Nominatie Campina voor innovatie MVO-prijs
30/11/2007 15:30
Campina Services B.V.
PERSBERICHT
Zaltbommel, 30 november 2007
NOMINATIE CAMPINA VOOR INNOVATIE- EN MVO-PRIJS HET EI VAN COLUMBUS
Uniek concept van Campina melk leidt tot nominatie voor Nederlandse overheidsonderscheiding op het gebied van innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de categorie duurzame bedrijfsvoering.
Campina, een van de toonaangevende zuivelcoöperaties in Europa, is voor het unieke concept van haar nieuwe Campina melk genomineerd voor het Ei van Columbus, een Nederlandse overheidsprijs op het gebied van innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Ei van Columbus is een gezamenlijk initiatief van de Ministeries van VROM, VWS, Economische Zaken, Buitenlandse Zaken, Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), met als doel innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren. Campina is genomineerd in de categorie duurzame bedrijfsvoering. In het voorjaar van 2008 wordt bekend gemaakt wie de prijs heeft gewonnen.
Over Campina zegt de vakjury het volgende: "Het belangwekkende van verduurzaming in de zuivelketen is dat Campina probeert om door het hele bedrijf heen duurzaamheid een plek te geven. De ketensamenwerking met de boeren sprak de jury erg aan. De jury verwacht daarnaast veel van het gebruik van verantwoord geproduceerde soja. Vanwege de schaalgrootte van Campina heeft een dergelijke beslissing veel effect."
Manier van ondernemen die past bij de huidige maatschappij
Campina lanceerde in juli 2006 vier nieuwe pijlers van haar identiteit: dichtbij, natuurlijk, gezond en duurzaam. Daarmee werd maatschappelijk verantwoord ondernemen nog meer geïntegreerd in het beleid en handelen van Campina. Een manier van ondernemen die past bij de huidige maatschappij en die in de natuur van Campina zit. Eigenaren (de melkveehouders) die herkenbaar en benaderbaar zijn, die zorgen voor koeien, landschap en melk, als de dagelijkse bron voor gezonde voeding. En dat op een duurzame manier. Want melk en zuivel verbinden generaties.
Uitvloeisel van deze aanpak is onder meer de dit voorjaar geïntroduceerde Campina melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling (gezond), van Nederlandse origine (dichtbij), van koeien met weidegang (natuurlijk) én van koeien die worden gevoed met maatschappelijk verantwoorde soja (duurzaam). Sinds de introductie van de nieuwe Campina melk, is Campina melk in nog meer Nederlandse supermarkten verkrijgbaar dan voorheen. Campina heeft haar positie als het meest gekochte melkmerk in het Nederlandse koelschap verder verstevigd. Bovendien is het assortiment uitgebreid met Campina Botergoud, boter met minder verzadigde vetten. Campina yoghurt, vla en pappen volgen binnenkort.
In samenwerking met Solidaridad, de Stichting Natuur en Milieu en het Wereld Natuur Fonds
De koeien van Campina eten voornamelijk voer dat melkveehouders zelf verbouwen, zoals gras en maïs. Voor een deel worden andere grondstoffen gebruikt, zoals soja. Als eerste internationaal opererende Europese zuivelonderneming heeft Campina het initiatief genomen om verantwoord geproduceerde soja voor veevoer te gebruiken. Het einddoel is vanaf 2011 jaarlijks circa 150.000 ton duurzaam geteelde soja te laten importeren; goed voor de totale hoeveelheid ledenmelk in Nederland, Duitsland en België. Op deze manier wil Campina een halt toeroepen aan de aantasting van waardevolle natuurgebieden, zoals het tropisch regenwoud in Zuid-Amerika. Dat is gebeurd in samenwerking met Solidaridad, de Stichting Natuur en Milieu en het Wereld Natuur Fonds. Het Campina-model heeft ook tot navolging geleid van andere ondernemingen die hun duurzame beleid ook echt handen en voeten willen geven. In 2006 heeft Campina 10.000 ton maatschappelijk verantwoorde soja aangekocht, dit jaar is het al 30.000 ton. Consumenten die Campina producten gebruiken, kunnen er daardoor op vertrouwen dat deze op een duurzame wijze zijn geproduceerd.
Onderdeel van het Ei van Columbus is dat de genomineerde initiatieven worden geadopteerd door een groep studenten communicatie. Deze studenten gaan de komende maanden publiciteit zoeken voor 'hun' project. Zij verzorgen hiervoor de promotie. Ieder studententeam krijgt hiervoor een eigen pagina op de website van Ei van Columbus, waar filmpjes, foto's en verslagen op gezet kunnen worden. Via de teampagina's kunnen geïnteresseerden de wedstrijd op de voet volgen.
Vakjuryvoorzitter Gerard Dijkema (Technische Universiteit Delft) over de nominaties: "De gemiddelde kwaliteit van de inzendingen is weer hoger dan in de voorgaande edities. Nederland doet ertoe als het gaat om duurzame innovaties. Zowel grote organisaties als gedreven individuen dragen daar met aansprekende initiatieven aan bij. Het pakket inzendingen voor het Ei van Columbus omvat initiatieven die heel verschillend zijn in aanpak. Dat is leuk en inspirerend, maar het maakt het tegelijk moeilijk om daaruit de beste inzendingen te nomineren."
---