Ernst & Young: Autoretail wacht efficiencyslag

29/11/2007 13:01



Ernst & Young



Meer focus op benutten van schaalvoordelen, bereiken van synergie en samenwerking

AMSTERDAM, 29 november 2007 - De komende jaren wordt een belangrijke efficiencyslag gemaakt in de Nederlandse autodistributie. Toenemende marktconcentratie en een consument die steeds prijsbewuster wordt zijn hier debet aan. Dat stelt Ernst & Young in een nieuwe studie 'Automotive na 2010', over de toekomst van de auto- en onderdelendistributie in Nederland.

Sinds het verlies van de locatie-exclusiviteit voor dealerbedrijven in 2005 hebben diverse dealergroepen hun schaalgrootte door middel van expansie en overnames sterk weten te verhogen. Inmiddels is 40% van de verkoop van nieuwe auto's in handen van 50 bedrijven. 'Ook de markten voor schadeherstel, leasing en de aftermarket zijn sterk verzadigd, dit is uniek in Europa', aldus Frans de Bruijn, voorzitter van de sectorgroep Automotive binnen Ernst & Young.

De Bruijn vervolgt: 'De grote Nederlandse bedrijven groeien de komende jaren verder en kijken hierbij steeds meer buiten de landsgrenzen'. Tegelijk zullen ze ook een professionaliseringsslag maken. 'Wij zien dat grote dealerholdings investeren in het verbeteren van de efficiëntie van hun processen. Inkoopbundeling, centralisatie van backofficeactiviteiten en implementatie van best practices stelt grote bedrijven in staat hun omvang uit te drukken in rendement.'

Rationalisatie van het netwerk
Ernst & Young liet voor de studie onderzoek uitvoeren naar het aankoopgedrag van consumenten. Hieruit blijkt dat de prijsoriëntatie van de consument sterk is gestegen. Waar in 2004 nog 36% van de consumenten zijn aanschafbeslissing baseerde op kostprijs, kiest inmiddels de helft van de consumenten primair op basis van de aanschafprijs van een auto. Deze prijsoriëntatie uit zich ook in de reisbereidheid van de consument. De gemiddelde consument blijkt bereid ruim 30 km te willen reizen voor de aanschaf van een nieuwe auto en bijna 50 km voor een gebruikte auto. Ook blijkt de meerderheid van de consumenten een voorkeur te hebben voor het bekijken van meerdere merken in één showroom.

Volgens De Bruijn kiezen dealerorganisaties er in de toekomst vaker voor om vanuit een centrale locatie meerdere automerken te verkopen en decentraal gebruik te maken van satellieten, waar de consument terecht kan voor onderhoud en reparatie. 'De verwachting is dat dealers veel meer zaken gaan doen via het internet. De occasionverkoop professionaliseert en consumenten kunnen steeds vaker een onderhoudsbeurt via het internet boeken. Ook voor de aankoop van een nieuwe auto via internet is er een doelgroep. Eén op de vijf consumenten staat open voor aanschaf van een auto via het internet.'

Samenwerking
Een thema dat duidelijk naar voren komt in de studie is samenwerking in de branche. Waar tot voor kort wantrouwend tegen samenwerking werd aangekeken, constateert Ernst & Young een toenemende bereidheid tot samenwerking. Kleinere dealers werken steeds meer samen om tegenwicht te bieden aan groeiende dealergroepen, maar ook tussen verschillende partijen treedt samenwerking op. Leasemaatschappijen sturen onderhoud vaker naar universele garages en dealers kopen vaker in de aftermarket hun onderdelen. Volgens Ernst & Young brengen dergelijke samenwerkingsverbanden de komende jaren een belangrijke vernieuwingsimpuls in de branche.

Scenariostudies
Ernst & Young onderzoekt aan de hand van scenariostudies regelmatig de actuele ontwikkelingen in de automotive-sector. In 2007 werd in dit kader deze sector onderzocht door middel van interviews, enqu(ee)tes en deskresearch.





http://www.ey.nl