Ministerraad
november
Kabinet akkoord met kilometerprijs
Persbericht | 30-11-2007
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat ingestemd met de invoering van een kilometerprijs op alle
Nederlandse wegen, gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken en een inningsysteem dat werkt op basis van de
modernste satelliettechniek.
Het kabinet gaat voor een start met vrachtvervoer in 2011. Dit vereist
dat het mogelijk is een versnelling aan te brengen in de wetgevings-
en aanbestedingstrajecten ten opzichte van het kritische tijdpad dat
uitkomt op 2012. Hiervoor is een intensieve, technische en
beleidsmatige samenwerking met België, Frankrijk en Duitsland nodig.
Een jaar na de start met vrachtvervoer, wordt begonnen met
personenauto's. Vanaf 2016 zal het systeem volledig zijn uitgerold. Op
weg naar de invoering van de kilometerprijs zullen al vanaf 2008,
onder andere in de Noordvleugel, proeven worden uitgevoerd met als
doel de techniek te testen en gedrags- en bereikbaarheidseffecten te
realiseren.
Het kabinet heeft voor deze aanpak gekozen omdat het uitgaat van het
eerlijkheidsprincipe (niet méér maar ánders betalen) en hiervoor groot
maatschappelijk draagvlak bestaat. Ook zullen de kosten niet boven de
vijf procent van de opbrengsten liggen. Het kabinetsbesluit sluit nauw
aan bij de voorstellen zoals die zijn ontwikkeld door het Platform
Nouwen, en vastgelegd in de Nota Mobiliteit.
Met dit besluit loopt Nederland op het gebied van kilometerbeprijzing
voorop. In de landen om ons heen en ook elders op de wereld bestaan
weliswaar diverse vormen van betalen voor mobiliteit, maar nog nergens
is de keuze gemaakt voor een systeem met een landelijke dekking. Ook
de introductie van het eerlijkheidsprincipe door het afbouwen van de
belastingen is nieuw.
In het beleidsprogramma heeft het kabinet een 'onomkeerbare en
betekenisvolle stap' aangekondigd op weg naar een eerlijker systeem
van betalen voor mobiliteit. In het huidige besluit zijn meerdere
onomkeerbare stappen opgenomen. In deze kabinetsperiode is de
wetgeving afgerond, is het proces van omzetting van de vaste
autobelastingen (motorrijtuigenbelasting, aanschafbelasting en
eurovignet voor vrachtauto's) in volle gang, staat de organisatie voor
de uitvoering, is de techniek uitgetest en wordt onder de genoemde
condities een start gemaakt met vrachtauto's. Door deze stappen te
zetten, gaat het kabinet in deze periode het 'point of no return'
voorbij.
Tussen nu en 2011 worden proeven georganiseerd om ervaring op te doen.
Een groot aantal proeven zal plaatsvinden in de Noordvleugel. Dit
wordt samen met enkele grote Nederlandse bedrijven - vanuit hun rol
als werkgever - en samen met andere overheden gedaan. Het kabinet wil
via de proeven met de grootst mogelijke urgentie werken aan een betere
bereikbaarheid van de grote steden. De proeven worden gehouden op
basis van vrijwilligheid en zullen zich concentreren op het stimuleren
van automobilisten om de spits te mijden. Binnenkort zullen hier
convenanten voor worden afgesloten. Het verplicht betalen door
weggebruikers kan pas ingaan als de wetgeving daarvoor is afgerond én
tegelijkertijd de terugsluis van de vaste belastingen voor de
weggebruikers is gegarandeerd.