CDA Rotterdam
28-11-2007
Begroting 2008 toont ambities Dagelijks bestuur LR VVD en CDA Centrum
Maandag 26 nov jl besprak de Centrumraad de begroting voor 2008 in een
eerste lezing. Hieronder staat de tekst van het CDA centrum integraal
afgedrukt.
De missie van de Centrumraad heeft nog niets aan betekenis ingeboet.
Schone en hele buitenruimte; een aantrekkelijk woon klimaat en
ondernemersklimaat; maximale participatie van onze bewoners zijn
doelen die ons bij de les houden: houden we ons met de goede dingen
bezig en wat bereiken we.
Ik bekijk de begroting in 2008 ook op die manier.
Ik heb bij gelegenheid van de begroting voor 2007 een motie ingediend
om meer transparantie te krijgen in de begroting.
Ik stel vast dat de begroting overzichtelijk is en dat ook het jasje
er mooi uitziet. Een collega van me uit Noord, complimenteerde me toen
ik onze begroting met hem besprak. Wat hebben jullie een mooie
begroting!
Qua geld steken we meer in veiligheid, buitenruimte en stabiliseren de
overige posten. Welzijn kregen in 2007 al fors meer. De groei laat
zien dat we meer middelen nodig hebben om onze doelen te bereiken. Het
CDA kan zich op hoofdlijnen vinden met de koers en heeft dat ook al
bij de Voorjaarsnota laten weten.
Content is het CDA ook met inhoudelijke vernieuwingen op alle
gebieden: veiligheid, welzijn, openbare ruimte, bedrijfsvoering e.d..
Dit getuigt van een brede aanpak door het
Dagelijks Bestuur.
We hebben iets te veel wensen als we kijken naar het beschikbaar
budget. De afspraak om reserves aan te spreken als er overschotten
zijn over 2007 daar kan het CDA zich in vinden. Het gaat om 368.000
euro, verder is een voorbehoud gemaakt om 500 000 Euro voor opknappen
van wegen en 100.000 euro voor groen nog niet uit te geven en te
wachten op eventuele overschotten over 2007. De vraag is wel wat er nu
dan blijft liggen of als p.m. te boek staat? Pagina 33 geeft daarover
in de laatste kolom informatie. Is dit correct? Zijn dit alle posten
die we pm hebben of op uitvoering wachten?
Als raadslid vind ik het van primair belang dat we met het vaststellen
van de budgetten het beleid kunnen sturen en bepaalde effecten kunnen
realiseren. Meer veiligheid, meer groen, meer participatie, minder
sociale problemen. Dat zijn de effecten waar we het over hebben.
In die zin wil ik u verder aanmoedigen om de effecten meer in beeld te
brengen en verder te preciseren ook bij de afzonderlijke onderdelen
van onze zes programma's die tot de begroting behoren. Ik zie dit als
een voortdurende uitdaging ook voor de ambtelijke organisatie en
diegene die daar leiding aangeeft. Neem nu bv. het onderdeel
`samenhang': er wordt nu slechts verwezen naar beleidssamenhang zonder
dat er uitgelegd wordt wat die is. Als we die beschrijven kunnen we
uitspraken doen over de prioriteiten: Willen we iets meer
veiligheidspreventie of juist meer welzijn of allebei.
Bij de begroting kunnen we alleen spreken over gewenste effecten; maar
bij de verslaglegging over het begrotingsjaar vind ik dat we tenminste
goed moet terugblikken op datgene wat is bereikt en wat nog niet is
bereikt. Ik stel voor dat u in het kader van het jaarverslag over 2007
niet alleen verslag doet van de activiteiten die zijn ondernomen, maar
daarbij ook reflecteert op datgene wat is bereikt.
Mijn 1e vraag aan u is of u hiertoe ook bereid bent.
Ik vraag dit niet alleen om dat ik zelf vind dat we in het openbaar
bestuur op een degelijke manier met gelden moeten omgaan en daarover
verantwoording moeten afleggen. Maar m.n. ook omdat wij als
Centrumraad representant zijn voor het deelgemeentebestel. Het CDA
Centrum hecht zeer aan de `credibility' van dat systeem en wil het
versterken. Temeer daar er behoorlijk veel bestuurscrises zijn die
afbreuk doen aan het imago van deelgemeenten. Mensen die daaraan
leiding geven in Rotterdam zouden wat dat betreft meer op hun tellen
moeten passen. Het imago van het deelgemeentebestel blijkt kwetsbaar
als we er niet goed mee omgaan.
