CDA Rotterdam


28-11-2007

Begroting 2008 toont ambities Dagelijks bestuur LR VVD en CDA Centrum

Maandag 26 nov jl besprak de Centrumraad de begroting voor 2008 in een eerste lezing. Hieronder staat de tekst van het CDA centrum integraal afgedrukt.

De missie van de Centrumraad heeft nog niets aan betekenis ingeboet. Schone en hele buitenruimte; een aantrekkelijk woon klimaat en ondernemersklimaat; maximale participatie van onze bewoners zijn doelen die ons bij de les houden: houden we ons met de goede dingen bezig en wat bereiken we.

Ik bekijk de begroting in 2008 ook op die manier.

Ik heb bij gelegenheid van de begroting voor 2007 een motie ingediend om meer transparantie te krijgen in de begroting.

Ik stel vast dat de begroting overzichtelijk is en dat ook het jasje er mooi uitziet. Een collega van me uit Noord, complimenteerde me toen ik onze begroting met hem besprak. Wat hebben jullie een mooie begroting!

Qua geld steken we meer in veiligheid, buitenruimte en stabiliseren de overige posten. Welzijn kregen in 2007 al fors meer. De groei laat zien dat we meer middelen nodig hebben om onze doelen te bereiken. Het CDA kan zich op hoofdlijnen vinden met de koers en heeft dat ook al bij de Voorjaarsnota laten weten.
Content is het CDA ook met inhoudelijke vernieuwingen op alle gebieden: veiligheid, welzijn, openbare ruimte, bedrijfsvoering e.d.. Dit getuigt van een brede aanpak door het
Dagelijks Bestuur.

We hebben iets te veel wensen als we kijken naar het beschikbaar budget. De afspraak om reserves aan te spreken als er overschotten zijn over 2007 daar kan het CDA zich in vinden. Het gaat om 368.000 euro, verder is een voorbehoud gemaakt om 500 000 Euro voor opknappen van wegen en 100.000 euro voor groen nog niet uit te geven en te wachten op eventuele overschotten over 2007. De vraag is wel wat er nu dan blijft liggen of als p.m. te boek staat? Pagina 33 geeft daarover in de laatste kolom informatie. Is dit correct? Zijn dit alle posten die we pm hebben of op uitvoering wachten?

Als raadslid vind ik het van primair belang dat we met het vaststellen van de budgetten het beleid kunnen sturen en bepaalde effecten kunnen realiseren. Meer veiligheid, meer groen, meer participatie, minder sociale problemen. Dat zijn de effecten waar we het over hebben. In die zin wil ik u verder aanmoedigen om de effecten meer in beeld te brengen en verder te preciseren ook bij de afzonderlijke onderdelen van onze zes programma's die tot de begroting behoren. Ik zie dit als een voortdurende uitdaging ook voor de ambtelijke organisatie en diegene die daar leiding aangeeft. Neem nu bv. het onderdeel `samenhang': er wordt nu slechts verwezen naar beleidssamenhang zonder dat er uitgelegd wordt wat die is. Als we die beschrijven kunnen we uitspraken doen over de prioriteiten: Willen we iets meer veiligheidspreventie of juist meer welzijn of allebei.

Bij de begroting kunnen we alleen spreken over gewenste effecten; maar bij de verslaglegging over het begrotingsjaar vind ik dat we tenminste goed moet terugblikken op datgene wat is bereikt en wat nog niet is bereikt. Ik stel voor dat u in het kader van het jaarverslag over 2007 niet alleen verslag doet van de activiteiten die zijn ondernomen, maar daarbij ook reflecteert op datgene wat is bereikt.

Mijn 1e vraag aan u is of u hiertoe ook bereid bent.

