Autobranche moet verantwoordelijkheid nemen
30 november 2007 - Slechts een derde van de garages en dealers
adviseert klanten om een roetfilter op hun dieselauto te laten zetten.
Vooral garages en dealers van Franse automerken lichten hun klanten
niet goed voor over de voordelen van roetfilters. Dit blijkt uit een
onderzoek van Stichting Natuur en Milieu onder 150 bedrijven. De
slechte advisering van de bedrijven schaadt de gezondheid van mensen
onnodig, oordeelt Mirjam de Rijk, alge-meen directeur van Natuur en
Milieu.
Roetfilters zorgen voor een belangrijke vermindering van fijnstof en
daarmee van gezondheidsschade, ze zijn bewezen effectief en niet duur.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat medewerkers van Citroën, Renault,
Peugeot, Mercedes en Jeep klanten tegenwerken die een roetfilter
willen laten installeren in hun eerder aangeschafte dieselauto. Deze
dealers beweerden ten onrechte dat roetfilters niet beschikbaar zijn,
dat ze niet werken of dat ze binnen een jaar vervangen zouden moeten
worden. En veel garagehouders weten niet hoeveel een roetfilter kost.
Zelfs een deel van de garages die gecertificeerd zijn om roetfilters
te installeren, adviseerde negatief. Overigens waren de onafhankelijke
garages beter op de hoogte van de feiten en adviseerden zij
positiever. Vrijwilligers van Natuur en Milieu gingen undercover langs
dealers en deden alsof zij overwogen om een roetfilter te plaatsen.
Roetfilters achteraf inbouwen is altijd lastiger en minder effectief
dan standaard installeren in alle nieuwe diesels. Maar de meeste
automerken nemen niet eens hun verantwoordelijkheid standaard alle
nieuwe diesels met een roetfilter te leveren. Uitzondering zijn BMW,
Mercedes, SAAB en Volvo.
Natuur en Milieu roept de autobranche op haar verantwoordelijkheid te
nemen. Lever nieuwe dieselautos standaard met een roetfilter en leer
het personeel om bij bestaande autos roetfilters actief aan de man of
vrouw te brengen. Eerder onderzoek (in 2005) van Natuur en Milieu
bracht al aan het licht dat een aantal merken niet meewerkte aan de
plaatsing van roetfilters. Nu opnieuw blijkt dat de branche hier
flinke steken laat vallen is het tijd dat ook de overheid
verantwoordelijk-heid neemt.
Aan bezitters van dieselautos adviseert Natuur en Milieu om vooral een
roetfilter te laten plaatsen en zich niet met een kluitje in het riet
te laten sturen. Naast schonere lucht leveren roetfilters ook direct
voordeel op voor de automobilist, bijvoorbeeld een hogere
inruilwaarde. Daarnaast heeft een aantal steden plannen om autos
zonder roetfilter te weren uit stadscentra en om parkeertarieven en
vergunningen te differentiëren naar de uitstoot van fijnstof.
Publicatiedatum: 30-11-2007
Stichting Natuur en Milieu