Gemeente Waalwijk
servicenormen per 1 januari 2007
Servicenorm Waalwijk garandeert burger duidelijke afspraken
De gemeente maakt vanaf 1 januari 2008 duidelijke afspraken met haar
inwoners over de dienstverlening. Vanaf die dag geldt namelijk het
zogeheten Kwaliteitshandvest, ook wel Servicenormen genoemd.
In onze moderne maatschappij willen we alles graag nu, straks of
uiterlijk morgen. Nog langer wachten willen we alleen als we precies
weten hoe lang. En als we dan afspreken dat we iets binnen een
bepaalde termijn krijgen, dan willen we ook dat die ander zich daar
aan houdt. Wij begrijpen dat als gemeentelijke organisatie maar al te
goed.
De gemeente Waalwijk werkt voortdurend aan het verbeteren van de
kwaliteit van de dienstverlening. Duidelijke afspraken horen daarbij.
Daarom hebben we nu een Kwaliteitshandvest opgesteld. Hierin staat
precies hoe lang het duurt voordat inwoners een bepaald product in
handen of in huis hebben. Dat is niet alleen helder voor die burger,
maar ook prettig voor ons, omdat we ons zo verzekeren van tevreden
klanten. Richting burgers praten we overigens niet over een
Kwaliteitshandvest maar over Servicenormen; dat klinkt niet zo
ambtelijk.
Waarop de wethouder van Groos besluit: Dit Kwaliteitshandvest is geen
eenmalige actie. Dat wil ik nog graag benadrukken. Het is de start van
een organisatiebreed bewustwordings- en ontwikkelingsproces dat de
gemeentelijke organisatie verandert van een neen, tenzij in een ja,
mits cultuur. De wil om te veranderen is er. Dankzij de Servicenormen
kunnen onze ambtenaren die wil nu in daden omzetten.
De servicenormen van gemeente Waalwijk staan vanaf 1 januari 2008 op
de gemeentelijke site. Daarnaast verspreidt de gemeente een folder
onder alle inwoners met daarin een korte toelichting op het hoe en
waarom van de Servicenormen. In de loop van de tijd wordt de
producten- en dienstenlijst op basis van voortschrijdend inzicht en
verzoeken vanuit de burgers verder uitgebreid.
Publicatie datum 26-11-2007