Je zou al heel gauw met een argument van LR me kunnen gaan als we
mensen ruzie zin maken en besturen uiteen zien vallen, zoals in Hoek
van Holland, Alexander en destijds Feijenoord, dat slechts een
`bestuurlijke drukte' is, dat deelraden produceren. Er zijn gelukkig
ook goede voorbeelden en ik reken de CR daartoe als een organisatie
onder een stabiele leiding die zich verder ontwikkeld en gekoesterde
ambities nog moet matigen omdat de capaciteit nog niet toereikend is.
Dat geeft een heel ander signaal in het bijna voortdurend debat over
het bestel.
Het CDA Centrum is optimistisch en positief over datgene waar we mee
bezig zijn en wat we uitstralen. Wat het CDA betreft gaan we in 2008
verder discussiëren over de plaats en taak van de Centrumraad om volop
te kunnen deelnemen aan de ambities van het stadsbestuur. Die
discussie heeft u inmiddels geagendeerd op onze jaaragenda.
Naar de mening is een uitbreiding van capaciteit en bevoegdheden
onontkoombaar. Centrumraad zal geen Centrumraad meer zijn maar meer
het karakter krijgen van een deelraad voor het Centrum. Dat klinkt ook
wat charmanter, ons bestuur verdient een betere naam vindt het CDA
Centrum, die ook bij burgers goed zal overkomt. Misschien moeten we
t.z.t. een prijsvraag uitschrijven wie de beste naam kan verzinnen?
Ik kom toe aan het eerste programma
1 Bestuur en communicatie
Hoe we overkomen en bekendheid creëren bij burgers heeft alles te
maken met wie wij willen zijn. Welke identiteit we willen uitstralen.
Op diverse bijeenkomsten heb ik bij het publiek een geïnteresseerde
houding aangetroffen. Hoorzitting, Oude Westen e.d. We zijn op de
goede weg. Maar er is zeker geen reden om zelfgenoegzaam te zijn. Ik
vind het ontwikkelen van de wijkvisie op het Oude-Westen en de
uitwerking van het accomodatiebeleid nog altijd test case of we in
staat zijn om samen met burgers op te trekken en niet schromen om
flinke besluiten te nemen. We hebben in de afgelopen periode ook
behoorlijke moeite gehad om onze eigen rol te vinden bij het
informeren van burgers over grote projecten zoals Lijnbaan; de
Zalmhaven en Calypso. Dit is voor een belangrijk deel te wijten aan
onvoldoende afspraken met stedelijke diensten en ook een gebrekkige
taakopvatting bij de diensten. Ik wil er niet alles neerleggen, maar
het initiatief ligt daar en wij moeten er kritisch op zijn en alert
zijn en signaleren als er procedures niet worden nagekomen. In die zin
is de gedachte aan een protocol ijzersterk, ook voor ons zelf als
Centrumraad, mits we ons er aanhouden en in ons gedrag laten zien dat
het ons ernst is.
Mijn 2e vraag: Onderschrijft u die mening? Is er al antwoord van het
gemeentebestuur op de brief van de Raad n.a.v. de gehouden
hoorzitting? Zo ja, wanneer kunnen we daarover debatteren?
Wat betreft het eerste programma ben ik bijzonder geïnteresseerd in
het tijdstip dat we kiezen om onderzoek te doen naar de bekendheid van
de Centrumraad bij onze bewoners. Ik bepleit dat we dat we
tweejaarlijks een meting doen.
Mijn 3e vraag is: Wilt u een twee jaarlijks onderzoek in uw routine
verwerken?
2. Veilig
Duidelijk is dat op dit gebied steeds vernieuwing plaatsvindt waar we
de resultaten terugzien in onze begroting (zie groepsaanpak,
horeca-acties). Een kernvraag hier is of we nu qua toezicht en
handhaving beschikken over voldoende gekwalificeerde mensen om de
veiligheid te kunnen garanderen op plekken en tijden waar er
onveiligheid is. Criminaliteit is vaak tijd en plaatsgebonden.
Mijn 4e vraag: Hoe gaan we om met criminaliteit van buiten het
centrum, m.n. jongeren. Welke afspraken maken we met deelgemeenten om
de jongeren daar op te vangen?
