FNV KIEM

FNV KIEM lanceert mijngrafischetoekomst.nl
Voorzitter Herman Leisink van FNV KIEM en Klaas Koekkoek, voorzitter van de brancheorganisatie KVGO, bekrachtigden vandaag met hun handtekeningen de start van een nieuw en groot project om werknemers in de grafische sector mobieler te maken op de arbeidsmarkt. Mijngrafischetoekomst.nl is de naam van dit project. Het initiatief hiervoor komt van FNV KIEM. Het KVGO ondersteunt dit.

FNV KIEM benaderde de werkgeversorganisatie omdat in de grafische sector de werkloosheid twee keer zo hoog is als in de rest van de industrie. Het percentage arbeidsongeschikten is 1,75 maal hoger dan in andere bedrijfstakken. Wij zijn ervoor opgericht om werknemers aan een beter perspectief te helpen. Daarvoor zien wij in deze sector nu grote, nieuwe mogelijkheden nl. door werknemers te bewegen tot een actievere opstelling wat betreft hun werkzame toekomst, zegt Tjeerd Pietersma, die bij FNV KIEM verantwoordelijk is voor dit project.

Nieuwe technologische ontwikkelingen blijven effect hebben op de omvang en aard van het werk in grafische bedrijven. Maar de arbeidsmarkt kantelt. Na jaren van overschot, gaan we de komende jaren een tekort aan vakmensen meemaken. Nu al staan meer dan 1.000 vacatures bij grafische bedrijven open. En de komende jaren zullen duizenden grafici met pensioen gaan. Daarom hoeft geen enkele vakman meer bang te zijn dat hij thuis komt te zitten, als hij maar vroeg en goed inspeelt op de veranderingen die op hem afkomen. En dat gaan wij hen nu duidelijk maken. En daar gaan wij hen ook bij helpen.

Werkgeversorganisatie KVGO neemt die verantwoordelijkheid ook en wil directies en management bewegen tot een alerte en actieve opstelling om de mobiliteit te vergroten.

Pietersma legt een link met de recente discussie over het ontslagrecht. Wij zijn er vast van overtuigd dat een aanpak die werknemers en werkgevers activeert te investeren in een loopbaanperspectief, veel meer effect heeft dan versoepeling van het ontslagrecht. Daarom ook is de vakbeweging tegen die plannen te hoop gelopen.

De komende 2-3 jaar neemt mijngrafischetoekomst.nl duizenden werknemers in honderden bedrijven bij de hand om concrete stappen te zetten op weg naar een beter loopbaanperspectief. Daaraan vooraf gaan een aantal tryouts voor specifieke doelgroepen en een Bedrijfstakconferentie. Vanaf de zomer van 2008 start dan een campagne van zgn. workouts in 60-70 bedrijven, ondersteund door een speciale website www.mijngrafischetoekomst.nl met praktische voorbeelden en hulpmiddelen.

Kenniscentrum GOC - het opleidings- en arbeidsmarktinstituut voor de sector en GBF ondersteunen dit initiatief eveneens en zullen in de uitvoering participeren.

---