van Kifid.

Henk Duthler, Voorzitter FFP, een organisatie die mede is opgericht om de consument te beschermen: "Financiële adviezen van FFP'ers worden verstrekt op basis van deskundigheid, ervaring, integriteit en betrouwbaarheid. Voor alle 2.600 gecertificeerd financieel planners geldt daarom dat zij verplicht tekenen voor een gedragscode en zich onderwerpen aan de onafhankelijke Commissie van Toezicht FFP. De uitspraken van deze commissie zijn bindend. FFP heeft hiervoor van het begin af aan gekozen om daarmee het vertrouwen van de consument te krijgen. De FFP'er loopt niet weg voor zijn verantwoordelijkheden. Het is in die lijn niet meer dan logisch dat, waar FFP-klachtzaken behandeld worden door het Kifid, het bindend advies wordt voortgezet. In het belang van alle betrokkenen!"

Rob Groenemeijer, voorzitter NBVA: "...De reglementen van Kifid zijn het afgelopen jaar belangrijk verbeterd voor het intermediair, waardoor er nu een instituut voor hoogwaardige, laagdrempelige en efficiënte geschillenbeslechting staat, met goede rechtswaarborgen en de steun van beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars. Weg van alle emoties en angsten is de vraag die voorligt voor het intermediair daarom een simpele. Kies je voor goede en dure geschillenbeslechting en betaal je de prijs van een geschonden imago. Of kies je voor goede en goedkope geschillenbeslechting met als opbrengst het winnen van vertrouwen. Het antwoord is voor de NBVA net zo eenvoudig, daarom gaan wij voor bindend advies."

Voor NVA-voorzitter, Bob Veldhuis, staat vast dat het in het belang is van de totale bedrijfstak, dat er een sterk, kundig en efficiënt werkend klachteninstituut is: "Een instituut dat met gezag conflicten kan beslechten. Kifid is dat instituut. Voor de onafhankelijke uitstraling van en dus het vertrouwen van de consument in Kifid is de aanwezigheid van de Consumentenbond relevant. Als voorzitter van de NVA, maar vooral ook als tussenpersoon heb ik vertrouwen in de kwaliteit van Kifid. En dat vertrouwen is groter dan mijn vertrouwen in een willekeurige rechter. Daar hebben we de afgelopen jaren voldoende van meegemaakt. Het specialisme van Kifid zorgt voor de hoogste kwaliteit van de uitspraken. De anonimiteit van de in behandeling zijnde zaken voorkomt grote publicitaire druk op de financiële dienstverlener. Bovendien voorkomt het branchebeschadiging, die elke keer weer optreedt zodra de pers een openbare rechtszaak weer smeuïg opblaast. Om die redenen streven wij ernaar om alle klachten via Kifid te laten lopen. En dat lukt nou eenmaal het best met bindende adviezen en niet met vrijblijvende uitspraken, waarna nog iedereen zijns weegs kan gaan. Wie vertrouwen heeft in de kwaliteit van Kifid en bovendien vertrouwen heeft in de kwaliteit van zijn eigen werk, ziet iedere bindende uitspraak met vertrouwen tegemoet."

De NVB laat weten dat: "De Nederlandse banken groot voorstander zijn van de regeling voor bindend advies. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is het een laagdrempelige en consumentvriendelijke klachtenregeling. Klanten kunnen eenvoudig en snel uitsluitsel krijgen in een korte procedure. Dat is in het belang van een goede rechtsbescherming voor consumenten van financiële diensten en producten, aldus de NVB."

Toine Beljaars, voorzitter NVGA, onderschrijft het belang van een goede, toegankelijke en snelle klachtenregeling voor de consument volledig: "Binnen het KIFID is dat prima

vormgegeven, zeker na de verbeteringen die recentelijk zijn doorgevoerd en waarmee verregaand tegemoet is gekomen aan de bezwaren die vanuit het intermediair naar voren zijn gebracht. Met de verlaging van de bovengrens voor bindend advies en de invoering van hoger beroep voor zaken van een groter financieel gewicht staat er nu een procedure waarbinnen ook met de belangen van het (gevolmachtigde) intermediair op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden. Degelijkheid en zekerheid zijn kernwaarden binnen onze branche, en met de bindend advies procedure laten we aan onze klanten zien dat we daaraan ook bij geschillen inhoud willen geven."

Karel Pauw, voorzitter VvHN, ziet grote voordelen in het vernieuwde Kifid-regime: "Wat kun je je als adviseur nog meer wensen dan een procedure door deskundigen die de branche van haver tot gort kennen én die snel en goedkoop is? Door als financieel dienstverlener vooraf akkoord te gaan met bindend advies, heb je de grootste kans op een procedure die gemakkelijk verloopt. Een klacht is op z'n zachtst gezegd niet leuk, dus probeer het dan voor jezelf en de consument zo eenvoudig mogelijk te houden. Laat je de keuze tot het moment dat er een conflict is, en als je dan pas voor Kifid kiest, zal de consument zich afvragen waarom je dat niet eerder hebt gedaan. Er spreekt weinig vertrouwen uit die houding. Waarom zou je moeilijk doen als het via een met goede waarborgen omgeven procedure gemakkelijker kan. Daarbij wordt het geschil ook nog eens anoniem behandeld, wat bij de rechtbank niet het geval is."

Ook het Verbond van Verzekeraars vindt bindend advies belangrijk. Directeur Leo de Boer:"Het biedt garanties voor de consument. Het bindend advies biedt een grote mate van rechtszekerheid als een klant terecht een klacht heeft over een product of advies. Als bedrijfstak die sterk in de aandacht staat is dit een van de visitekaartjes die we kunnen en moeten geven. Net zoals de vele andere bedrijfstakken die ons voor zijn gegaan. Terughoudendheid op dit terrein wordt verkeerd door onze klanten en stakeholders uitgelegd. Angst is een slechte raadgever. Het Verbond steunt daarom de intermediaire organisaties die met hun leden naar het bindend advies gaan. Een professioneel dienstverlener - verzekeraar of intermediair - heeft niets te vrezen van bindend advies. Integendeel: het straalt zekerheid en vertrouwen uit."


Noot voor de redactie/