De Nederlandse Bank
Complexe financiele producten
Persbericht
Datum 29 november 2007
Steeds meer verantwoordelijkheid bij consument
Financiële kennis gering
De financiële kennis van de consument houdt niet over. Hij vindt het
bovendien lastig om helder voor ogen te krijgen wat hij met een
financieel product wil bereiken. En mensen kunnen zich moeilijk een
voorstelling maken van de geldbedragen die ze in de toekomst nodig
hebben. Dit zei Arnold Schilder, directeur van de Nederlandsche Bank
(DNB) op het symposium over complexe financiële producten. Niet meer
dan één op de drie Nederlanders antwoordt ja op de vraag of ze een
idee hebben welk maandelijks pensioenbedrag ze straks nodig hebben.
Zelfs als het doel helder is, kunnen consumenten moeite hebben om hun
doel te bereiken. Een verklaring komt uit gedragseconomisch onderzoek.
Daaruit blijkt dat ook als mensen weten wat goed voor hen is, ze zich
daar lang niet altijd naar gedragen.
Deze conclusies zijn volgens DNB belangrijk omdat de consument steeds
meer verantwoordelijkheid voor de eigen financiële situatie moet
nemen.
Investeren in kennis over de klant
Het antwoord op het probleem is volgens DNB niet een overdaad aan
nieuwe regulering en regelgeving. Daarmee zouden we financiële
innovatie in de kiem smoren, terwijl dit de consument juist veel te
bieden heeft. Innovatie maakt het mogelijk om ook voor de 'massa'
haute couture-producten te ontwikkelen die aansluiten op de
individuele wensen van de consument. Om erachter te komen wat die
wensen zijn, zou de aanbieder moeten beginnen met het stellen van veel
en vooral de juiste vragen om zo een goed beeld te vormen van wat de
consument met het product wil bereiken. Uit onderzoek blijkt dat de
Nederlandse consument 'het voorkomen van financiële moeilijkheden' als
het belangrijkste doel ziet van niet alleen sparen en verzekeren, maar
ook van beleggen. Aanbieders doen er dus goed aan te investeren in
kennis over hoe de klant in elkaar steekt.
Uiteindelijk moet dit leiden tot het besef bij de consument welk doel
hem voor ogen staat en wat het nemen van risico voor hem kan
betekenen.
Goedkoop geld, gemakzucht en korte termijn blik oorzaak financiële onrust
De financiële onrust van de afgelopen maanden is volgens DNB
voornamelijk te wijten aan goedkoop geld, gemakzucht en een korte
termijn blik bij professionele partijen. Eén van de lessen die we
volgen
centrale bank kunnen trekken is dat het cruciaal is dat financiële
partijen begrijpen welke risico's ze nemen én overdragen. 'Juist in
tijden van stress is het uitermate belangrijk dat investeerders kunnen
differentiëren tussen 'goede' en 'slechte' producten', aldus Schilder.
Hij pleitte er ook voor om voor de inschatting van risico's niet blind
te varen op het oordeel van externe kredietbeoordelaars. Hun oordeel
heeft immers alleen betrekking op de kans dat de schuld niet wordt
terugbetaald en zegt weinig tot niets over de verliezen die kunnen
optreden door bijvoorbeeld een opdrogende geldmarkt en ernstige
marktverstoringen.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans
(tel. 020-5243100,
06-52496961) en Herman Lutke Schipholt (020-5242712, 06-52496900).