( BW)(WA-STARBUCKS)(SBUX) Premier Ethiopië en voorzitter Starbucks
bespreken manieren om de Ethiopische koffie-industrie te ondersteunen;
Starbucks kondigt plan aan om eerste ondersteuningscentrum voor
boerenbedrijven in Afrika te openen in Addis Abeba, Ethiopië
Business Editors/International Editors
MULTIMEDIA AVAILABLE:
http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=5556060
ADDIS ABABA, Ethiopië en SEATTLE (VS)--(BUSINESS WIRE)--29
november 2007--Minister-president Meles Zenawi van Ethiopië en Howard
Schultz, voorzitter van de Starbucks Corporation (Nasdaq: SBUX) hebben
vandaag hun voornemen bevestigd om Ethiopië een toonaangevende rol te
laten spelen op de wereldmarkt voor specialiteitenkoffie. Schultz en
premier Meles zeiden dat hun besprekingen een weerspiegeling waren van
de steeds inniger wordende band tussen Ethiopië, de bakermat van de
koffie, en Starbucks, een van 's werelds grootste bedrijven op het
gebied van specialiteitenkoffie.
De premier en Schultz hebben gesproken over manieren om de
merkontwikkeling en marketing van Ethiopië's wereldberoemde
koffiesoorten uit te breiden, zodat boeren betere prijzen voor hun
producten kunnen krijgen en meer kansen kunnen worden geschapen voor
de miljoenen Ethiopiërs die voor hun levensonderhoud van koffie
afhankelijk zijn.
Schultz maakte bekend dat zijn bedrijf in 2008 een
ondersteuningscentrum voor boeren zal openen in de Ethiopische
hoofdstad. Dankzij deze voorziening, de eerste in Afrika, zal
Starbucks kunnen samenwerken met Ethiopische boeren om zowel de
kwaliteit als de productie van de hoogwaardige Ethiopische
specialiteitenkoffies te verbeteren.
"In nauwe samenwerking met Starbucks zullen we onze
koffie-industrie versterken met hoognodige investeringen en
technologie en tevens de merkbekendheid van onze hoogwaardige
Arabica-bonen vergroten", aldus Meles Zenawi, minister-president van
de Federale Democratische Republiek Ethiopië. "Deze maatregelen zullen
Ethiopië een sterkere positie op de wereldkoffiemarkt geven. Ik vind
het zeer hoopgevend dat Starbucks-topman Howard Schultz, net als wij,
een mooie toekomst weggelegd ziet voor de Ethiopische
koffie-economie."
Eerder dit jaar heeft Starbucks een distributie-, marketing- en
licentie-overeenkomst met Ethiopië gesloten, waarin zij heeft
toegezegd te zullen werken aan verhoging van de bekendheid van
Ethiopië's vermaarde koffiemerken: Sidamo, Harar/Harrar en
Yirgacheffe.
Behalve een ontmoeting met premier Meles zullen Schultz en andere
directieleden van Starbucks een rondetafelgesprek hebben met
overheidsfunctionarissen, koffieboeren, exporteurs en andere
belangrijke mensen uit de koffie-industrie, om ideeën uit te wisselen
over hoe de samenwerking kan worden versterkt en de Ethiopische
koffie-industrie kan worden verbeterd. Op vrijdag zal Schultz de
leiders van de Ethiopische zakengemeenschap en jonge ondernemers
toespreken.
Het ondersteuningscentrum voor boeren van Starbucks in Addis Abeba
zal koffiegemeenschappen voorzien van middelen en blijvende
ondersteuning, met het oogmerk de kwaliteit van de koffie en de
verbouwpraktijken te verbeteren en te zorgen dat meer boeren zich
aansluiten bij de 'Coffee and Farmer Equity (C.A.F.E.) Practices', de
richtlijnen van Starbucks voor de handel in duurzame koffie.
"Dit is een prachtige kans voor Starbucks om de samenwerking met
de Ethiopische koffiegemeenschap te bestendigen en hun inspanningen te
ondersteunen om enkele van de allerbeste koffiesoorten ter wereld te
produceren. We hebben altijd erkend dat koffieboeren een belangrijke
rol spelen in het succes van Starbucks en we zijn trots dat we de
bekendheid van en de vraag naar Ethiopische specialiteitenkoffie
kunnen helpen vergroten. Premier Meles heeft diepgaande kennis van de
mondiale koffie-industrie en is oprecht in zijn wens om
samenwerkingsverbanden te creëren tussen overheid en bedrijfsleven om
Ethiopische boeren een mooie toekomst te kunnen verzekeren", aldus
Schultz.
Tussen 2002 en 2006 heeft Starbucks haar aankoop van Ethiopische
koffie met bijna 400 procent verhoogd. Momenteel is in bijna alle
Amerikaanse vestigingen van Starbucks Ethiopische koffie verkrijgbaar.
In 2008 wil Starbucks de promotie van Ethiopische koffies
intensiveren.
In het kader van de uitbreiding van de economische investeringen
van Starbucks in de regio heeft Schultz tevens bekend gemaakt dat het
bedrijf in onderhandeling is met een Ethiopische kledingfabrikant over
de levering van de zwarte schorten die wereldwijd door zo'n 27.000
'Coffee Masters' van Starbucks worden gedragen. Starbucks heeft ook
geïnvesteerd in de bouw van scholen en bruggen in Ethiopië en werkt
samen met de non-profit organisaties CARE en WaterAid aan de
ontwikkeling van Ethiopische gemeenschappen.
Schultz wordt in Ethiopië vergezeld door Cliff Burrows, president
van Starbucks EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), door Dub Hay,
senior vice-president Coffee & Global Procurement, en door Sandra
Taylor, senior vice-president Corporate Social Responsibility.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal.
Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden
vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische
geldigheid beoogt.
MULTIMEDIA AVAILABLE:
http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=5556060
--30--SK/sf*
CONTACT: Ethiopian Intellectual Property Office
Getachew Mengistie, +251 11 5534969
gmengistie@yahoo.com
of
Starbucks Coffee EMEA B.V.
Hans van Bochove (voor EMEA), +31 (0) 6 2111 3174
hvanboch@starbucks.com
of
Starbucks Coffee Company
Stacey Krum of Mark Lamb (voor alle markten behalve EMEA)
+01 206-318-7100
press@starbucks.com
of
http://www.businesswire.com/cnn/sbux.shtml
Disclaimer: Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele
brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten
worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige,
juridische geldigheid beoogt.