Veiligheid op het spoor in gevaar door te ruime arbeidstijden
29/11/2007 09:52
CNV
De veiligheid op het spoor komt onder druk te staan door de nieuwe arbeidstijdenwet. Onder druk van de plannen van minister Eurlings willen de spooraannemers de maximale ruimte in de nieuwe arbeidstijdenwet gaan benutten. Dat heeft woensdag 28 november geleid tot een cao-conflict in de railinfrasector.
Als het aan de minister ligt, gebeurt het spooronderhoud steeds meer in de nacht en weekenden. Op dit moment wordt al zo'n 50 procent van het onderhoud in de nacht en de weekenden verricht. Onder druk van de minister willen de spooraannemers het aandeel nacht- en weekendwerk opvoeren naar 70 tot 80 procent van de totale werktijd. CNV Railinfra-bestuurder Aart van den Brink: "Met dergelijke arbeidstijden wordt roofbouw op de spoorwerker gepleegd. Dit beroep is nu al het zwaarste beroep in Nederland. Dit voorstel is onverantwoord."
Voor werknemers betekent het voorstel, dat zij wekelijks op vier van de vijf dagen 's nachts en in de weekenden moeten werken. Om deze wens mogelijk te maken, stellen de spooraannemers onverantwoorde eisen voor de cao van 2008.
Een van de concrete cao-voorstellen, is dat werknemers hun recht moeten opgeven om eens in de drie weken een vrij weekend te hebben. Werknemers moeten daardoor een groot aantal weekenden achter elkaar gaan werken. Bovendien vinden de werkgevers dat een vrij weekend niet meer automatisch op zaterdag en zondag moet vallen. Het vrije weekend moet ook op een zondag en maandag gepland kunnen worden.
Als klap op de vuurpijl stellen de aannemers voor om diensten van 12 uur mogelijk te maken. Bij grote weekendprojecten willen zij drie aansluitende diensten van elk 12 uur mogelijk maken. "Daar komt dan nog de reistijd bij die nodig is om naar het betreffende project te reizen. Een dag van vijftien of zestien uur is dan geen uitzondering meer", vrees Van den Brink.
CNV Railinfra vreest dat door het plannen van nog meer werk in de nacht door de onverantwoord lange diensten de aandacht van de spoorwerkers voor hun eigen veiligheid en de kwaliteit van hun werk sterk zal verminderen. Van den Brink: "Er worden dan meer fouten gemaakt, waardoor de reiziger uiteindelijk met een minder veilig gevoel over het spoor zal reizen."
Naast het veiligheidsaspect wijst Van den Brink ook op het sociale aspect. "Werknemers die alleen maar 's nachts en in het weekend werken, kunnen hun sociale leven wel vergeten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat werknemers steeds meer behoefte hebben om werktijden af te stemmen op hun privé-leven. Spooraannemers gaan met hun eisen tegen deze maatschappelijk trend in. De verwachting is dat zij dan steeds moeilijker werknemers aan hun bedrijven kunnen binden."
http://www.cnvhb.nl