Ik vraag dit niet alleen om dat ik zelf vind dat we in het openbaar bestuur op een degelijke manier met gelden moeten omgaan en daarover verantwoording moeten afleggen. Maar m.n. ook omdat wij als Centrumraad representant zijn voor het deelgemeentebestel. Het CDA Centrum hecht zeer aan de `credibility' van dat systeem en wil het versterken. Temeer daar er behoorlijk veel bestuurscrises zijn die afbreuk doen aan het imago van deelgemeenten. Mensen die daaraan leiding geven in Rotterdam zouden wat dat betreft meer op hun tellen moeten passen. Het imago van het deelgemeentebestel blijkt kwetsbaar als we er niet goed mee omgaan.
Je zou al heel gauw met een argument van LR me kunnen gaan als we mensen ruzie zin maken en besturen uiteen zien vallen, zoals in Hoek van Holland, Alexander en destijds Feijenoord, dat slechts een `bestuurlijke drukte' is, dat deelraden produceren. Er zijn gelukkig ook goede voorbeelden en ik reken de CR daartoe als een organisatie onder een stabiele leiding die zich verder ontwikkeld en gekoesterde ambities nog moet matigen omdat de capaciteit nog niet toereikend is. Dat geeft een heel ander signaal in het bijna voortdurend debat over het bestel.

Het CDA Centrum is optimistisch en positief over datgene waar we mee bezig zijn en wat we uitstralen. Wat het CDA betreft gaan we in 2008 verder discussiëren over de plaats en taak van de Centrumraad om volop te kunnen deelnemen aan de ambities van het stadsbestuur. Die discussie heeft u inmiddels geagendeerd op onze jaaragenda. Naar de mening is een uitbreiding van capaciteit en bevoegdheden onontkoombaar. Centrumraad zal geen Centrumraad meer zijn maar meer het karakter krijgen van een deelraad voor het Centrum. Dat klinkt ook wat charmanter, ons bestuur verdient een betere naam vindt het CDA Centrum, die ook bij burgers goed zal overkomt. Misschien moeten we t.z.t. een prijsvraag uitschrijven wie de beste naam kan verzinnen?

Ik kom toe aan het eerste programma


1 Bestuur en communicatie

Hoe we overkomen en bekendheid creëren bij burgers heeft alles te maken met wie wij willen zijn. Welke identiteit we willen uitstralen. Op diverse bijeenkomsten heb ik bij het publiek een geïnteresseerde houding aangetroffen. Hoorzitting, Oude Westen e.d. We zijn op de goede weg. Maar er is zeker geen reden om zelfgenoegzaam te zijn. Ik vind het ontwikkelen van de wijkvisie op het Oude-Westen en de uitwerking van het accomodatiebeleid nog altijd test case of we in staat zijn om samen met burgers op te trekken en niet schromen om flinke besluiten te nemen. We hebben in de afgelopen periode ook behoorlijke moeite gehad om onze eigen rol te vinden bij het informeren van burgers over grote projecten zoals Lijnbaan; de Zalmhaven en Calypso. Dit is voor een belangrijk deel te wijten aan onvoldoende afspraken met stedelijke diensten en ook een gebrekkige taakopvatting bij de diensten. Ik wil er niet alles neerleggen, maar het initiatief ligt daar en wij moeten er kritisch op zijn en alert zijn en signaleren als er procedures niet worden nagekomen. In die zin is de gedachte aan een protocol ijzersterk, ook voor ons zelf als Centrumraad, mits we ons er aanhouden en in ons gedrag laten zien dat het ons ernst is.

Mijn 2e vraag: Onderschrijft u die mening? Is er al antwoord van het gemeentebestuur op de brief van de Raad n.a.v. de gehouden hoorzitting? Zo ja, wanneer kunnen we daarover debatteren?

Wat betreft het eerste programma ben ik bijzonder geïnteresseerd in het tijdstip dat we kiezen om onderzoek te doen naar de bekendheid van de Centrumraad bij onze bewoners. Ik bepleit dat we dat we tweejaarlijks een meting doen.

Mijn 3e vraag is: Wilt u een twee jaarlijks onderzoek in uw routine verwerken?


2. Veilig

Duidelijk is dat op dit gebied steeds vernieuwing plaatsvindt waar we de resultaten terugzien in onze begroting (zie groepsaanpak, horeca-acties). Een kernvraag hier is of we nu qua toezicht en handhaving beschikken over voldoende gekwalificeerde mensen om de veiligheid te kunnen garanderen op plekken en tijden waar er onveiligheid is. Criminaliteit is vaak tijd en plaatsgebonden.

Mijn 4e vraag: Hoe gaan we om met criminaliteit van buiten het centrum, m.n. jongeren. Welke afspraken maken we met deelgemeenten om de jongeren daar op te vangen?

