Partij van de Arbeid

Den Haag, 30 november 2007

Vragen van het lid Tang (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat

over het vaker tegelijk gebruiken van vier banen op Schiphol


1. Bent u op de hoogte van de brief van LVNL van 8 november jl. aan gemeenten, het CROS en de Alders-tafel, waarin wordt aangeven dat met ingang van 1 november veel vaker 2+2 gevlogen wordt? {1}


2. Waarom wordt met het nu al 4 uur per dag 2+2 vliegen vooruit gelopen op de besluitvorming door de regering en parlement, die nog moet plaatsvinden?


3. Waarom schrijft LVNL dat voor het gebruiksjaar dat op 1 november jl. begonnen is, al nieuwe grenswaarden gelden? Waarom vindt LVNL dat ze de besluitvorming van regering en parlement kennelijk niet hoeft af te wachten, te meer omdat de omwonendenorganisaties aan de Alderstafel tav de grenswaarden in 7 punten een voorbehoud hebben gemaakt?


4. Hoeveel extra geluidshinder is er nu te verwachten in Aalsmeer en Uithoorn als gevolg van de extra inzet van de Aalsmeerbaan?


5. Is het juist dat 2+2 vliegen nu alleen voorkwam in de overgangen van baancombinaties, en dan maximaal voor 20 minuten per overgang, zoals in de brief van LVNL staat? Hoe lang zijn de 2+2 periodes nu en in het lopende gebruiksjaar?


6. Is het juist dat tot nu toe 2 tot 2,5 uur per dag 2+2 gevlogen werd? Hoe verhoudt dit zich tot de MER 2004, waarin nog uitgegaan werd van maximaal één uur open dag 2+2 vliegen?


7. Zijn hiermee de afspraken uit 2004, zoals weerspiegeld in de toenmalige MER en LVB, doorbroken? Zo nee, waarom niet? Kan tussentijds zomaar afgeweken worden van het verkeersscenario dat destijds is gebruikt voor het opstellen van de MER? Wie controleert hierop, en waarom is daarop net gehandhaafd?

­­­­­­

Met vriendelijke groet,

Chantal Linnemann
Publieksvoorlichter

Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid
Plein 2
K 118
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Tel: 070 318 2703
Fax: 070 318 2800
c.linnemann@tweedekamer.nl