Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
logoocw
De voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20017
2500 EA Den Haag
Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk
29 november 2007 HO/BL/07/33828 3 juli 2007 EJ/GW/138069.05U
Onderwerp
Lijst van vragen
Hierbij zend ik u, mede namens de minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de antwoorden op de
schriftelijke vragen van de Vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over mijn
brief van 11 mei 2007 inzake het wetsvoorstel tot Wijziging van onder meer de Wet studiefinanciering
2000 in verband met uitbreiding van de mogelijkheid met studiefinanciering in het buitenland te
studeren en invoering van het collegegeldkrediet (Kamerstuk 30933).
Aan de zeer late beantwoording van deze door uw Kamer gestelde vragen, waarvoor ik u hierbij mijn
excuses aanbied, ligt de volgende reden ten grondslag.
Zowel binnen mijn ministerie als binnen het ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking vindt een
proces van verdere ideevorming over de onderwijsprogramma's plaats. Onlangs zijn hierover nadere
gesprekken gevoerd met de Nederlandse hoger onderwijsinstellingen. In de beantwoording van uw
vragen wilde ik graag de uitkomsten van deze overleggen meenemen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mede namens de minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70-4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl
blad 2/5
Antwoorden op de schriftelijke vragen van de Vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen over mijn brief van 11 mei 2007 inzake het wetsvoorstel tot Wijziging van onder
meer de Wet studiefinanciering 2000 in verband met uitbreiding van de mogelijkheid met
studiefinanciering in het buitenland te studeren en invoering van het collegegeldkrediet
(Kamerstuk 30933).
1. Is het de Minister bekend dat als reactie op de voorgenomen intrekking van de
overheidsbekostiging voor niet EER-studenten de Nederlandse universiteiten vrijwel zonder
uitzondering inmiddels voor deze groep een collegegeld vragen van gemiddeld minimaal 8500,00
(enkele universiteiten en opleidingen zitten iets lager, de meeste soms substantieel hoger)?
Universiteiten en hogescholen hebben de wettelijke bevoegdheid op grond van artikel 7.43 van de Wet
op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek aan studenten die niet de nationaliteit hebben
van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER) en geen aanspraak maken op
studiefinanciering een instellingscollegegeld in rekening te brengen dat hoger is dan het wettelijk
collegegeld. De instellingen maken van deze bevoegdheid inderdaad steeds meer gebruik.
De instellingen houden bij het maken van keuzes over de hoogte van het instellingscollegegeld rekening
met de beleidsvoornemens die in de vorige kabinetsperiode zijn geformuleerd en in de brief van
ondergetekende van 11 mei 2007 met kenmerk SFB/2007/19681 zijn verwoord over het niet meer
meetellen van studenten van buiten de EER bij het berekenen van de rijksbijdrage. Hiervoor verwijs ik
ook naar de internationaliseringsbrief `Koers op Kwaliteit. Van marge naar Mainstream' (november
2004, Kamerstuk 29 800 VIII, nr.72). Daarin wordt onder meer het instrument `Kennisbeurzen'
geïntroduceerd. Het bedrag gemoeid met de studenten van buiten de EER wordt per begrotingsjaar
2009 bevroren en onder de noemer "Kennisbeurzen"opgenomen in de rijksbijdrage van instellingen.
De bedoeling van de maatregel is de instellingen te prikkelen tot het maken van eigen beleidskeuze ten
aanzien van de (internationale) profilering van de instelling en tot het maken van keuzes bij de selectie
van niet-EER studenten. Niet zozeer kwantiteit zou een rol moeten spelen, maar de kwaliteit van de
aan te trekken student.
2. Hoe beoordeelt de minister het gegeven dat Nederland daarmee inmiddels binnen Europa vrijwel
het duurste land geworden is in het licht van de internationaliseringsdoelstellingen die het vorige
en het huidige kabinet heeft geformuleerd met betrekking tot het Hoger Onderwijs? Gaat het
concurrentievoordeel behaald door de in Nederland snelle invoering van de BaMA-structuur
hiermee niet verloren?
Naar mijn idee heeft de Nederlandse concurrentiepositie niet te lijden onder het verhogen van de
collegegelden voor niet-EER studenten. Dit blijkt onder meer uit de vaststelling van de Immigratie- en
Naturalisatiedienst dat de afgelopen zomer 6.315 studenten uit andere landen zich hebben
ingeschreven voor universiteiten en hogescholen. Vorige jaar waren dat er 1.000 minder en in de jaren
daarvoor schommelde het aantal rond de 4.000. Overigens zijn de collegegelden internationaal gezien
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl
blad 3/5
niet bijzonder hoog. Studenten van buiten Europa vergelijken deze tarieven met wat wordt gevraagd in
de Verenigde Staten of in het Verenigd Koninkrijk, waar sprake is van fors hogere collegegelden.
