Wereldpremière Mitsubishi Concept-RA op Detroit Motor Show 2008
(11/29/2007)
De Mitsubishi Concept-RA beleeft zijn wereldpremière op de North
American International Auto Show 2008 (NAIAS) in Detroit. De
oogverblindende concept-sportcoupé, ontwikkeld door Mitsubishi Motors
Corporation (MMC) en Mitsubishi Motors North America (MMNA), koppelt
dynamische en sportieve rij-eigenschappen aan een groot
milieubewustzijn dankzij schone en efficiënte dieseltechniek.
De NAIAS, ook bekend als de Detroit Motor Show, wordt van 13 tot 27
januari 2008 in het Cobo Center in Detroit gehouden en opent zijn
deuren voor het publiek op 19 januari.
De Mitsubishi Concept-RA toont aan dat opwindende rijkwaliteiten en
verantwoordelijkheid voor het milieu elkaar niet uitsluiten. De
futuristisch gelijnde conceptcoupé beschikt namelijk enerzijds over
S-AWC (Super All Wheel Control) en de supersnel schakelende Twin
Clutch SST (Sport Shift Transmission) zesversnellingsbak met dubbele
koppeling (handmatig of automatisch schakelend) uit de nieuwste Lancer
Evolution. Anderzijds wordt hij aangedreven door een nieuwe,
superzuinige dieselmotor, die garant staat voor absolute
topprestaties.
Hypermoderne katalysator
De Mitsubishi Concept-RA wordt aangedreven door een uiterst
efficiënte 2,2-liter viercilinder zestienkleps turbodieselmotor met
dubbele bovenliggende nokkenas en MIVEC*1 continu variabele
kleptiming. De 150 kW/204 pk sterke diesel levert een maximum koppel
van 420 Nm en is zowel voorzien van een common rail directe
brandstofinspuiting, die voor een lage compressieverhouding zorgt, als
van een VD/VG-turbo, hetgeen staat voor Variable Diffuser en Variable
Geometry.
Om aan zelfs de zwaarste emissie-eisen te voldoen, kreeg de motor een
hypermoderne katalysator, die zowel de nieuwste roetfiltertechnologie-
als diesel- en NOx-katalysator-techniek samenbrengt. De nieuwe
dieselkrachtbron biedt sportieve rij-eigenschappen en tegelijkertijd
een hoog brandstofrendement.
Super All Wheel Control
Het Super All Wheel Control (S-AWC) voegt Active Steering en Active
Suspension Control toe als extra componenten aan het van de Lancer
Evolution bekende systeem, bestaande uit ACD, AYC, Sport ABS en ASC*2.
Al deze componenten samen worden door S-AWC zodanig op elkaar
afgestemd dat een betere beheersing van trekkracht en remvertraging
ontstaat. Tegelijkertijd worden tractie, bochtencontrole en
voertuigstabiliteit naar een hoger plan getild. Dit alles resulteert
in een strakke, beheersbare voertuigkarakteristiek, die onder alle
omstandigheden precies de wensen van de bestuurder volgt.
Gewichtbesparing
Om het gewicht te verminderen en de crashbestendigheid te verhogen is
de Mitsubishi Concept-RA voorzien van een revolutionaire
carrosseriestructuur, bestaande uit een âspace frameâ met secties van
geëxtrudeerd aluminium en overige delen van gegoten aluminium.
Motorkap, bumpers en andere carrosseriepanelen zijn gemaakt van een
eveneens crashbestendige en eenvoudig te recyclen kunststof harssoort.
Een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele metaalsoorten en
andere materialen.
*1 MIVEC â Mitsubishi Innovative Valve lift & timing Electronic
Control system (elektronisch geregelde continu variabele kleptiming)
*2 ACD â Active Center Differential (actief centraal sperdifferentieel
AYC â Active Yaw Control (actieve wielcontrole, voor hogere
bochtsnelheid)
Sport ABS â Sport Antilock Braking System (sportief anti-blokkeer
remsysteem)
ASC â Active Stability Control (actieve stabiliteitscontrole)
AutoRai