Extra inzet stadstoezicht. Deze dienst is gereorganiseerd wij kopen
meer in. No
g onduidelijk is hoeveel geld er mee gemoeid is. Duidelijk is dat deze
dienst op weg is naar een verdere professionalisering.
Mijn 5e vraag is hoe we burgers kunnen betrekken bij het functioneren
van Stadstoezicht. Wat is er op dit vlak geregeld? Burgers willen
meepraten over toezicht: hondepoep; fietswrakken, vandalisme e.d.
Mijn 6e vraag: Kan deze dienst geen grotere rol krijgen op het gebied
van het beboeten van wetsovertreders? Hondenpoep, fietsen op de
verkeerde plaats, straatvervuiling plek e.d.?
Wat betreft veilig stoort het CDA nog steeds in enige mate dat er in
de systematiek Cool/Nieuwe Werk en Dijkzigt bij elkaar zijn genomen
terwijl het heel verschillende gebieden zijn met een eigen karakter.
Mijn 7e vraag: Kunnen de veiligheidscijfers niet worden verfijnd naar
de drie bestanddelen zodat ze bewoners ook meer inzage bieden in
datgene wat er gaande is in hun buurt?
Met interesse gezien dat Citytec naar Gemeentewerken is overgegaan.
Mij valt op dat niet alleen het onderhoud is achtergebleven. Denk aan
het Park, maar dat ook de verlichting zelf soms achterblijft en
intenser kan zijn. Zo mag het langs Coolsingel wel wat sterker zijn.
Mijn 8e vraag Stoppen wij voldoende power in onze masten?
Nu de verlichting weer op orde gaat komen, hoopt het CDA dat Rotterdam
`de klok' ook weer eens op tijd zet. Alle klokken lopen niet of niet
op tijd. Maakt een vreemde indruk op ondernemers en mensen die op tijd
moeten zijn.
Mijn 9e vraag: kan de Centrumraad er voorzorgen dat we de klok gelijk
zetten in centrum?
3. Openbare ruimte
Wat hier zeer belangrijk is dat we het projectmatig en kwalitatief
onderhoud wordt ingelopen. Een derde deel goed, een derde deel matig
en een derde deel slecht is een minimum doelstelling.
Wat het CDA Centrum betreft is hier een primaire overheidstaak in
geding, die
dringend ter hand moet worden genomen.
Alle discussies over verfraaiing en kwaliteit ten spijt, de prioriteit
moet uitgaan naar basisbeheer.
Is er in structurele zin niet veel te weinig budget beschikbaar voor
dit soort zaken?
Onderhoud is ook bij andere deelgemeenten een probleem.
Moet in het kader van de 4 miljoen die extra nodig is, niet
deelgemeente breed onderhoudszaken worden opgepakt.
We hebben de zaak laten verslonzen. 500 000 Euro extra vanuit de
Centumraad voor onderhoud is een politieke prioriteit, die het CDA
steunt maar we zullen er voor moeten zorgen dat we niet alleen de
inhaalslag goed doen, maar ook op langere termijn goed onderhoud
kunnen plegen.
Verder wil ik u onder de aandacht brengen dat wegen, straatmeubilair
sneller slijt. We zullen duurzamer moeten investeren.
Mijn 10e vraag: Is er inmiddels zicht op extra miljoenen? Wil het DB
zich inzetten voor deelgemeente brede afspraken met de stad over het
wegenonderhoud?
Mijn 11e vraag: Kan het principe van duurzaam investeren tot leidraad
worden gemaakt bij het onderhoud van de openbare ruimte.
Een ander dossier is het Park. De centrumraad wil een Monumentenstatus
en de stad helpt ons.
Mijn 12e vraag: Hoe staat het met de Monumentenstatus-aanvraag?
Wanneer is er zicht op een besluit van rijkswege? Welke implicaties
zijn er voor de begroting?
4. Wijkeconomie en werkgelegenheid.
Zeer ingenomen met het initiatief voor een Small business school in
het Oude-Westen.
Het CDA Centrum heeft hierover al eerder gezegd dat er potentieel is
onder Rotterdammers, zeker ook onder de allochtone-Rotterdammers voor
wie zelfwerkzaamheid in de landen van herkomst vaak de enige methode
is om geld te verdienen. DNU voorziet in huisvesting; inhoudelijk zal
het project door ROC's e.d., ondernemersverenigingen (via de Kamer van
koophandel) gedragen worden?
Verder is het CDA van mening dat we heel goed met mensen om moeten
gaan die we in een traject plaatsen. Dat geldt voor de ID-ers maar ook
voor de mensen uit centrum die in de 75 trajecten voor sociale
activering mee gaan doen. Het zou mooi zijn als we die kunnen
kwalificeren. Is het denkbaar dat we met de ROC's praten en een
stadsbrede afspraken maken over hun kwalificering, bv. op MBO-niveau
van de Arbeidsmarkt Gekwalificeerde Assistent (AKA)?
Mensen gaan er zo op vooruit als ze niet alleen arbeid doen maar ook
een papiertje gaan halen.
Mijn 13e vraag: Kunnen we op zijn minst niet onderzoeken of we ID-ers
en mensen in de sociale activeren formeel kunnen kwalificeren?
5 Welzijn
Voorzitter, het CDA Centrum is van mening dat de implementatie van de
WMO een leidend thema is voor ons Centrum. Expliciet komt deze terug
bij de bespreking van de vraagwijzer.
en bij vrijwilligerswerk. Het CDA Centrum mist nog een overweging bij
de andere prestatievelden.
Mijn 14e vraag: Wat is nu de stand van zaken qua uitvoering van de
WMO. Wat is al gedaan en wat moet nog gebeuren? Welke procesgang staat
het DB voor ogen? Wanneer bespreken wij nu de uitvoeringsnotitie in de
Raad?
Vz, het CDA heeft de behoefte om komende jaren thematisch aandacht te
besteden aan het opbouw werk en het sociaal cultureel werk om te
kijken wat er gaande is en wat nieuwe wegen zijn of kunnen zijn.
De brede school verandert de structuur van het welzijnsbeleid. In die
zin dat meer activiteiten onder regie van de school zullen worden
uitgevoerd. Nog onduidelijk is de aard en betekenis ervan. Ik kan me
indenken dat we het jeugd- en tienerwerk anders gaan organiseren als
we de school hier een taak geven.
Het CDA Centrum ziet verder een aantal vernieuwende activiteiten rond
vrouwen, jongeren e.d.
Wat betreft de Thaiboksschool heeft het CDA zich de vraag gesteld of
we dit moeten subsidiëren en in welke omvang. Het is een goed
initiatief. Belangrijkste is dat je jongeren bindt aan elkaar en aan
de mensen in de wijk. Je laat zien dat er ook wat voor hen is; je
geeft hen een plek en je maakt contact tussen generaties mogelijk. Er
is veel vrijwillige inzet. Dus is het antwoord : ja dit moeten we
doen. Toch vindt het CDA Centrum het relevant om de vraag te
beantwoorden of zo'n school niet behoort tot de basis voorzieningen in
het centrum? Waarom niet? Vechtsporten worden veelal particulier
aangeboden.
Mijn 13e vraag: Hoe kan de Thaiboksschool zelfvoorzienend worden aan
de hand van goed ondernemerschap. Is het welzijn of is het sport? Of
een combinatie van beide kan het aan de markt worden overgelaten?
Het CDA Centrum wil graag praten over het concept basis voorzieningen
in het Centrum. Het is geen makkelijk onderwerp maar wel iets dat ons
helpt om ons te richten op datgene wat nodig is voor onze bewoners.
M.n.ook de spreiding van voorzieningen. Laten we eens in kaart brengen
hoe de verdeling is en welke argumenten daar achter steken, gelet op
de kenmerken van de bevolking? Zitter er gaten? Is er overbedeling
ook?
Mijn 14e vraag: Kan het DB een overzicht maken van voorzieningen en de
spreiding daarvan over de verschillende gebruikersgroepen in het
Centrum. Kunnen we niet eens een welzijnsmatrix maken waarin we
aangeven wie wat doet, en voor wie en waar in het centrum? En dat
koppelen aan indicatoren (Sociale kaart)?
6. Bedrijfsvoering
Dit is een uitstekende paragraaf in de begroting. Reeds in het begin
van de CDA bijdrage is aan de orde gekomen dat het CDA Centrum een
verder uitbouw van de Centrumraad ondersteunt. Zij zal daarop verder
terugkomen bij de te ontwikkelen organisatievisie.
Christof Wielemaker