3. Is de minister, in het licht van de recente ontwikkeling van de collegegelden, nog steeds van
mening dat de brede toegankelijkheid van het Nederlandse Hoger Onderwijs ook in internationaal
verband het beste gediend is met de genoemde voorgenomen beëindiging van de bekostiging voor
niet-EER studenten, met name als er gelet wordt op studenten uit landen met een zeer ongunstige
valutaruilverhouding ten opzichte van de Euro (landen in Afrika, Azië, Latijns-Amerika, veel landen
voorheen aangeduid als `ontwikkelingslanden') alsmede op studenten in studierichtingen die zich
bewegen in sectoren waar na afloop van de studie doorgaans geen hoge salarissen uitbetaald
worden, en is de huidige minister van plan dit voornemen ook uit te voeren als aangekondigd?
In aanvulling op het antwoord bij vraag 1. kan worden opgemerkt dat van het bedrag beschikbaar
onder de noemer Kennisbeurzen 5 miljoen wordt geacht te worden benut voor ondersteuning van
studenten uit de zogenaamde ODA-landen. Daarbij is binnen het Netherlands Fellowships Programme
(NFP) van het ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking een matchingsclausule opgenomen voor de
Kennisbeurzen (zie ook vraag 6).
4. Heeft de minister zicht op de mate waarin het formeel budgettair neutrale karakter van de
voorgenomen beëindiging, uitgewerkt in de instelling per 2009 van een stelsel van kennisbeurzen,
niet toch per saldo betekent dat veel minder niet-EER studenten via het vastgestelde budget hier
kunnen studeren, omdat de universiteiten per student nu veel hogere kosten rekenen dan hun in
het huidige stelsel aan vergoeding per student, met name in de masterfase, wordt toegerekend? Is
daarmee de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer voldoende gehonoreerd (uitgesproken in de
vorige kabinetsperiode naar aanleiding van een kabinetsvoorstel waarin wel degelijk de huidige
operatie als bezuinigingsoperatie werd gepresenteerd), dat de internationalisering van het Hoger
Onderwijs bevorderd dient te worden en niet afgeremd?
Zie het antwoord op vraag 2.
5. Is de minister van mening dat de administratieve verplichtingen aan de zijde van de overheid en
aan de zijde van de instellingen van Hoger Onderwijs rond de voorgenomen beëindiging van de
financiering van niet-EU studenten, en de daarmee in het leven geroepen scheiding tussen twee
categorieën buitenlandse studenten (EER vs. niet-EER) alsmede het vervolgens in te stellen
systeem van kennisbeurzen, met de daaraan gekoppelde dynamiek van criteria, competities,
beoordelingen, controle, terugrapportage, in verhouding staan tot de hiermee gemoeide bedragen?
Ja, de maatregel staat in verhouding tot de daarmee gemoeide kosten.
Bij herziening van de bekostiging vanwege niet-EER studenten (omzetting van een variabel naar een
vast bedrag) worden dezelfde gegevens benut die instellingen hanteren bij het bepalen of een student
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl
blad 4/5
al dan niet het instellingscollegegeld in rekening gebracht mag worden. In dezen verandert er dus
niets.
Ook inzake de verantwoording van bestede middelen via de jaarrekening verandert er niets. Overigens
zijn evaluaties van de beleidsinzet van instellingen voorzien voor 2011 en 2016 (dus niet jaarlijks).
Ik heb niet de indruk dat een evaluatie die eens per 5 jaar wordt uitgevoerd, terwijl de middelen verder
niet afwijken van de systematiek van de lumpsum, een overdreven grote inspanning zal vergen.
6. In aanmerking nemende de zorg van de minister voor het aantrekken van studenten uit
ODAlanden: realiseert de minister zich dat met de nu vastgestelde collegegelden bestaande
beurzenprogramma's als het Huygensprogramma en het NFP-programma lang niet meer het
kostenniveau dekken van een buitenlandse student of zijn recentelijk de budgetten van deze
programma's dienovereenkomstig verhoogd dan wel in afspraken met universiteiten geregeld dat
studenten via deze programma's niet een hoog collegegeldtarief behoren te betalen?
Ik wijs de commissie erop dat het Huygensprogramma twee jaar geleden is vervangen door het
Huygens Scholarship Programme (HSP), waarbinnen geen subsidieplafond aan de beurs is verbonden:
de student ontvangt het bedrag dat nodig is om onder andere het gehele collegegeld te financieren.
Wat NFP betreft: de studiekosten worden in dit programma volledig betaald.
7. Hoe beoordeelt de minister het gegeven dat met de verandering van het NFP-programma tot een
programma dat zich uitsluitend richt op `mid-career'-applicanten, Nederland geen generiek
beurzenprogramma meer heeft dat gericht is op studenten uit zuidelijke landen? Is het de minister
bekend dat bij de uiteindelijke toewijzing van NFP-beurzen het aantal aanvragen per
masterprogramma beslissend is, waardoor aanvragen vanuit numeriek kleinere programma's
effectief kansloos zijn?
