Onderwijs Actieplan van Plasterk heeft clou van Rinnooy Kan gemist
Op 23 november presenteerde minister Plasterk de beleidsreactie van
het kabinet op het advies van Commissie Leraren, het rapport Rinnooy
Kan. De onderwijswereld was enthousiast toen het rapport verscheen. De
conclusie was dat de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar moest
vergroot, de werkdruk verlicht, carrièreperspectief gecreëerd en de
salarissen omhoog. Maar de beleidsreactie van de minister lijkt op
oude wijn in nieuwe zakken, de bekende sigaar uit eigen doos. Het
Onderwijs Actieplan van Plasterk heeft het centrale punt van Rinnooy
Kan gemist: verbetering van de positie van het onderwijspersoneel in
combinatie met kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
ABVAKABO FNV is somber gestemd over de uitvoering en financiering van
de voorstellen van minister Plasterk om de onderwijssector te
versterken. Negentig procent van de benodigde 1,15 miljard komt uit de
onderwijsbegroting zelf en uit potjes die al voor onderwijs bestemd
waren. In feite verslechtert dus de positie van de leraren.
Maatregelen die de werkdruk moeten verlagen, ontbreken. De
BAPO-regeling (een taakverlichtingsregeling voor oudere docenten)
wordt zo ongeveer om zeep geholpen. Geen garanties voor hogere
salarisschalen, wel taakverzwaring zoals een veertigurige werkweek en
minder vakantie.
De zogenaamde verbeteringen zijn ook nog eens werknemeronvriendelijk:
eerst moeten de BAPO-regelingen zo goed als afgeschaft zijn, de
loonsystematiek `gemoderniseerd', dan pas kan er eventueel aan een
salarisverbetering gedacht worden. Het aanpakken van de werkdruk, een
van de grootste knelpunten, blijft onderbelicht. Het is `slikken of
stikken'. Open en reëel overleg over arbeidsvoorwaarden is niet meer
mogelijk. ABVAKABO FNV snapt het niet meer.
ABVAKABO FNV vindt dat de plannen van Plasterk niet of nauwelijks
bijdragen aan versterking van de positie van leraren. Die
positieversterking is urgent, zo blijkt vandaag opnieuw uit een
rapport van ROA Universiteit Maastricht: onderwijs is een van de
crisissectoren op de arbeidsmarkt in Nederland.
30-11-2007, BVE, Hoger beroepsonderwijs, Primair onderwijs, Voortgezet
ABVAKABO FNV