Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 29 november 2007

Dagbladen profiteren van aanhoudende economische groei Top 10 dagbladadverteerders investeert meer in dagbladen

De betaalde dagbladen profiteren wederom van de aanhoudende economische groei zo blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research. In de landelijke en regionale dagbladen namen de be- stedingen in het derde kwartaal toe. Een belangrijke impuls is afkomstig van de personeels- markt maar ook de bestedingen van nationale merken en diensten in de betaalde dagbladen stegen in het derde kwartaal met 14,4 procent.

Dat adverteerders vertrouwen hebben in het mediumtype blijkt ook uit het feit dat de top 10 dagblad- adverteerders tot en met het derde kwartaal bijna 7 procent meer in dagbladen investeert ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook de netto bestedingen vertonen een gezond beeld, de bestedingen blijven stabiel ten opzichte van vorig jaar en vertonen hier en daar een lichte stijging. De personeelsmarkt groeit nog steeds maar die groei blijft sinds de zomer achter bij de verwachtingen.

De dagbladuitgevers zien de jaarcijfers met vertrouwen tegemoet. Ted Trimbach (Dagblad De Tele- graaf): "Dat we met meer partijen om dezelfde koek vechten zorgt natuurlijk voor enige prijsdruk maar al met al kunnen we spreken van een gezonde markt die ook in het laatste kwartaal van dit jaar wordt gecontinueerd". Ook Julius Minnaar van PCM Media geeft aan dat de groei heel behoorlijk is: "vooral voor wat betreft de nationale merken en diensten is de groei boven verwachting". De regionale dag- bladen laten bij monde van Tom Tempelman (NRp Dagbladen) weten dat het vertrouwen bij een grote groep adverteerders weer helemaal terug is:"We zien de bestedingen van retailers toenemen, Laurus is helemaal terug maar ook bijvoorbeeld de vervoersmarkt doet het weer erg goed".

Bijlage: top 10 dagbladadverteerders