Het NFP is sinds tientallen jaren gericht op professioneel middenkader (`mid-career professionals').
Het is juist dat het aantal aanvragen voor een opleiding bepalend is voor het aantal toegekende
beurzen.
8. Hoe moet het gegeven beoordeeld worden dat, hoewel de nieuwe regeling niet-EU studenten eerst
1 januari 2009 in werking treedt de collegegelden van vele internationale opleidingen reeds sinds
2006 flink stijgen? Betekent dit dat de betreffende studenten én een hoog collegegeld betalen én in
de bekostiging nog meegenomen worden? Wel is bekend dat enkele universiteiten en hogescholen
tegelijk hogere beurzen verstrekken aan de betreffende niet-EU studenten; worden in deze
gevallen die beurzen kennelijk gefinancierd vanuit de rijksbegroting?
De universiteiten en hogescholen hebben al langer de wettelijke bevoegdheid om instellingscollegegeld
te vragen aan niet-EER studenten. Zoals bij vraag 1 is aangegeven ligt in de herziening van de
bekostiging geen reden maar alleen aanleiding voor instellingen hernieuwde beleidskeuzes te maken.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl
blad 5/5
Ik kan de stijging van de collegegelden niet anders interpreteren dan een eerste fase in het
internationaliseringbeleid dat door de verschillende instellingen zelf wordt ingevuld. Instellingen
hebben in beperkte mate de mogelijkheid om zelf beurzen te verstrekken, wanneer dit bijvoorbeeld
gebeurt met private middelen. Ik heb momenteel geen signalen dat de rijksbijdrage oneigenlijk wordt
gebruikt.
9. Vloeit uit de condities die de regering stelt aan de zogeheten Kennisbeurzen niet voort dat
Nederland meer accent gaat leggen op het eigen nationale belang van het aantrekken van goede
studenten, dan op het opleiden van die professionals waar ontwikkelingslanden werkelijk behoefte
aan hebben voor hun kadervorming? Welke verschuiving van bachelor- naar masterstudenten in de
instroom van niet-EU studenten is voorzien of valt te verwachten. Hoe moet in dit verband de
conditie worden gelezen dat de student `binnen twee jaar terugkeert naar het land van herkomst'?
Is dit twee jaar na binnenkomst (hetgeen feitelijk alleen een masteropleiding mogelijk maakt) of
twee jaar na afstuderen (hetgeen de vraag oproept waarom men niet direct terug zou gaan)?
Het kabinet ziet twee belangen: enerzijds ontwikkelingssamenwerking, anderzijds de ontwikkelingen
rond de kenniseconomie en de concurrentiepositie van Nederlandse Hoger Onderwijsinstellingen.
Gelukkig zijn voor beide goede instrumenten voorhanden: NFP, HSP, Kennisbeurzen.
Welke verschuiving te verwachten valt rond bachelor- en masteropleidingen is moeilijk te voorspellen.
Het is aannemelijk dat meer masteropleidingen komen rond de doelstellingen die samenhangen met de
kenniseconomie, omdat in dat verband er voor is gekozen om zowel op centraal niveau (HSP) als op
decentraal niveau (de instellingen die de Kennisbeurzen beheren) aandacht aan kwaliteit te schenken,
in plaats van aan kwantiteit. Van masteropleidingen is de kwaliteit beter te bepalen. Het is echter de
vraag of dit ook de praktijk wordt. Het is in ieder geval geen doel van het beleid, noch een ontwikkeling
die wat mij betreft vermeden moet worden.
De terugkeerconditie betreft terugkeer binnen twee jaar na beëindiging van de studie. NFP-bursalen
zijn echter verplicht na hun opleiding vrijwel onmiddellijk naar hun eigen land terug te keren.
10. Bestaat er bij de Nederlandse regering een beeld van de behoefte in ODA-landen aan hogere
opleidingen, waarin deze landen niet zelf kunnen voorzien? En is de regering voornemens in de
wijze waarop Nederland in deze behoefte (gedeeltelijk) kan voorzien enige sturing aan te brengen
of regeert hier het vrij marktmechanisme?
Afgaande op de vraag naar NFP-beurzen vanuit de 57 landen op de NFP-landenlijst kan worden
geconcludeerd dat de behoefte in ontwikkelingslanden aan post-secundaire opleidingen groot is. De
vraag naar bijvoorbeeld masteropleidingen in Nederland is circa zes maal zo groot als het beschikbare
beurzenaanbod. Het NFP hanteert een cursuslijst, waarop alleen opleidingen staan die zijn getoetst op
ontwikkelingsrelevantie. De bursalen bepalen de keuze van de opleiding en de Nederlandse instellingen
bepalen vervolgens de toelating.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl