* donderdag 29 november 13.45 uur
Nomi Olsthoorn
Relationships between grammatical encoding and decoding. An
experimental psycholinguistic studyram
Faculteit: Sociale wetenschappen
Promotor: prof.dr. G.A.M. Kempen
Wat leraren voor de klas hun leerlingen al sinds mensenheugnis
voorhouden lijkt nu wetenschappelijk bevestigd: je kunt niet zelf
praten en tegelijkertijd ook andermans taal begrijpen. Dat is
tenminste hoe de resultaten van het promotieonderzoek van
taalpsychologe Nomi Olsthoorn van de Universiteit Leiden uitgelegd
kunnen worden. Zij vond dat het niet mogelijk is om gelijktig een
zin grammaticaal te ontleden en er een te produceren. Wanneer
proefpersonen dit toch moesten doen bleek dat zij alleen maar
aandacht konden besteden aan hetgeen ze zelf aan het zeggen waren,
niet aan wat ze moesten ontleden. Het experiment werd gedaan in
het kader van een groter onderzoek naar hoe grammaticale
verwerking nu precies in ons hoofd verloopt en wat het verband is
tussen het bouwen en ontleden van zinnen. Een andere reeks
experimenten van de Leidse promovenda liet zien dat sprekers soms
allang de woordvolgorde van een zin hebben bepaald, voordat de
precieze woorden waaruit de zin zal gaan bestaan beschikbaar zijn.
In verband met de verbouwing in het Academiegebouw vinden de promoties
plaats in de Lokhorstkerk (Pieterskerkstraat)
Universiteit Leiden