ABVAKABO FNV

Onderwijs Actieplan van Plasterk heeft clou van Rinnooy Kan gemist

Op 23 november presenteerde minister Plasterk de beleidsreactie van het kabinet op het advies van Commissie Leraren, het rapport Rinnooy Kan. De onderwijswereld was enthousiast toen het rapport verscheen. De conclusie was dat de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar moest vergroot, de werkdruk verlicht, carrièreperspectief gecreëerd en de salarissen omhoog. Maar de beleidsreactie van de minister lijkt op oude wijn in nieuwe zakken, de bekende sigaar uit eigen doos. Het Onderwijs Actieplan van Plasterk heeft het centrale punt van Rinnooy Kan gemist: verbetering van de positie van het onderwijspersoneel in combinatie met kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

ABVAKABO FNV is somber gestemd over de uitvoering en financiering van de voorstellen van minister Plasterk om de onderwijssector te versterken. Negentig procent van de benodigde 1,15 miljard komt uit de onderwijsbegroting zelf en uit potjes die al voor onderwijs bestemd waren. In feite verslechtert dus de positie van de leraren.

Maatregelen die de werkdruk moeten verlagen, ontbreken. De BAPO-regeling (een taakverlichtingsregeling voor oudere docenten) wordt zo ongeveer om zeep geholpen. Geen garanties voor hogere salarisschalen, wel taakverzwaring zoals een veertigurige werkweek en minder vakantie.
De zogenaamde verbeteringen zijn ook nog eens werknemeronvriendelijk: eerst moeten de BAPO-regelingen zo goed als afgeschaft zijn, de loonsystematiek `gemoderniseerd', dan pas kan er eventueel aan een salarisverbetering gedacht worden. Het aanpakken van de werkdruk, een van de grootste knelpunten, blijft onderbelicht. Het is `slikken of stikken'. Open en reëel overleg over arbeidsvoorwaarden is niet meer mogelijk. ABVAKABO FNV snapt het niet meer.

ABVAKABO FNV vindt dat de plannen van Plasterk niet of nauwelijks bijdragen aan versterking van de positie van leraren. Die positieversterking is urgent, zo blijkt vandaag opnieuw uit een rapport van ROA Universiteit Maastricht: onderwijs is een van de crisissectoren op de arbeidsmarkt in Nederland. 30-11-2007, BVE, Hoger beroepsonderwijs, Primair onderwijs, Voortgezet