Galileo komt van de grond
Nieuwsbericht | 30-11-2007
De transportraad van 29 en 30 november heeft besloten over het
Europese satellietenproject `Galileo'. Daarnaast zijn afspraken
vastgelegd over een verbetering van de regels voor aansprakelijkheid
voor passagiers op zeeschepen, zoals cruisegangers. Namens Nederland
nam staatssecretaris Tineke Huizinga deel aan deze raad.
Galileo
Er is een akkoord gesloten over Galileo. Nadat vorige week de laatste
plooien zijn gladgestreken over de financiën zijn deze week de laatste
afspraken beklonken over de timing en de vormgeving van dit Europese
satellieten-project. Staatssecretaris Huizinga is tevreden over het
besluit. Galileo is een belangrijk project voor Europa.
Er was veel aandacht voor de toekomstige toepassingen van Galileo.
Het Europese bedrijfsleven kan nu aan de slag met de bouw van het
systeem en de uitbreiding van de snel groeiende markt voor
toepassingen van satellietnavigatie. De consumenten kunnen straks
innovatieve mogelijkheden tegemoet zien, die een meerwaarde hebben
voor de toekomst. Daarbij kan onder meer gedacht worden aan:
· Verbeteren van de zeevaart, bijvoorbeeld door een veel snellere
hulpverlening bij ongelukken
· Het gebruik van precieze plaatsbepaling voor blindengeleiding
· Het verbeteren van plaatsbepaling in de luchtvaart
Bij de laatste besprekingen zijn goede afspraken gemaakt over de
aanbesteding van werkzaamheden zodat ook kleinere bedrijven kunnen
deelnemen. Er is een heldere rolverdeling tussen de Europese
Commissie, het Europees Agentschap voor Ruimtevaart, de Galileo
Supervisory Authority en de lidstaten vastgelegd. Verder is ervoor
gezorgd dat toekomstige risico's goed in kaart zijn gebracht en dat
hierop onafhankelijke externe controle wordt gehouden door experts.
Het is de bedoeling dat het Europese satellietenproject vanaf 2013
operationeel is.
Aansprakelijkheidsrechten voor passagiers op zeeschepen
De Raad heeft een uniforme Europese regeling vastgesteld voor
aansprakelijkheidsrechten van passagiers op zeeschepen. Het recente
ongeluk van een cruise-schip die in Antarctica tegen een ijsberg voer
toont aan dat het in de praktijk nodig is duidelijke
aansprakelijkheidsregimes te hebben in geval van ongelukken.
De huidige situatie was een lappendeken. Nederland had de zaken goed
voor elkaar, maar sommige lidstaten hadden weinig voorzieningen.
Nu is er besloten tot één duidelijk Europees regime dat geldt voor
heel Europa. Bovendien zijn de aansprakelijkheidsniveaus omhoog
gebracht naar maximaal 460.000 Euro.
Nederland onderschrijft het uitgangspunt van het voorstel: het
versterken van de rechten van passagiers op zeeschepen. Voor Nederland
is dit een belangrijk punt, veel Nederlanders maken cruises, en
Nederland heeft twee leidende cruise-terminals in Europa (Rotterdam en
Amsterdam).
Ministerie van Verkeer en Waterstaat