Ingezonden persbericht
Wetswijziging legt verantwoordelijkheid bij ondernemers
Plaagdier-beheersing: ten onrechte geen integraal onderdeel van het kwaliteitsdenken
Breda, 29 november 2007 - Elke ondernemer is voortaan zelf verantwoordelijk voor de plaagdierpreventie en -bestrijding binnen zijn bedrijf of instelling, of er nu derden voor worden ingeschakeld of niet. Dit onderstreept de noodzaak voor een optimale samenwerking tussen opdrachtgever enerzijds en de plaagdierbestrijder anderzijds.
Dit stelde Willem Ruiter, adjunct-inspecteur van het Ministerie van VROM, tijdens een seminar van Anticimex op 31 oktober j.l. in Vianen. Naar zijn mening is de recente aanpassing in de wet die aan deze verplichting ten grondslag ligt, voor veel ondernemers nog absoluut onbekend. Als de opvolging van hygiëne-eisen, of bijvoorbeeld het toepassen van bestrijdingsmiddelen niet volgens de regels gebeurt - ook al is het door de ingehuurde bestrijder - wordt de onderneming daarop voortaan wettelijk aangesproken.
Kwaliteitsdenken
Professionele bedrijven in hygiene en plaagdier-beheersing moeten het voortouw nemen, plaagdier-beheersing integraal onderdeel te maken van het kwaliteitsdenken, aldus Ruiter. Dat is van belang voor zowel de volksgezondheid, dierenwelzijn, uitstraling van een organisatie als brandpreventie.
Een voorbeeld is de opkomst van de moeilijk te bestrijden bruine rat, met ernstige gevolgen voor de volksgezondheid. Daarnaast is brandpreventie een zwaar onderkend fenomeen bij plaagdier-beheersing; dit aspect zou hoognodig verder onderzocht moeten worden, aldus Ruiter.
Strafbarefeiten
Het ministerie van VROM, dat in navolging van de Voedsel en Waren Wet contoles uitvoert bij bedrijven, loopt tegen verschillende strafbare feiten en problemen aan, zette Ruiter uiteen. In veel bedrijven is geen dierplaagbeheersingsplan aanwezig, terwijl dat er volgens de EEG richtlijnen binnen iedere organisatie moet zijn. Daarnaast is er een gebrek aan het tijdig en correct erkennen en herkennen van plaagdieren-problemen. En als er wel actie wordt ondernomen, signaleert VROM bij veel organisaties foutief gebruik van biocide of een verkeerde afvalverwerking hiervan.
Verplaatsing van overlast
Tijdens het seminar in Vianen, bleek verder dat een aantal ondernemers zelf prima aan de slag zijn met plaagdierenbeheersing, maar dat "de buurman ondernemer" steken laat vallen en zo voor overlast zorgt. Vooral bij winkelcentra is dit een veel voorkomend probleem, temeer omdat de samenwerking op dit gebied niet centraal geregeld is. Ruiter pleitte in dat verband voor een grotere rol van de verhuurders. Om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor de plaagdierenpreventie, moet volgens Ruiter gekeken worden naar wie de milieu vergunning in handen heeft. Deze is daarmee ook verantwoordelijk voor plaagdierbestrijding.
Bouwtechnische kansen
Martin van der Bent, managing director van Anticimex en gastheer van het seminar, vulde aan dat veel potentiele problemen al aangepakt kunnen worden tijdens de bouw van een complex. Slimme bouwtechnische ingrepen bieden prima bescherming tegen plaagdieren in de toekomst. Een praktisch voorbeeld hiervan is het optrekken van de vloeren aan de muurzijde. Het repareren van een vloer na aanleggen van leidingen en dergelijke, lukt achteraf nooit 100%, en door de gaatjes die overblijven hebben de muizen vrij spel. "Voorkomen is hierbij altijd beter dan genezen", zegt Van der Bent.
Preventieve aanpak
Anticimex hanteert daarbij graag een preventieve aanpak. "Wij leggen de nadruk op het oplossen van problemen voordat deze zich voordoen. Bij de bestrijding van plaagdieren kan overlast voor de cliënten niet altijd worden voorkomen. Of bepaalde ruimten kunnen hierdoor tijdelijk niet gebruikt worden, wat leidt tot inkomstenderving. Daarom richt onze werkwijze zich primair op preventie: het reduceren en wegnemen van risico's, zodat plaagdieren geen kans krijgen. De basis van deze werkwijze wordt gevormd door de grondige inspecties die we bij onze klanten uitvoeren. Met meer dan een miljoen inspecties per jaar in diverse branches mogen wij ons tot de grootsten in Europa rekenen.", aldus Van der Bent. Anticimex helpt op die manier zowel bedrijven als particulieren bij het creëren van een gezonde en veilige interne omgeving.
Het jaarlijkse seminar van Anticimex brengt klanten (zoals AHOLD en Laurus) samen om hen te informeren en gezamenlijk tot een oplossing voor plaagdierenpreventie te komen.
=== einde persbericht ===
Meer informatie:
Anticimex Breda, Martin van der Bent, 06 129 86 31.