AutoRai

Wereldpremière Mitsubishi Concept-RA op Detroit Motor Show 2008

(11/29/2007)
De Mitsubishi Concept-RA beleeft zijn wereldpremière op de North American International Auto Show 2008 (NAIAS) in Detroit. De oogverblindende concept-sportcoupé, ontwikkeld door Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en Mitsubishi Motors North America (MMNA), koppelt dynamische en sportieve rij-eigenschappen aan een groot milieubewustzijn dankzij schone en efficiënte dieseltechniek.

De NAIAS, ook bekend als de Detroit Motor Show, wordt van 13 tot 27 januari 2008 in het Cobo Center in Detroit gehouden en opent zijn deuren voor het publiek op 19 januari.

De Mitsubishi Concept-RA toont aan dat opwindende rijkwaliteiten en verantwoordelijkheid voor het milieu elkaar niet uitsluiten. De futuristisch gelijnde conceptcoupé beschikt namelijk enerzijds over S-AWC (Super All Wheel Control) en de supersnel schakelende Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) zesversnellingsbak met dubbele koppeling (handmatig of automatisch schakelend) uit de nieuwste Lancer Evolution. Anderzijds wordt hij aangedreven door een nieuwe, superzuinige dieselmotor, die garant staat voor absolute topprestaties.

Hypermoderne katalysator
De Mitsubishi Concept-RA wordt aangedreven door een uiterst efficiënte 2,2-liter viercilinder zestienkleps turbodieselmotor met dubbele bovenliggende nokkenas en MIVEC*1 continu variabele kleptiming. De 150 kW/204 pk sterke diesel levert een maximum koppel van 420 Nm en is zowel voorzien van een common rail directe brandstofinspuiting, die voor een lage compressieverhouding zorgt, als van een VD/VG-turbo, hetgeen staat voor Variable Diffuser en Variable Geometry.

Om aan zelfs de zwaarste emissie-eisen te voldoen, kreeg de motor een hypermoderne katalysator, die zowel de nieuwste roetfiltertechnologie- als diesel- en NOx-katalysator-techniek samenbrengt. De nieuwe dieselkrachtbron biedt sportieve rij-eigenschappen en tegelijkertijd een hoog brandstofrendement.

Super All Wheel Control
Het Super All Wheel Control (S-AWC) voegt Active Steering en Active Suspension Control toe als extra componenten aan het van de Lancer Evolution bekende systeem, bestaande uit ACD, AYC, Sport ABS en ASC*2. Al deze componenten samen worden door S-AWC zodanig op elkaar afgestemd dat een betere beheersing van trekkracht en remvertraging ontstaat. Tegelijkertijd worden tractie, bochtencontrole en voertuigstabiliteit naar een hoger plan getild. Dit alles resulteert in een strakke, beheersbare voertuigkarakteristiek, die onder alle omstandigheden precies de wensen van de bestuurder volgt.

Gewichtbesparing
Om het gewicht te verminderen en de crashbestendigheid te verhogen is de Mitsubishi Concept-RA voorzien van een revolutionaire carrosseriestructuur, bestaande uit een âspace frameâ met secties van geëxtrudeerd aluminium en overige delen van gegoten aluminium. Motorkap, bumpers en andere carrosseriepanelen zijn gemaakt van een eveneens crashbestendige en eenvoudig te recyclen kunststof harssoort. Een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele metaalsoorten en andere materialen.


*1 MIVEC â Mitsubishi Innovative Valve lift & timing Electronic Control system (elektronisch geregelde continu variabele kleptiming)


*2 ACD â Active Center Differential (actief centraal sperdifferentieel AYC â Active Yaw Control (actieve wielcontrole, voor hogere bochtsnelheid)
Sport ABS â Sport Antilock Braking System (sportief anti-blokkeer remsysteem)
ASC â Active Stability Control (actieve stabiliteitscontrole)