Universiteit van Tilburg 21 november 2007
Hoe doen bedrijven het die zich richten op de allerarmsten?
Stuart Hart in Tilburg over succes en falen in de Base of the Pyramid
Steeds meer bedrijven ontdekken de koopkracht van de lagere
inkomensgroepen in ontwikkelingslanden, ook wel aangeduid als de Base
of the Pyramid (BoP). Het aantal mensen met een laag besteedbaar
inkomen is hoog, vandaar dat er in toenemende mate producten en
diensten op de markt komen voor deze doelgroep. Stuart Hart, een aan
de Universiteit van Tilburg verbonden Amerikaanse toponderzoeker,
maakt op 30 november tijdens een seminar in Tilburg de balans op van
enkele recente projecten aan de basis van de piramide.
De markt die Stuart Hart beschrijft, duidt hij zelf aan als Base of
the Pyramid (BoP). Sommige ontwikkelingsorganisaties staan daar
sceptisch tegenover, andere zien deze bedrijfsstrategie juist als een
kans voor het verbeteren van welzijn en inkomen voor armen. Naar
aanleiding van recente ervaringen met multinationale ondernemingen
geeft Hart een overzicht van de stand van zaken en zal hij ingaan op
nieuwe inzichten met betrekking tot dit strategische concept.
Na zijn lezing zal Stuart Hart in gesprek treden met bestuurders van
Nederlandse bedrijven, waaronder Jan Zuidam en Manon Schuurmans van
DSM, met Jack van Ham van ontwikkelingsorganisatie ICCO, en met de
deelnemers van het seminar. Tijdens het informele gedeelte van dit
seminar krijgen mensen de kans om kennis te maken met de
vertegenwoordigers van de groeiende BoP-gemeenschap in Nederland.
Stuart Hart is sinds dit jaar verbonden aan de Universiteit van
Tilburg en een van 's werelds belangrijkste deskundigen op het gebied
van de implementatie van duurzaamheid in zakelijke strategieën. Hij is
tevens hoogleraar Management aan de SC Johnson Business School van
Cornell University en de bedenker van de term Base of the Pyramid. Ook
adviseert hij bedrijven als DuPont, Hewlett-Packard, GE, Procter &
Gamble, Shell en Wal-Mart. Samen met C.K. Prahalad schreef Hart in
2002 het baanbrekende artikel The Fortune at the Bottom of the
Pyramid, dat voor het eerst verwoordde hoe het bedrijfsleven op een
winstgevende manier kan tegemoetkomen aan de noden van de vier miljard
armste mensen in de derde wereld. Onlangs werd de tweede versie van
zijn boek Capitalism at the Crossroads gelanceerd.
Het seminar wordt georganiseerd door de Universiteit van Tilburg,
TiasNimbas Business School, Triple Value Strategy Consulting, en ICCO
op vrijdag 30 november. Plaats en tijd van handeling: campus van de
Universiteit van Tilburg, 15 tot 17 uur, Warandegebouw, Zaal WZ1.