Vlaamse Overheid
naar de basisschool
Algemeen actieplan voor stappen en trappen naar de basisschool
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 30 november 2007
Vlaamse Regering voorziet tot 10 miljoen euro om zoveel mogelijk
gemeenten, scholen en ouders te overtuigen van 'gezond naar school'
Gemeenten die kinderen aanzetten om meer te voet (stappen) of met de
fiets (trappen) naar school te gaan, kunnen vanaf volgend schooljaar
op projectsubsidies rekenen. Ook netoverschrijdend leerlingenvervoer
zal gesubsidieerd worden, maar pas als de betrokken gemeente één jaar
gewerkt heeft rond stappen en trappen. Dat staat in de nota 'Duurzaam
naar school' die de Vlaamse Regering vandaag heeft goedgekeurd op
voorstel van minister van Onderwijs Frank VANDENBROUCKE en minister
van Mobiliteit Kathleen VAN BREMPT. Met die nieuwe aanpak willen beide
ministers leerlingen uit het basisonderwijs op een meer gezonde en dus
duurzame manier naar school laten gaan. Volgend schooljaar is 2,4
miljoen beschikbaar voor de ondersteuning, in 2009-2010 loopt dit op
tot 9,6 miljoen. Tweederde van dit bedrag gaat naar een basisluik en
éénderde naar een optioneel luik voor netoverstijgend
leerlingenvervoer.
Het nieuwe systeem voorziet subsidies in twee luiken voor gemeentes
die acties opzetten om 'duurzaam naar school' te gaan. De gemeente
tekent eerst in voor een basisluik. Gemeenten kunnen een selectie
maken uit een lijst met concrete initiatieven. Die initiatieven zijn
ondergebracht in drie categorieën: informatie en sensibilisatie,
educatie en organisatie. Uit elke categorie moet minstens één actie
worden gekozen. Per initiatief is er een richtbedrag vastgelegd. Zo
kunnen gemeenten bijvoorbeeld een vrijwilligersnetwerk voor
voetgangersrijen of een fietspool uitbouwen. De gemeente ontvangt op
basis van haar leerlingenaantallen een maximaal subsidiebedrag van de
Vlaamse overheid voor het basisluik van 'Duurzaam naar school'. Zelf
wordt de gemeente niet verplicht om extra financiële middelen te
investeren.
Volgend schooljaar zal naar schatting een 50-tal gemeenten kunnen
instappen in dit basisluik. In 2009-2010 zullen twee op de drie
gemeenten kunnen meedoen.
Een optioneel luik voorziet in subsidies voor de organisatie van
leerlingenvervoer. De kosten worden gedeeld tussen gemeente en Vlaamse
overheid en een bijdrage van de ouders (beperkt tot maximaal het
tarief van een buzzy pas). De Vlaamse overheid komt maximaal voor 320
euro tussen per leerling die buiten de afgebakende stap- en trapzone
woont. Een dergelijke projectaanvraag kan pas nadat een gemeente een
jaar lang een project in het basisluik heeft en dit project ook verder
zet. Enige uitzondering zijn de negen pilootprojecten
'netoverschrijdend leerlingenvervoer' die onmiddellijk kunnen
instappen in het tweede deel. Voor het schooljaar 2009-2010 zal er
genoeg geld zijn om tot één gemeente op vier netoverschrijdend
leerlingenvervoer te laten organiseren.
Het concept 'duurzaam naar school' vervangt de vroegere projecten
'netoverschrijdend leerlingenvervoer' voor het gewoon basisonderwijs.
In deze proefprojecten introduceerde men het STOP-principe dat
voorrang geeft aan Stappen en Trappen, boven de Organisatie van
leerlingenvervoer of Privé-vervoer. De nadruk van de projecten lag
vooral op investeringen in busvervoer. Daardoor bleef het effect op
stappers en trappers eerder beperkt. Daarom beslisten de ministers
Vandenbroucke en Van Brempt om te kiezen voor een breder concept
waarin er meer aandacht is voor te voet gaan en fietsen.
Midden december zullen de gemeenten een oproep ontvangen om mee te
werken aan deze duurzame mobiliteitsaanpak. Op een infodag (17
december 2007) wordt het concept verder toegelicht. Daarna krijgen de
gemeenten tot half februari de tijd om projecten in te dienen. Het
ingediende actieplan moet zowel initiatieven bevatten rond informatie
en sensibilisatie, rond educatie en rond organisatie van een begeleide
rij, voetpool of fietspool. Een uitgewerkt sjabloon met een concrete
beschrijving van mogelijke acties zal de planlast voor de gemeenten
tot een minimum beperken. Goedgekeurde projecten kunnen starten in het
schooljaar 2008-2009 en na gunstige evaluatie verder gezet worden
tijdens het schooljaar 2009-2010. Hiervoor wordt respectievelijk 2,4
miljoen euro en 9,6 miljoen euro uitgetrokken. Op termijn zullen alle
Vlaamse gemeenten kunnen instappen in dit project.
Vandenbroucke ziet het project als een belangrijk hoofdstuk bij zijn
gezondheidsbeleid om en rond scholen: "Met dit project willen we
ouders en kinderen bewust maken dat met de auto of de bus naar school
gaan niet steeds de beste keuze is. Te voet of met de fiets gaan, zijn
alternatieven die echt het overwegen waard zijn. Onze gezondheid en de
gezondheid van iedereen varen er wel bij."
Voor Van Brempt gaat het om een cruciaal luik in haar
mobiliteitsbeleid: "Met deze investeringen willen we naar een betere
modal split van het woon-schoolverkeer. Hoe meer mensen er in een
schoolomgeving te voet gaan en fietsen, hoe veiliger en hoe
leefbaarder die schoolomgeving wordt. Bovendien ben je bezig met de
weggebruikers van de toekomst. Het is dus zeer belangrijk om die zo
vroeg mogelijk te overtuigen van duurzame vervoermiddelen."
Ter info:
Een onderzoek dat in 2005 door het kabinet Onderwijs werd verricht en
waar 88% van alle basisscholen hun medewerking aan hebben verleend,
toont aan dat er nog heel wat stap- en trapinitiatieven mogelijk zijn.
53% van de scholen organiseren een rij en 9% van de scholen
organiseren fietspooling.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Leen Muys, persmedewerker kabinet Vandenbroucke (Onderwijs)
Tel: 02 552 68 50
GSM: 0479 42 44 23
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be
Steve D'Hulster, woordvoerder van minister Van Brempt
Tel: 02 552 63 41
GSM: 0478 78 06 46
Email: steve.dhulster@vlaanderen.be