Sanoma Uitgevers
50+ers worden steeds gelukkiger
De groeiende groep 50+ers groeit ook in geluk. Ze zijn meer tevreden
over hun leven dan ze tien jaar geleden waren. En ook nu kan hun geluk
nog toenemen. Als de kinderen het huis uit zijn. Want de âempty
nestersâ zijn verreweg het gelukkigst. Dat blijkt een onderzoek van
het 50+ Expertisecentrum.
In dit derde onderzoek van het 50+ Expertisecentrum, een samenwerking
van Sanoma 50+ Media en Programmabladen 50+ Media, worden 50+ers
vergeleken met de groep van 20 tot 49 jaar. 50+ers blijken zich nog
net zo energiek te voelen en genieten meer van het leven dan de
jongere generaties.
Hoogste score
Opvallend is dat het geluk, dat per leeftijdsgroep verschilt, meer te
maken heeft met de levensfase waarin men zich bevindt dan met de
leeftijd. Zo gaat de gelukscurve van laag bij de leeftijd 20-34 (nog
zoekende, nog geen zekerheden) naar hoog bij 35-49 jaar (relatie,
kinderen, meer vastigheid). Bij 50+ers telt de leeftijd nog minder.
Dan telt vooral de vraag of er nog kinderen in huis zijn. 50+ers met
kinderen scoren lager op de gelukscurve dan de hoogst scorende empty
nesters.
Innerlijke balans
Per levensfase verschillen ook de factoren, waarvan men vindt dat die
kunnen bijdragen aan een nog groter geluk. Zo worden 20-49-jarigen
meer gedreven door externe factoren als geld en werk. Bij 50+ers hangt
het geluk meer af van interne factoren als gezondheid en innerlijke
balans.
Straks 7 miljoen!
Commercieel gezien worden 50+ers steeds belangrijker. Ze vormen dé
doelgroep van de toekomst. Gezien hun ruime bestedingsvermogen en hun
sterke groei. Nu zijn er nog 5 miljoen 50-ers in Nederland, in 2025
zullen het er 7 miljoen zijn. Zoân 43% van de totale bevolking!
Service en kwaliteit
Het 50+ Expertisecentrum doet aan de hand van dit derde onderzoek -
50+: Nieuwe fasen, nieuwe wensen - en vorige onderzoeken aanbevelingen
over hoe 50+ers het best benaderd kunnen worden. Om ze te winnen, om
ze trouw te maken aan je merk. Belangrijkste tips: geeft ze veel en
eerlijke informatie, neem de tijd voor ze en lever goede producten.
Service, kwaliteit en authenticiteit vinden 50+ers belangrijker - en
de prijs minder belangrijk - dan 20-49-jarigen.
29 november 2007