Extra inzet stadstoezicht. Deze dienst is gereorganiseerd wij kopen meer in. No
g onduidelijk is hoeveel geld er mee gemoeid is. Duidelijk is dat deze dienst op weg is naar een verdere professionalisering.

Mijn 5e vraag is hoe we burgers kunnen betrekken bij het functioneren van Stadstoezicht. Wat is er op dit vlak geregeld? Burgers willen meepraten over toezicht: hondepoep; fietswrakken, vandalisme e.d.

Mijn 6e vraag: Kan deze dienst geen grotere rol krijgen op het gebied van het beboeten van wetsovertreders? Hondenpoep, fietsen op de verkeerde plaats, straatvervuiling plek e.d.?

Wat betreft veilig stoort het CDA nog steeds in enige mate dat er in de systematiek Cool/Nieuwe Werk en Dijkzigt bij elkaar zijn genomen terwijl het heel verschillende gebieden zijn met een eigen karakter.

Mijn 7e vraag: Kunnen de veiligheidscijfers niet worden verfijnd naar de drie bestanddelen zodat ze bewoners ook meer inzage bieden in datgene wat er gaande is in hun buurt?

Met interesse gezien dat Citytec naar Gemeentewerken is overgegaan. Mij valt op dat niet alleen het onderhoud is achtergebleven. Denk aan het Park, maar dat ook de verlichting zelf soms achterblijft en intenser kan zijn. Zo mag het langs Coolsingel wel wat sterker zijn.

Mijn 8e vraag Stoppen wij voldoende power in onze masten?

Nu de verlichting weer op orde gaat komen, hoopt het CDA dat Rotterdam `de klok' ook weer eens op tijd zet. Alle klokken lopen niet of niet op tijd. Maakt een vreemde indruk op ondernemers en mensen die op tijd moeten zijn.

Mijn 9e vraag: kan de Centrumraad er voorzorgen dat we de klok gelijk zetten in centrum?


3. Openbare ruimte

Wat hier zeer belangrijk is dat we het projectmatig en kwalitatief onderhoud wordt ingelopen. Een derde deel goed, een derde deel matig en een derde deel slecht is een minimum doelstelling. Wat het CDA Centrum betreft is hier een primaire overheidstaak in geding, die
dringend ter hand moet worden genomen.
Alle discussies over verfraaiing en kwaliteit ten spijt, de prioriteit moet uitgaan naar basisbeheer.
Is er in structurele zin niet veel te weinig budget beschikbaar voor dit soort zaken?
Onderhoud is ook bij andere deelgemeenten een probleem. Moet in het kader van de 4 miljoen die extra nodig is, niet deelgemeente breed onderhoudszaken worden opgepakt. We hebben de zaak laten verslonzen. 500 000 Euro extra vanuit de Centumraad voor onderhoud is een politieke prioriteit, die het CDA steunt maar we zullen er voor moeten zorgen dat we niet alleen de inhaalslag goed doen, maar ook op langere termijn goed onderhoud kunnen plegen.

Verder wil ik u onder de aandacht brengen dat wegen, straatmeubilair sneller slijt. We zullen duurzamer moeten investeren.

Mijn 10e vraag: Is er inmiddels zicht op extra miljoenen? Wil het DB zich inzetten voor deelgemeente brede afspraken met de stad over het wegenonderhoud?

Mijn 11e vraag: Kan het principe van duurzaam investeren tot leidraad worden gemaakt bij het onderhoud van de openbare ruimte.

Een ander dossier is het Park. De centrumraad wil een Monumentenstatus en de stad helpt ons.

Mijn 12e vraag: Hoe staat het met de Monumentenstatus-aanvraag? Wanneer is er zicht op een besluit van rijkswege? Welke implicaties zijn er voor de begroting?


4. Wijkeconomie en werkgelegenheid.

Zeer ingenomen met het initiatief voor een Small business school in het Oude-Westen.
Het CDA Centrum heeft hierover al eerder gezegd dat er potentieel is onder Rotterdammers, zeker ook onder de allochtone-Rotterdammers voor wie zelfwerkzaamheid in de landen van herkomst vaak de enige methode is om geld te verdienen. DNU voorziet in huisvesting; inhoudelijk zal het project door ROC's e.d., ondernemersverenigingen (via de Kamer van koophandel) gedragen worden?

