Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB EN ACTP: TE VEEL TREINRITTEN MET VERTRAGING
Resultaten stiptheidsmeting spoor bekend
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) en zijn Franstalige
tegenhanger Association des Clients des Transports Publics (ACTP)
stellen vast dat de stiptheid van de treinen erop achteruit gaat: 65%
van de meer dan 10.000 geregistreerde treinritten verliep met
vertraging.
Voor de tweede keer werd een stiptheidsmeting georganiseerd voor en
door treinreizigers. De actie was een succes: 10.700 ritten werden
geregistreerd, 67% meer dan in 2006. Een grote meerderheid hield
systematisch alle ritten bij, dus niet enkel ritten met vertraging.
Liefst 65% van de respondenten heeft bij aankomst een vertraging van 5
minuten of meer, in 2006 was dit slechts 41%. Dit is slechts ten dele
te verklaren door incidenten (twee stakingsdagen en diverse
koperdiefstallen). Vooral de overstappende treingebruiker is de dupe:
in 20% van de gevallen mist die een geplande aansluiting. De
reizigersbonden vragen daarom om - zeker buiten de spits - iets langer
aansluiting af te wachten van een vertraagde trein.
Vooral de stiptheid op de verbindingen Turnhout - Brussel, Luxemburg -
Brussel en Charleroi - Brussel scoort ondermaats. Op o.a. de lijnen
Antwerpen-Brussel en Luxemburg-Brussel worden treinen regelmatig
geschrapt.
De resultaten van het onderzoek staan in contrast met de goede
stiptheidsstatistieken die Infrabel voorlegt. Deze cijfers houden geen
rekening met vertragingen onderweg of met gemiste aansluitingen. Een
trein die afgeschaft is heeft volgens de statistieken geen vertraging.
Bovendien weegt een zwakbezette trein op daluren even zwaar als een
volle piekuurtrein, terwijl die laatste categorie net meer vertraging
heeft. De BTTB en ACTP verwelkomen dan ook de voornemens van Infrabel
voor een meer verfijnd meetsysteem. Vanaf januari 2008 zal Infrabel
meer gedetailleerde stiptheidscijfers publiceren.
Meer details in de perspresentatie (pdf)
terug
Stiptheid van de reizigers gaat erop achteruit