ChristenUnie
Besluit mobilitieit 'doorbraak naar kilometerbeprijzing'
Besluit mobilitieit 'doorbraak naar kilometerbeprijzing'
vrijdag 30 november 2007 18:15 De ChristenUnie-fractie in de Tweede
Kamer is tevreden over het feit dat het kabinet vandaag een besluit
heeft genomen over invoering van de kilometerheffing. ,,Deze
regeerperiode vindt onomkeerbaar de doorbraak plaats naar een
rechtvaardig systeem van kilometerbeprijzing. Dat is de eis die wij
aan deze coalitie gesteld hebben, zegt Kamerlid Ernst Cramer.
De ChristenUnie en haar voorgangers (RPF en GPV) hebben al meer dan
tien jaar gepleit voor een andere belasting van automobiliteit: het
bezit van een auto moet goedkoper worden, het gebruik duurder. Op die
manier gaan de meeste autobezitters er financieel op vooruit gaan.
Alleen wie bovengemiddeld veel kilometers maakt, en daarmee het milieu
onevenredig zwaar belast en bijdraagt aan filevorming, moet juist méér
gaan betalen.
Onomkeerbare stap
In het coalitieakkoord werd vastgelegd dat in deze kabinetsperiode de
invoering van kilometerbeprijzing zal beginnen. In het
beleidsprogramma vervolgens stond alleen dat er in deze periode een
`betekenisvolle en onomkeerbare stap' genomen wordt. Cramer: ,,In het
debat over het beleidsprogramma waren wij kritisch over die
terughoudende toezegging. Arie Slob eiste dat er vóór de behandeling
van de begroting Verkeer en Waterstaat, volgende week, een duidelijke
brief van minister Eurlings zou komen met uitleg over zijn plannen.
Die ligt er nu, en daaruit blijkt dat het kabinet daadwerkelijk de
beloofde `onomkeerbare' stap gaat doen. Het kabinet mikt daarbij op
een eindbeeld, zoals wij dat ook voor ogen hebben: geen tolpoortjes of
andere selectieve, plaatselijke maatregelen, maar een systeem dat door
het gehele land met satelliettechniek alle autokilometers kan
registreren. Dat garandeert de mogelijkheid om het autorijden optimaal
naar tijd, plaats en milieubelasting te beprijzen.''
Cramer: ,,Op korte termijn begint het wetgevingsproces om die
fijnmazige en rechtvaardige manier van kilometerheffing mogelijk te
maken. Dat hebben wij liever dan regionale experimenten met ouderwetse
tolsystemen die het draagvlak onder de kilometerbeprijzing ernstig
ondermijnen.''
Niet alleen wordt de komende jaren door wetgeving het `point of no
return' gepasseerd, ook technisch wordt de invoering van
kilometerprijzing voorbereid, zodat vanaf 2011 stap voor stap het
Nederlandse wagenpark kan worden klaargemaakt om per gereden kilometer
te worden belast. De ChristenUnie-fractie blijft aandringen op hoge
ambities: ,,Op z'n minst de vrachtwagens moeten in 2011 gereed zijn
voor kilometerbeprijzing, maar wij willen dat dan ook begonnen is met
het personenwagenpark.''