Sanoma Uitgevers


50+ers worden steeds gelukkiger

De groeiende groep 50+ers groeit ook in geluk. Ze zijn meer tevreden over hun leven dan ze tien jaar geleden waren. En ook nu kan hun geluk nog toenemen. Als de kinderen het huis uit zijn. Want de âempty nestersâ zijn verreweg het gelukkigst. Dat blijkt een onderzoek van het 50+ Expertisecentrum.

In dit derde onderzoek van het 50+ Expertisecentrum, een samenwerking van Sanoma 50+ Media en Programmabladen 50+ Media, worden 50+ers vergeleken met de groep van 20 tot 49 jaar. 50+ers blijken zich nog net zo energiek te voelen en genieten meer van het leven dan de jongere generaties.

Hoogste score

Opvallend is dat het geluk, dat per leeftijdsgroep verschilt, meer te maken heeft met de levensfase waarin men zich bevindt dan met de leeftijd. Zo gaat de gelukscurve van laag bij de leeftijd 20-34 (nog zoekende, nog geen zekerheden) naar hoog bij 35-49 jaar (relatie, kinderen, meer vastigheid). Bij 50+ers telt de leeftijd nog minder. Dan telt vooral de vraag of er nog kinderen in huis zijn. 50+ers met kinderen scoren lager op de gelukscurve dan de hoogst scorende empty nesters.

Innerlijke balans

Per levensfase verschillen ook de factoren, waarvan men vindt dat die kunnen bijdragen aan een nog groter geluk. Zo worden 20-49-jarigen meer gedreven door externe factoren als geld en werk. Bij 50+ers hangt het geluk meer af van interne factoren als gezondheid en innerlijke balans.

Straks 7 miljoen!

Commercieel gezien worden 50+ers steeds belangrijker. Ze vormen dé doelgroep van de toekomst. Gezien hun ruime bestedingsvermogen en hun sterke groei. Nu zijn er nog 5 miljoen 50-ers in Nederland, in 2025 zullen het er 7 miljoen zijn. Zoân 43% van de totale bevolking!

Service en kwaliteit

Het 50+ Expertisecentrum doet aan de hand van dit derde onderzoek - 50+: Nieuwe fasen, nieuwe wensen - en vorige onderzoeken aanbevelingen over hoe 50+ers het best benaderd kunnen worden. Om ze te winnen, om ze trouw te maken aan je merk. Belangrijkste tips: geeft ze veel en eerlijke informatie, neem de tijd voor ze en lever goede producten. Service, kwaliteit en authenticiteit vinden 50+ers belangrijker - en de prijs minder belangrijk - dan 20-49-jarigen.

29 november 2007