Verder is het CDA van mening dat we heel goed met mensen om moeten gaan die we in een traject plaatsen. Dat geldt voor de ID-ers maar ook voor de mensen uit centrum die in de 75 trajecten voor sociale activering mee gaan doen. Het zou mooi zijn als we die kunnen kwalificeren. Is het denkbaar dat we met de ROC's praten en een stadsbrede afspraken maken over hun kwalificering, bv. op MBO-niveau van de Arbeidsmarkt Gekwalificeerde Assistent (AKA)? Mensen gaan er zo op vooruit als ze niet alleen arbeid doen maar ook een papiertje gaan halen.

Mijn 13e vraag: Kunnen we op zijn minst niet onderzoeken of we ID-ers en mensen in de sociale activeren formeel kunnen kwalificeren?


5 Welzijn

Voorzitter, het CDA Centrum is van mening dat de implementatie van de WMO een leidend thema is voor ons Centrum. Expliciet komt deze terug bij de bespreking van de vraagwijzer.
en bij vrijwilligerswerk. Het CDA Centrum mist nog een overweging bij de andere prestatievelden.

Mijn 14e vraag: Wat is nu de stand van zaken qua uitvoering van de WMO. Wat is al gedaan en wat moet nog gebeuren? Welke procesgang staat het DB voor ogen? Wanneer bespreken wij nu de uitvoeringsnotitie in de Raad?

Vz, het CDA heeft de behoefte om komende jaren thematisch aandacht te besteden aan het opbouw werk en het sociaal cultureel werk om te kijken wat er gaande is en wat nieuwe wegen zijn of kunnen zijn. De brede school verandert de structuur van het welzijnsbeleid. In die zin dat meer activiteiten onder regie van de school zullen worden uitgevoerd. Nog onduidelijk is de aard en betekenis ervan. Ik kan me indenken dat we het jeugd- en tienerwerk anders gaan organiseren als we de school hier een taak geven.

Het CDA Centrum ziet verder een aantal vernieuwende activiteiten rond vrouwen, jongeren e.d.
Wat betreft de Thaiboksschool heeft het CDA zich de vraag gesteld of we dit moeten subsidiëren en in welke omvang. Het is een goed initiatief. Belangrijkste is dat je jongeren bindt aan elkaar en aan de mensen in de wijk. Je laat zien dat er ook wat voor hen is; je geeft hen een plek en je maakt contact tussen generaties mogelijk. Er is veel vrijwillige inzet. Dus is het antwoord : ja dit moeten we doen. Toch vindt het CDA Centrum het relevant om de vraag te beantwoorden of zo'n school niet behoort tot de basis voorzieningen in het centrum? Waarom niet? Vechtsporten worden veelal particulier aangeboden.

Mijn 13e vraag: Hoe kan de Thaiboksschool zelfvoorzienend worden aan de hand van goed ondernemerschap. Is het welzijn of is het sport? Of een combinatie van beide kan het aan de markt worden overgelaten?

Het CDA Centrum wil graag praten over het concept basis voorzieningen in het Centrum. Het is geen makkelijk onderwerp maar wel iets dat ons helpt om ons te richten op datgene wat nodig is voor onze bewoners. M.n.ook de spreiding van voorzieningen. Laten we eens in kaart brengen hoe de verdeling is en welke argumenten daar achter steken, gelet op de kenmerken van de bevolking? Zitter er gaten? Is er overbedeling ook?

Mijn 14e vraag: Kan het DB een overzicht maken van voorzieningen en de spreiding daarvan over de verschillende gebruikersgroepen in het Centrum. Kunnen we niet eens een welzijnsmatrix maken waarin we aangeven wie wat doet, en voor wie en waar in het centrum? En dat koppelen aan indicatoren (Sociale kaart)?


6. Bedrijfsvoering

Dit is een uitstekende paragraaf in de begroting. Reeds in het begin van de CDA bijdrage is aan de orde gekomen dat het CDA Centrum een verder uitbouw van de Centrumraad ondersteunt. Zij zal daarop verder terugkomen bij de te ontwikkelen organisatievisie.

Christof Wielemaker