Campina
Nominatie Campina voor innovatie- en MVO-prijs het Ei van Columbus
Uniek concept van Campina melk leidt tot nominatie voor Nederlandse
overheidsonderscheiding op het gebied van innovatie en maatschappelijk
verantwoord ondernemen in de categorie duurzame bedrijfsvoering.
Campina, een van de toonaangevende zuivelcoöperaties in Europa, is
voor het unieke concept van haar nieuwe Campina melk genomineerd voor
het Ei van Columbus, een Nederlandse overheidsprijs op het gebied van
innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Ei van
Columbus is een gezamenlijk initiatief van de Ministeries van VROM,
VWS, Economische Zaken, Buitenlandse Zaken, Onderwijs, Cultuur &
Wetenschap en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), met als doel
innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren.
Campina is genomineerd in de categorie duurzame bedrijfsvoering. In
het voorjaar van 2008 wordt bekend gemaakt wie de prijs heeft
gewonnen.
Over Campina zegt de vakjury het volgende: âHet belangwekkende van
verduurzaming in de zuivelketen is dat Campina probeert om door het
hele bedrijf heen duurzaamheid een plek te geven. De ketensamenwerking
met de boeren sprak de jury erg aan. De jury verwacht daarnaast veel
van het gebruik van verantwoord geproduceerde soja. Vanwege de
schaalgrootte van Campina heeft een dergelijke beslissing veel
effect.â
Manier van ondernemen die past bij de huidige maatschappij
Campina lanceerde in juli 2006 vier nieuwe pijlers van haar
identiteit: dichtbij, natuurlijk, gezond en duurzaam. Daarmee werd
maatschappelijk verantwoord ondernemen nog meer geïntegreerd in het
beleid en handelen van Campina. Een manier van ondernemen die past bij
de huidige maatschappij en die in de natuur van Campina zit. Eigenaren
(de melkveehouders) die herkenbaar en benaderbaar zijn, die zorgen
voor koeien, landschap en melk, als de dagelijkse bron voor gezonde
voeding. En dat op een duurzame manier. Want melk en zuivel verbinden
generaties.
Uitvloeisel van deze aanpak is onder meer de dit voorjaar
geïntroduceerde Campina melk met een evenwichtiger
vetzuursamenstelling (gezond), van Nederlandse origine (dichtbij), van
koeien met weidegang (natuurlijk) én van koeien die worden gevoed met
maatschappelijk verantwoorde soja (duurzaam). Sinds de introductie van
de nieuwe Campina melk, is Campina melk in nog meer Nederlandse
supermarkten verkrijgbaar dan voorheen. Campina heeft haar positie als
het meest gekochte melkmerk in het Nederlandse koelschap verder
verstevigd. Bovendien is het assortiment uitgebreid met Campina
Botergoud, boter met minder verzadigde vetten. Campina yoghurt, vla en
pappen volgen binnenkort.
In samenwerking met Solidaridad, de Stichting Natuur en Milieu en het
Wereld Natuur Fonds
De koeien van Campina eten voornamelijk voer dat melkveehouders zelf
verbouwen, zoals gras en maïs. Voor een deel worden andere
grondstoffen gebruikt, zoals soja. Als eerste internationaal
opererende Europese zuivelonderneming heeft Campina het initiatief
genomen om verantwoord geproduceerde soja voor veevoer te gebruiken.
Het einddoel is vanaf 2011 jaarlijks circa 150.000 ton duurzaam
geteelde soja te laten importeren; goed voor de totale hoeveelheid
ledenmelk in Nederland, Duitsland en België. Op deze manier wil
Campina een halt toeroepen aan de aantasting van waardevolle
natuurgebieden, zoals het tropisch regenwoud in Zuid-Amerika. Dat is
gebeurd in samenwerking met Solidaridad, de Stichting Natuur en Milieu
en het Wereld Natuur Fonds. Het Campina-model heeft ook tot navolging
geleid van andere ondernemingen die hun duurzame beleid ook echt
handen en voeten willen geven. In 2006 heeft Campina 10.000 ton
maatschappelijk verantwoorde soja aangekocht, dit jaar is het al
30.000 ton. Consumenten die Campina producten gebruiken, kunnen er
daardoor op vertrouwen dat deze op een duurzame wijze zijn
geproduceerd.
Onderdeel van het Ei van Columbus is dat de genomineerde initiatieven
worden geadopteerd door een groep studenten communicatie. Deze
studenten gaan de komende maanden publiciteit zoeken voor âhunâ
project. Zij verzorgen hiervoor de promotie. Ieder studententeam
krijgt hiervoor een eigen pagina op de website van Ei van Columbus,
waar filmpjes, fotoâs en verslagen op gezet kunnen worden. Via de
teampaginaâs kunnen geïnteresseerden de wedstrijd op de voet volgen.
Vakjuryvoorzitter Gerard Dijkema (Technische Universiteit Delft) over
de nominaties: âDe gemiddelde kwaliteit van de inzendingen is weer
hoger dan in de voorgaande edities. Nederland doet ertoe als het gaat
om duurzame innovaties. Zowel grote organisaties als gedreven
individuen dragen daar met aansprekende initiatieven aan bij. Het
pakket inzendingen voor het Ei van Columbus omvat initiatieven die
heel verschillend zijn in aanpak. Dat is leuk en inspirerend, maar het
maakt het tegelijk moeilijk om daaruit de beste inzendingen te
nomineren.â
Zaltbommel, Nederland, 30 november 2007