Files en olieprijs stimuleren creatief personeelsbeleid

29/11/2007 09:45



Adapt B.V.



Dure benzine zorgt via omweg voor minder woon-werkverkeer.
Dit blijkt uit een onlangs gehouden enquete over de financiële gevolgen van de stijgende brandstofprijzen en de toename van de files. Het onderzoek werd vorige week gehouden onder financiële beleidsmakers van met name middelgrote ondernemingen in opdracht van de website werkdichterbijhuis.nl. Twee derde van de ondervraagde bedrijven is zich strategisch aan het beraden over alternatieve kostenbesparende maatregelen om de voorspelde verdere stijging van de brandstofprijzen te kunnen opvangen. Meer dan 70 procent van de bedrijven kiest daarbij voor maatregelen die makkelijk zijn in te voeren zonder de hele organisatie op zijn kop te zetten. Carpoolen en het stimuleren van openbaar vervoer worden slechts in 21 procent van de antwoorden genoemd als mogelijkheid. Zuinige leaseauto's aanschaffen vindt 37 procent een goed alternatief. Eén derde van de ondervraagden ziet een toekomstig personeelsbeleid waarbij er meer op gelet zal worden of kandidaten in de buurt van het bedrijf wonen als een effectieve kostenmaatregel.

Privé rijdt men er niet minder om.
Op de vraag wanneer men privé minder gaat rijden antwoordt 45 procent aanvankelijk dat ze de prijsstijging van benzine of diesel gewoon voor lief zullen nemen. Pas bij een extra stijging van de brandstofprijzen van 30 procent of meer zal men privé wat vaker de auto laten staan, aldus de helft van de ondervraagden. Het gedrag van mensen verandert kennelijk pas wanneer de financiële pijn echt groot wordt. Het fileprobleem werd tot voor kort vooral gezien als iets wat de overheid zou moeten oplossen. Momenteel is echter voor velen de filemaat vol. Mede daardoor is menigeen bereid het eigen reisgedrag voor woon-werkverkeer onder de loep te nemen en er ook wat aan te veranderen. Werkgevers en werknemers hebben daarbij een gezamenlijk belang; voorkomen dat het werk en de nadelen van het woon-werkverkeer gaan botsen en vooral dat het niet te veel gaat kosten.

Olieprijs boven de $ 100? Bedrijfsleven treft maatregelen.
De gestegen ruwe olieprijzen en daarmee dure filekilometerkosten kunnen een gedragsverandering van werkgevers helpen bespoedigen, zo blijkt uit de enqu(ee)te. Het onderzoek toont aan dat een meerderheid van 60 procent van de ondervraagde bedrijven bij de selectie en aanname van nieuw personeel al kijkt of kandidaten in de buurt van de zaak wonen. Een lastig criterium in een tijd die gekenmerkt wordt door een tekort aan personeel. Door werknemers zelf wordt het afstandscriterium bij het zoeken naar ander werk regelmatig al toegepast middels de website werkdichterbijhuis.nl. Een kostenbesparend personeelsbeleid kan de mogelijkheden van de website ook benutten, door te zorgen dat nieuwe vacatures vooral gevonden worden door personen die in de nabijheid van het bedrijf wonen. Het promoten van de baanruil methode onder het personeel kan een strategische vervolgstap zijn naar een efficiënter personeelsbeleid. Op het eerste gezicht lijkt dat in strijd met het streven naar een laag personeelsverloop, maar uiteindelijk is het financiële voordeel voor het bedrijf toch doorslaggevend. Uit een onderzoek van P? Actueel onder 2550 werknemers d.d. 24 oktober 2007 kwam naar voren dat 65 procent van het personeel al overweegt een andere baan te zoeken. Wanneer werknemers bij hun vertrek zelf een vervanger voor de potentiële vacature voordragen die via de website is gevonden en dicht bij de zaak woont, dan bespaart dat het bedrijf veel tijd en geld.

2500 euro netto extra vakantiegeld voor ieder die werk dichter bij huis vindt! Het is maar één van de creatieve suggesties die de ondervraagden verstrekten op de open vraag wat zij per direct zouden invoeren als ze een dagje minister Eurlings mochten zijn en één filebeperkende maatregel mochten invoeren. Een dergelijke vorm van beloning van de overheid zou, zo denkt men, sneller effect kunnen sorteren dan subsidie op verhuizen, zoals in 2006 werd voorgesteld door de toenmalige minister van huisvesting. Ook het versoepelen van de werktijden van 05.00 tot 21.00 uur scoort goed als suggestie voor een alternatieve maatregel. In de kilometerheffing heeft vooralsnog een meerderheid weinig vertrouwen als middel in de strijd tegen files. Maar liefst 76 procent van de ondervraagden denkt niet dat dit de oplossing voor het fileleed zal zijn.

De tijd zal het ons leren. En zelfs specialisten zitten er met hun prognoses wel eens faliekant naast, zo blijkt uit een eind 19e eeuwse anekdote. In die tijd was men het er van overtuigd dat de groei van het gebruik van koetsen en rijtuigen om ingrijpende maatregelen vroeg. De straten waren bedekt met een dikke laag paardenvijgen en mensen die er verstand van meenden te hebben voorzagen dat de wegen bedekt zouden gaan raken met minstens een halve meter uitwerpselen. Uiteindelijk hadden de burgers geen lieslaarzen nodig om de straat over te steken want de automobiel deed zijn intrede. Een noviteit waarvan men overigens meende dat die geen lang leven zou zijn beschoren. Ook daar had men het goed mis evenals de voorspelling van straten die bedekt waren met een halve meter paardenvijgen.

De uitkomsten uit deze enqu(ee)te tonen een levendige behoefte aan alternatieve fileoplossingen zoals werkdichterbijhuis.nl. De samenleving lijkt meer en meer bereid om mee te denken en er wat aan te doen. Getuige ook het initiatief in de Haagse regio eerder deze week met de aanstelling van een mobiliteitsmakelaar, de heer Ronald Postma, die bedrijven gaat adviseren om slim om te gaan met mobiliteit.





http://www.werkdichterbijhuis.nl