Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12e, 3011 BL ROTTERDAM
Postbus 23133, 3001 KC ROTTERDAM
Telefoon: 010 - 798 98 00, fax: 010 - 412 90 91
Rotterdam, 29 november 2007
NIEUWE KANSEN VOOR HET GEBRUIK VAN INFORMATIE TECHNOLOGIE BIJ HET TRANSPORT VAN GEVAARLIJKE STOFFEN IN CONTAINERS
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) stelt in een op 27 november uitgebracht persbericht: "binnenvaart moet zich beter aan regels houden" en constateert dat het overtredingspercentage van de documentatie-eisen bij het vervoer van gevaarlijke lading in containers nog nauwelijks is verbeterd.
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart onderkent deze problemen bij het vervoer van grote hoeveelheden containers per schip. Al reeds gedurende langere tijd wijst het CBRB erop dat de problemen van de juiste ladingdocumenten bij de te vervoeren containers niet alleen kunnen worden opgelost door de vervoerder - lees het binnenschip - aan te spreken.
Dit kan alleen worden opgelost door hiervoor een ketenbenadering te kiezen. Probleem is namelijk dat bij de afgifte van containers op containerterminals te vaak de juiste ladingpapieren (nog) ontbreken. Er dienen derhalve ook uitdrukkelijk eisen te worden gesteld aan de aanbieders van de lading, namelijk aan de verladers en aan de terminals. Deze problemen doen zich met name voor bij het vervoer van zeer grote hoeveelheden containers over een korte afstand, zoals op het traject Antwerpen-Rotterdam.
Het CBRB is dan ook positief dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat dit signaal uitdrukkelijk heeft opgepakt door te stellen dat de hele vervoersketen zal worden betrokken bij het realiseren van verbeteringen.
Veel mogelijkheden zien wij in de benutting van Electronic Data Exchange (EDI) in het kader van toekomstige security-eisen in de vervoersketen. Het CBRB is initiatiefnemer van een securityproject voor de binnenvaart, dat met name aandacht besteedt aan deze problematiek.
Het CBRB is gaarne bereid om aan deze professionaliseringsslag alle medewerking te verlenen. Het heeft IVW aangeboden om hen te betrekken bij dit project, zodat in samenwerking met de relevante partijen een oplossing wordt gevonden voor dit weerbarstige en niet eenvoudige probleem.
Rapporten van de International Maritime Organisation (IMO) hebben eerder dit jaar aangetoond dat het een mondiaal probleem is bij het vervoer van containers per (zee)schip. Dit rapport laat zien dat van de wereldwijd gecontroleerde containers, in totaal 34.416 stuks, er maar liefst 10.606 overtredingen zijn geconstateerd. Het betreft ook hier vooral de problemen met de documentatieverplichting.
Internationale vooruitzichten laten zien dat de afhandeling van containers wereldwijd in 2012 de 741 miljoen TEU zal bereiken. Dit komt neer op een stijging van 10% per jaar. De Nederlandse Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen voorspelt een toename van het transport van gevaarlijke stoffen over water van 15-40% over de komende jaren. In Nederland wordt 60% van alle gevaarlijke lading vervoerd per binnenschip. Dit schept verplichtingen ook en juist voor onze bedrijfstak.
Het CBRB is bereid zowel als projectpartner als serieuze gesprekspartner mee te werken aan de totstandkoming van werkbare systemen en betere regelgeving, wat ook en vooral zal resulteren in een betere naleving.
© CBRB Rotterdam, 29-11-2007
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht